Avatar billede benji Nybegynder
06. november 2002 - 20:27 Der er 101 kommentarer

Kan ikke finde min harddisk!??

Nu må I hjerner slå jeg sammen, og hjælpe en pige (komplet idiot når det kommer til computere) i nød.

Harddisk 20 gb Samsung:
XP gider ikke at starte op, men siger "Primary master drive fails". Den er sat som master, men den eksisterer ikke i bios.
Har prøvet at sætte den som slave i anden pc, men så siger den at det er en tom harddisk på 10 gb(?)

Hvad gør jeg, når jeg hverken kan komme ind i XP eller dos?

Alle gode råd og vejledning er velkommen, formatering er dog IKKE en mulighed. Det drejer som om det sædvanlige - har ikke taget backup (ups). Jeg kan være røv ligeglad med programmer mm., men jeg har en del billeder, der bare IKKE må gå tabt.
Avatar billede doctor6000 Nybegynder
06. november 2002 - 20:33 #1
ved du om din harddisk var partitioneret så du feks havde c: drev og d: drev
hvad var filsystemet på maskinen enten NTFS eller FAT32.

hvis du kan oplyse om dette ville det være noget lettere at hjælpe dig videre.
Avatar billede vessel Nybegynder
06. november 2002 - 20:34 #2
Prøv at sætte den i en anden maskine der også kører Windows XP eller Windows 2000...  Hvis det har været en 98/ME maskine du har sat harddisken til, kan den ikke hvad der er på disken...
Avatar billede benji Nybegynder
06. november 2002 - 20:36 #3
Den har ikke været partitioneret! Så meget ved jeg.
Derudover mener jeg det er FAT32, har aldrig hørt om NTFS
Avatar billede benji Nybegynder
06. november 2002 - 20:37 #4
Den anden pc havde også XP installeret
Avatar billede hub Nybegynder
06. november 2002 - 20:39 #5
Pil alle drev undtagen harddisken fra-start maskinen-gå i BIOS (som regel tryk DEL under opstart)gå i standard CMOS settings-sæt alle drev til auto-gå i harddisk autodetect-luk BIOS og gem ændringer. Prøv at starte..
Avatar billede fido82 Nybegynder
06. november 2002 - 20:39 #6
er problemet opstået ligepludselig ?
PRøv at gå ind i din bios, og load default settings
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2002 - 20:45 #7
Jeg tror du har jumped den forkert - hvilke bogstaver har du jumped ??
Avatar billede benji Nybegynder
06. november 2002 - 20:59 #8
Nu er den vist helt galt - hvad har jeg gjort?
Efter at jeg har pillet alt ud siger den "Floppy disk(s) fail (40)" - hvad har floppydrevet med sagen at gøre.
Avatar billede hub Nybegynder
06. november 2002 - 21:01 #9
Sorry, det er vist min skyld-du behøver ikke at pille floppydrevet fra-bare sæt det til igen, men alle andre drev-CD-DVD-HDD eller hvad du nu har, skal væk
Avatar billede benji Nybegynder
06. november 2002 - 21:07 #10
Okey dokey. Floppydrevet er nu sat til. Den gik nu længere end den har gjort tidligere, men.. Nu siger den NTLDR is missing, Press any key to restart.
Dette giver forhåbentlig mening :)
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2002 - 21:17 #11
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. november 2002 - 21:18 #12
pil evt. disketter ud eller lav startsequensen om til C,A,CD
Avatar billede benji Nybegynder
06. november 2002 - 21:28 #13
helgec: Har læst linket, men jeg har ikke haft 95, 98 eller ME på denne pc. Derudover er den lidt for svær for mig at forstå! Aner ikke hvad jeg skal gøre.
retaxes: den står allerede i den rækkefølge.

