Avatar billede suder2 Nybegynder
06. november 2002 - 14:07 Der er 9 kommentarer

ingen farve på tv-out

jeg kan ikke få farve på mit tv når jeg bruger min tv-out funktion. jeg har et all-in-wonder radeon kort. mit tv understøtter s-vhs.

jeg har fået et billede på tv'et men der er ingen farver, og så er det også lidt underligt. man kan ikke se hele skærmen. når jeg rykker med musen rykker skærmen sig også. (???!!!!)

er der nogen der kender problemet så skriv venligst, på forhånd tak
Avatar billede kelly_bb Nybegynder
06. november 2002 - 14:12 #1
Du kan kun bruge en opæøsning af 800x600 og så skal du enten ha' fat på en lille converter som hedder en "color fix" eller også er det din "PAL" som skal stå til "Danmark PAL B".
Avatar billede spunk13 Nybegynder
06. november 2002 - 14:12 #2
TV-formatet skal være PAL-B
Avatar billede spunk13 Nybegynder
06. november 2002 - 14:13 #3
btw, 200 point er vildt overdrevet..
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
06. november 2002 - 14:35 #4
Her er lidt jeg har samlet herinde:

Den adapter du har købt er en SVHS til SCART. Men så skal dit tv stadig understøtte SVHS. Du skal enten bruge det gule stik (composite) eller købe en SVHS -> Composite adapter som andre også har foreslået, det kan så være at du stadig får brug for en SCART adapter for at få dit composite signal ind i TV'et.
Hvis billedet er sort/hvid og flimmre kan det være fordi dit tv out står til NTSC (amerikansk 60hz format) det bør stå i PAL B.
Desuden er opløsningen på et tv under 640*480 så du skal sætte skærm opløsningen helt i bund.
Her er forklaringen på at du får sort/hvidt billede når du sender SVHS ind i en SCART adapter og et TV der ikke understøtter SVHS:

Her er forklaringen på forskellen på en SVHS og en Composite scart adapter.
Composite: En ledning med to ledere i, den ene er stel og den anden er video signalet. I en scart adapter er ben forbindelserne som følger:
2 Audio right in
4 Audio return
6 Audio left (or mono) in
8 Video status out
18 Composite video return
20 Composite video in
21 Shield

S-VHS: To ledning med to ledere i, der er parvis stel og signal. Signalerne er Luminans (lyset, og derfor sort hvid) og Chrominans (Farverne):
2 Audio right in
4 Audio return
6 Audio left (or mono) in
8 Video status in
13 Chrominance return
15 Chrominance in
18 Luminance return
20 Luminance in
21 Shield

Det ses tydeligt at ben 20 er henholdsvis Composite in og Luminans in. Da luminans kun er lys altså fra helt hvis til sort og alle grå tonerne ind i mellem. Ligeledes kan det ses at et scart stik med Composite ikke bruger ben 15 der er farverne.

(lånt fra James t dk)  :0)

Hvis du har et gult Phono-stik på dit Tv:

Hvis du har fået et lille kabel med til grafikkortet m. Scart-Han/Phono-Hun, kan du nøjes med, at købe et kabel m. phono-Han i begge ender og montere den ene ende i Tv'et og den anden i den lille stump kabel's Phono-Hun-stik og så S-VHS-stikket i dit grafikkort.

Lyden henter du fra dit lydkort, hvor du skal have et kabel m. 1 mini-jack i den ene ende og 2 phono-stik i den anden, som du så sætter i enten dit anlæg eller direkte i dit Tv's lyd-indgang. (Hvidt + Rødt Phono-stik)

---