Eventuelle længere forklaringer må gerne mailes til mig.
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. november 2002 - 21:32 #14
NTLDR missing plejer at være fordi der sidder en diskette i eller at den ikke kan finde bootsporet på din harddisk.
Avatar billede hub Nybegynder
06. november 2002 - 21:33 #15
Hvad skriver den i BIOS? Har den fundet 20GB. Hvis den har og den starter normalt op, så fejler disken sikkert ikke noget. Du kan så sætte drevene tilbage og tjekke om den stadig finder dem som den skal. Hvis ja, kan du prøve at reparere din installation.
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. november 2002 - 21:33 #16
er din harddisk fdisket og formateret og har du gjort den aktiv under fdisk, ellers kan du ikke oprette et bootspor.

husk også at slå antivirus fra i bios, den kan Windows ikke lide.
Avatar billede benji Nybegynder
06. november 2002 - 21:41 #17
Der sidder ingen diskette i.
I bios siger den, CHS Capacity 8422mb, maximum LBA Capacity 20060mb - om den så har fundet de 20gb, det ved jeg ikke. Repareringen kan jeg først prøve imorgen.
retaxes: aner ikke hvad fdisket betyder, men formateres skal den IKKE. Antivirus - slået fra.
Avatar billede hub Nybegynder
06. november 2002 - 21:43 #18
så har den fundet disken korrekt. Du kan nu lave en reparation af installationen (i morgen ;-))
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. november 2002 - 21:52 #19
en vejledning til Repair

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyindstalation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.
4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se at den laver en helt ny indstalation men det dejlige er bare den beholder alle dine indstillinger og dit skrive bord intakt men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler :-)

7:PS husk at have din CD-Key klar, denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation"

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q315341
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2002 - 09:48 #20
>    helgec: Har læst linket, men jeg har ikke haft 95, 98 eller ME på denne pc.  <
Jeg påstod heller ikke du havde haft andre operativsystemer på din harddisk jeg gav dig linket så du selv kunne bladre lidt i det - havde du gjort det ville du have fundet nedenstående forklaring
iøvrigt fremfører retaxes jo også at det "kan" ligge i bootet

"Boot Loader Phase
Ntldr loads startup files from the boot partition and then does the following:

Sets an x86-based processor to run in 32-bit flat memory mode
An x86-based computer first starts in real mode. In real mode, the processor disables certain features in order to allow compatibility with software designed to run on 8-bit and 16-bit processors. Ntldr then switches the processor to 32-bit mode, which allows access to large amounts of memory and enables Windows XP Professional to start.

Starts the file system
Ntldr contains the program code that Windows XP Professional needs to read and write to disks formatted by using the NTFS or file allocation table (FAT16 or FAT32) file systems.

Reads the Boot.ini file
Ntldr parses the Boot.ini file to determine the location of the operating system boot partition. For systems that use a single-boot configuration, Ntldr initiates the hardware detection phase by starting Ntdetect.com. For multiple-boot configurations that include Windows XP Professional, Windows 2000, Windows NT 4.0, Windows 95, Windows 98, Windows Me, or MS-DOS, you receive a menu of operating system choices at startup.

Note

Computers running Windows NT 4.0 require Service Pack 4 or later to access NTFS volumes previously mounted by Windows 2000 or Windows XP Professional. For more information about NTFS interoperability, see "File Systems" in this book.
If you choose Windows XP Professional, Windows 2000, or Windows NT 4.0, Ntldr proceeds with the hardware detection phase. If you do not select Windows XP Professional, Windows 2000, or Windows NT 4.0, control is passed to the boot sector for the other operating system. For example, if you select Windows 95, Windows 98, Windows Me, or MS-DOS, Ntldr passes control to Bootsect.dos by reading MBR code that Bootsect.dos contains. This action causes the MBR code in Bootsect.dos to execute as if the instructions were read from the disk. For more information about Boot.ini, see "Reviewing and Correcting Boot.ini Settings on x86-based Systems" later in this chapter.

Detects hardware and hardware profiles
For x86-based systems, Ntldr starts Ntdetect.com, a program that performs basic device detection. Ntldr then passes Boot.ini information, as well as hardware and software data in the registry, to Ntoskrnl.exe. Ntdetect.com detects hardware profile information (for example, docked and undocked configurations for portable computers) and also checks for information stored in Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) tables. ACPI compliant firmware enables Windows XP Professional to detect device power management features and determine device resource requirements."
Avatar billede hub Nybegynder
07. november 2002 - 10:30 #21
"Primary harddrive failed" er en hardware fejlmeddelelse og aldrig en meddelelse om software (partitioneringsfejl). Altså en BIOS fejlmeddelelse. Partitioneringsfejl har intet med denne fejlkode at gøre...
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2002 - 11:03 #22
Damen skriver faktisk  "Nu siger den NTLDR is missing, Press any key to restart.
Dette giver forhåbentlig mening :)"
Avatar billede hub Nybegynder
07. november 2002 - 11:13 #23
Ja, det giver mindst 2 informationer: 1: at disken nu ( i modsætning til udgangspunktet)registreres af BIOS 2: samt at een eller flere filer i bootsectoren er defekte. Disse erstattes af nye kopier ved en inspektion af bootområdet, og denne udføres ved en rep. af installationen. Dermed mistes ikke data.
Avatar billede benji Nybegynder
07. november 2002 - 17:43 #24
Har forsøgt at boote fra CD. Den starter fint - Boot from ATAPI CD-ROM ... - men slutter med "NTLDR is missing, Press any key to restart". Altså den siger det samme, som når jeg prøver at starte op på almindelig vis.
Jeg har fået at vide af andre, at den er så godt som død, og jeg lige så godt kan formatere. Kan det virkelig være rigtigt? (hulk, hulk, hulk)
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2002 - 18:13 #25
prøv at starte op med en Win98 startdiskette ved a-prompten skriver du
fdisk/mbr -klik enter > fjern disketten > genstart
Avatar billede benji Nybegynder
07. november 2002 - 18:30 #26
No luck! Stadig samme besked - NTLDR ...
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2002 - 19:02 #27
skal det forstås således at du ikke kan komme så langt med XP cd'en at du kan vælge r (repair) ??
Avatar billede benji Nybegynder
07. november 2002 - 19:03 #28
Yep, helt rigtigt. Den stopper ved ovenstående fejl.
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. november 2002 - 19:09 #29
jeg ved ikke om jeg har spurgt en gang, men er partitionen gjort aktiv med fdisk, ellers kan du blive ved fra nu af og til dommedag.
Avatar billede benji Nybegynder
07. november 2002 - 19:12 #30
Retaxes: Hvis ikke jeg har nævnt det før, så kender jeg ikke så meget til computere(!). Iflg. helgec's vejledning, så har jeg gjort - "prøv at starte op med en Win98 startdiskette ved a-prompten skriver du fdisk/mbr -klik enter > fjern disketten > genstart"
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2002 - 19:21 #31
gider du lige fjerne strømstikket til harddisken og boote op på XP cd'en og så se hvor langt du kommer
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. november 2002 - 19:24 #32
fdisk /mbr gør ikke partitionen aktiv, men reparer bootsporet.
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. november 2002 - 19:25 #33
1: Du bliver spurgt om der skal bruges store drev. Du vælger ja, ellers er det FAT16 og det vil du ikke have!

2:En menu kommer frem. Den ser sådan ud: (ca.)
  1. Opret partitioner
  2. Aktiv en partition
  3. Slet partitioner
  4. Se info om partitioner

3: Du vælger 4 for at se om der er en/flere partitioner. Hvis der er gå til 5: ellers

4: Vælg 3 for at slette den/de der er!
    1. Hvis der er udvidet vælger du at slette logiske drev! Efter det sletter du den udvidet!
    2. Nu skal du slette den primære partition. Vælg slet primær partition...

5: Nu skulle alle partitioner være væk!

6: Gå tilbage til hoved menu og vælg punkt 1.

7: Vælg at lave en primær partition!

8: Vælg nej til at bruge hele hd´en.

9: Vælg størrelse til din partition.

10: Under hoved menuens punkt 1. vælger du at lave en udvidet partition.

11: Der skal laves logiske drev!

12: Vælg at lave et logisk drev på hele det udvidet eller kun noget af det!

13: I hoved menuen vælger du punkt 2. Derefter vælger du at aktivere den primære partition!

14: tryk Esc for at gå ud af fdisk. genstart comp´en og hd´en er delt op!

Kort forklaring:

Punkt 1->Opret primær
      ->Opret udvidet
      ->Opret logisk
Punkt 2->Aktiver partition

Punkt 3->Slet partition

Punkt 4->Se information om partitionerne
Avatar billede benji Nybegynder
07. november 2002 - 19:28 #34
Helgec: Den når ind til den blå skærm - Windows Installation. Indlæser filer og slutter med "Velkommen til installationsprogrammet" osv.
Avatar billede benji Nybegynder
07. november 2002 - 19:30 #35
Øhh - jeg går lige et skridt tilbage. Skulle der have været indtastet fdisk/mbr eller fdisk /mbr?? Altså med eller uden mellemrum.
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. november 2002 - 19:46 #36
der skal være mellemrum!
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2002 - 19:51 #37
fdisk/mbr altså uden mellemrum - men den skærm du selv angiver den når frem til har altså også en menu der hedder R (repair) det har du tidligere afvist
Avatar billede benji Nybegynder
07. november 2002 - 19:57 #38
fdisk /mbr giver heller ikke noget resultat.
Ved at fjerne strømstikket kom jeg videre til "Velkommen til installationsprogrammet", men jeg foretog mig ikke mere.
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2002 - 20:04 #39
kære ven(inde) vi må da finde ud af om du ønsker hjælp eller ikke - hvis du kommer lige så langt med strøstikket isat som uden så må du jo vælge R (repair) og går jeg ud fra "fixmbr" - hvis du ikke når lige så langt med strømstik som uden strømstik så forstår jeg det ikke rigtigt
Avatar billede hub Nybegynder
07. november 2002 - 20:06 #40
(Lige en parentetisk baemærkning i denne forvirring: Du husker at trykke på en tast naår du booter fra CD, ikke?-eller booter den på harddisken...)
Avatar billede hub Nybegynder
07. november 2002 - 20:08 #41
eller=ellers
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2002 - 20:09 #42
jeg tror det var en klog bemærkning - jeg var lige ved at gå i kloster i ren forvirring
Avatar billede benji Nybegynder
07. november 2002 - 20:10 #43
hub: det tænkte jeg ikke lige på :) FLOVT. Nu går den igang med windows installation.
Avatar billede hub Nybegynder
07. november 2002 - 20:12 #44
Ikke spor flovt, jeg synes du klarer den fint :-)

Btw helge, syntaks for fdisk er fdisk /mbr  http://2dos.homepage.dk/batutil/help/FDISK_S.HTM
Avatar billede hub Nybegynder
07. november 2002 - 20:15 #45
Nu mangler du bare, at holde et øje på retaxes' vejledning (onsdag 21.52) vedr. reparation, så skulle den være der
Avatar billede benji Nybegynder
07. november 2002 - 20:26 #46
Jeg har ikke muligheden R ved installeringen. Kun Enter for installering, O for oprettelse af partition og L for at slette.
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2002 - 20:31 #47
>Btw helge, syntaks for fdisk er fdisk /mbr  http://2dos.homepage.dk/batutil/help/FDISK_S.HTM<
"hub" jeg har bemærket at du et par gange på denne side har gjort dig umage for at korrekse mig det er altid godt at blive gjort opnærksom på sine fejl men jeg synes måske det er lidt ude af trit her - jeg er til daglig aktiv inden for Linuxmiljøet her sker det ofte (og det er bestemt ikke noget at prale af) at man må hen og overskrive en MBR - det har jeg gjort i hvert fald over 100 gange med følgende kommando fdisk/mbr altså uden mellemrum så jeg tror ikke rigtig du skal belære mig om noget der - jeg medgir at iflg dit link er der en eller anden guru der anbefaler noget andet men fakta er at uanset uanset om du skriver med eller uden mellemrum så virker det - og det tror jeg faktisk også du er klar over
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2002 - 20:40 #48
På skærmen med velkomst er der 3 muligheder
1)installer (tryk enter)
2) reparer (tryk R)
3) afslut (tryk F3)
vælg R
Avatar billede benji Nybegynder
07. november 2002 - 20:46 #49
første forsøg: havde valgt installer først, og havde ved næste trin ikke mulighed for reparer R.

andet forsøg: valgte R, og den går til XP genoprettelseskonsol. Bla, bla, bla ... Skriv EXIT for at afslutte... Hvad gør man så?
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2002 - 20:56 #50
følg anvisningen på skærmen
Avatar billede benji Nybegynder
07. november 2002 - 20:58 #51
Skrive exit??
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. november 2002 - 22:42 #52
du skal springe det første tilbud om Repair over og fortsætte med Installation, herefter dukker muligheden for Repair op igen, sådan skal det gøres.
Avatar billede benji Nybegynder
08. november 2002 - 06:36 #53
Nej, muligheden for Repair kommer ikke igen.
"første forsøg: havde valgt installer først, og havde ved næste trin ikke mulighed for reparer R."
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2002 - 08:43 #54
Så vælg installer når XP spørger om den skal installer i den gamle installation vælg ja vælg nej til at formatere kort sagt tænk dig om inden du klikker fortsæt på skærmen hvis du undlader at formatere vil dine nuværende data være intakte når XP er færdig installeret
Avatar billede benji Nybegynder
08. november 2002 - 09:15 #55
Kan ikke vælge installer heller. Den siger at der kun er 10mb ledig plads. Selvom jeg ved, at jeg max. har brugt 5,5gb af de i alt 20.
I genoprettelseskonsollen har jeg dog skrevet HELP, og der fremkommer mange muligheder, fx. CHKDSK, FIXBOOT, FIXMBR ... Er der noget her vil ville kunne hjælpe?
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. november 2002 - 09:22 #56
ja, du kan godt prøve fixmbr & fixboot
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2002 - 10:00 #57
Hvis det heller ikke hjælper  _ ig hvis du kører FAT32 sæt den defekte harddisk som master på den secundære controller sæt en anden harddisk på som master på den primære kontrller kopier dit materiale over og formater den sa---- harddisk
Avatar billede benji Nybegynder
08. november 2002 - 16:49 #58
Hverken FIXMBR eller FIXBOOT løste noget. Og den skriver stadig at der kun er 10mb ledig.
Hvordan med det FAT32 i forhold til NTFS - hvordan kan jeg vide med sikkerhed, hvad jeg har. Har hørt at det gør en stor forskel, hvis man prøver på at genoprette en harddisk.
helgec: mht. dit sidste svar, så er jeg ikke helt sikker på hvad du taler om, og hvordan dette skal gøres.
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2002 - 17:21 #59
I dit 1. indlæg skrev du at du havde forsøgt at sætte HD i som slave i en anden computer dvs. du har en computer mere - nu ved vi at BIOS kan finde din defekte HD som master derfor sæt det kabel på som er tilsluttet din sekundære kontroller la' vær' med at jumpe om
du skal gøre det på den computer som virker nu bør du kunne kopiere dine billeder over på den gode HD hvis du kører FAT32 er det intet problem hvis du kører NTFS skal du downloade programmet readntfs og herefter kan du konvertere dine billeder til FAT32
Avatar billede benji Nybegynder
08. november 2002 - 17:32 #60
Den anden computer er en bærbar. Gør det noget? Hvis ikke, hvordan gør jeg det så helt konkret.
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2002 - 17:46 #61
jamen du har da tidliere skrevet > Har prøvet at sætte den som slave i anden pc < hvordan gjorde du det
Avatar billede benji Nybegynder
08. november 2002 - 17:52 #62
Jumpede den, og satte den i en eller anden form for "skuffe" til den bærbare (ekstraudstyr). Tændte, og så stod den som en 10mb harddisk.
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2002 - 18:06 #63
jamen så prøv at jump den som slave og gør det samme igen så lad os se hvad der sker hvis du kan se den som slave prøv at høreklik for at finde ud af om du kører NTFS
Avatar billede benji Nybegynder
08. november 2002 - 19:31 #64
De 10mb som den kun kan se er FAT
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2002 - 19:45 #65
OK jeg er ved at løbe tom gode ideer i windowsmiljøet - muligvis kan en af de nyere linuxversioner klare problemet men kryptisk syntes jeg det lyder - hvilken del af landet bor du ?
Avatar billede benji Nybegynder
08. november 2002 - 19:46 #66
københavn
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2002 - 19:56 #67
Nå - hvis du gider kan du prøve at downloade >http://www.phibo.org/download/tinylinux/hal91/

vælg ver. Hal91-040.img
meld tilbage hvis du gør det og fortæl hvor du har din syge HD liggende altså som master på primær eller sekundær kontroller - så melder jeg instruktionerne tilbage (efter kl 21.00)
Avatar billede benji Nybegynder
08. november 2002 - 19:58 #68
Jeg kan kun melde tilbage, hvis jeg ved hvad primær og sekundær kontroller er (???)
Avatar billede superanden Nybegynder
08. november 2002 - 20:00 #69
Smid harddiskenn over i en anden maskine(slave), overfør alle dine vigtige filer. og Reinstaller windows XP.!

Simpler får du det ikke
Avatar billede benji Nybegynder
08. november 2002 - 20:01 #70
superanden: den viser kun en harddisk på 10mb med INTET i. Harddisken er på 20gb.
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2002 - 20:11 #71
så sæt den tilbage i den stationære computer men meddel lige om du downloader det foreslåede program ellers gider jeg ikke skrive en længere smøre
Avatar billede benji Nybegynder
08. november 2002 - 20:45 #72
Hal91-040.img downloadet.
Harddisken er sat tilbage i computeren.
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2002 - 20:55 #73
kopier  Hal91-040.img  over på en diskette > sæt disketten i a-drevet start/genstart > i BIOS skal du sætte 1. boot device til diskette drev > efter at hal91 er loadet (det er et helt program der ligger i memmory) skriver du  fdisk /dev/hda > klik enter og så fortæller du mig hvilket output du fik der
Avatar billede benji Nybegynder
08. november 2002 - 21:15 #74
:( Desværre er det ikke muligt. Filen fylder 1,4mb, disketten har 1,38mb.
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. november 2002 - 21:19 #75
prøv med en grundigt formateret diskette, og helst en ny
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2002 - 21:24 #76
programmet fylder 1.440.768byte~1.37 mb
der er på en normal diskette 16.896 byte til overs
Avatar billede benji Nybegynder
08. november 2002 - 21:32 #77
Har taget en helt ny diskette (fuldt formateret), men programmet fylder 1.474.560 byte.
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2002 - 21:38 #78
hvis du stadig er interesseret (denne test laver jeg kun for at se om dine data kunne reddes med Linux) så gå ind på www.helgec.goggle.dk og send din e-mail adresse til webmaster så sender jeg hal91 som kan være på en diskette
Avatar billede benji Nybegynder
08. november 2002 - 22:05 #79
OK. Disketten er lavet, bootet, men den siger: "Invalid system disk, replace the disk, and then press any key"
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2002 - 22:16 #80
godt nok bor vi på hver vores side af storebælt men nu må festen til at høre op du downloader et program som jeg også downloader det fylder mere ved dig som ved mig - jeg overfører det til en diskette og sender det til dig - og nu kan det ikke boote -er det den sa---- metro der går ind og ødelægger systemerne ??
Jeg prøver nu at sende det engang til mislykkedes det gir jeg op
Avatar billede benji Nybegynder
08. november 2002 - 22:40 #81
Har også prøvet det anden gang - samme resultat.
Avatar billede benji Nybegynder
08. november 2002 - 22:44 #82
Der er lige et par andre jeg venter på svar tilbage fra. Men om ikke andet, så fortjener du i hvert fald 90% af pointene.
Jeg har muligvis en chance for at få den sendt til en professionel, men lige lidt hjælper det jo :(
Derudover er det oprindelige problem jo løst. Bios'en kunne ikke finde harddisken, og det kan den jo nu.
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. november 2002 - 22:50 #83
jeg har fulgt den lange historie, det er ufatteligt at noget så enkelt som en harddisk kan drille.

Desværre har jeg ikke lige i øjeblikket nogen idé om hvad det kan være, men tygger på det.
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2002 - 09:04 #84
En ny dag med gamle problemer - og nu skal de løses - jeg kan forstå på din mail at programmet "readntfs" fint går ind og læser din HD har du prøvet med en Win98 diskette og skriv "dir" uden ""
hvis ja siger den - med hensyn til hal91 disketten prøv at formatere den som quik der må ligge nogle systemfiler der optager plads det kan ikke passe programmet fylder mere på sjælland som i jylland
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2002 - 09:07 #85
Ps med hensyn til "readntfs" det var smart af dig lige at lave den lilli test men derudover kan du ikke bruge programmet det kan kun arbejde i NTFS miljøet
Avatar billede benji Nybegynder
09. november 2002 - 09:19 #86
Mht. hal91, så fik jeg alt som du sendte pr. mail ned på en diskette, men den gad bare ikke læse den, når jeg bootede op med den.
readntfs: nej, jeg kan ikke bruge programmet til noget, men den gad i det mindste at læse harddisken. Derudover var der dog en ekstra ting den sagde, som jeg ikke skrev i mailen.
Det sidste punkt i den readntfs er System ID. På harddisken til den bærbare siger den FAT32, men på den defekte siger den $}$ï~(?)öp<
Der hvor der står (?) er fordi jeg ikke har finde ud af, at lave det fandens tegn.
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2002 - 09:33 #87
Så må vi jo nok frygte at partitions tabellen er beskadiget har du prøvet med en Win98 diskette ??
Avatar billede benji Nybegynder
09. november 2002 - 09:38 #88
Yepper, men prøver lige igen .....

Er indlæst, og står nu og blinker i A:
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2002 - 09:50 #89
skriv "dir" uden "" > klik enter > ????
Avatar billede benji Nybegynder
09. november 2002 - 09:51 #90
Ja, så fremkommer alt der er på disketten.
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2002 - 09:54 #91
Jamen kæreste ven(inde) så kan du da bare kopiere løs - er din harddisk opdelt i 1 el.2 partitioner ??
Avatar billede benji Nybegynder
09. november 2002 - 09:57 #92
Nej, det er jo bare indholdet af disketten, ikke harddisken.
Hvis jeg siger "dir" når jeg står i c:, så indeholder den kun BOOTEX.LOG (??), ialt 10.539.008 bytes free.
Harddisk er aldrig blevet opdelt i partioner.
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2002 - 10:05 #93
der ødelagde du godt nok mit morgenhumør - du har naturligvis med diskette kørt > scandisk c: > overfladescanning (tidskrævende)??
Avatar billede benji Nybegynder
09. november 2002 - 10:10 #94
Den siger: Problem found
Scandisk found a problem with drive C that might cause some programs to work improperly.
Choose Fix It to have Scandisk correct the problem.
Do not fix this problem if this drive is formatted for use with a non-MS-DOS or Windows file system, such as HPFS or NTFS. In that case, fixing the problem will damage the drive.
H
Avatar billede benji Nybegynder
09. november 2002 - 10:11 #95
Hvad mener du??
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2002 - 10:17 #96
Jeg ville > scandisk c: > overfladescanning
Avatar billede benji Nybegynder
09. november 2002 - 10:26 #97
Men dette er jo netop det der sker, når jeg siger scandisk c:
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2002 - 10:29 #98
FIX IT
Avatar billede benji Nybegynder
09. november 2002 - 17:05 #99
Efter af have valgt Fix It:

Problem found - The file allocation tables (FATs) on this drive do not match. Scandisk has determined that copy 1 is the best copy. If you choose Fix It, Scandisk will replace copy 2 of the FAT with copy 1.

More info: This drive contains one or more backup copies of the file allocation table (FAT). These tables should be identical, but they are not. On this drive, copy 1 of the FAT contains fewer errors than copy 2.
Although this may not cause any immediate problems, the primary file allocation table might be difficult to fix if it is damaged in the future.
To correct this problem, Scandisk will update FAT number 2 by copying the contents of FAT number 1 over it.

Skal jeg endnu en gang vælger Fix It? - Jeg vil nødig ende med at gøre noget helt forkert.
Avatar billede Slettet bruger
13. november 2002 - 12:27 #100
Jeg troede du havde opgivet jeg fik ingen mail vedr. dit sidste indlæg
Jeg ville fortsætte med at fixe du har alt at vinde og meget lidt at tabe
Avatar billede doctor6000 Nybegynder
20. april 2004 - 18:31 #101
lukketid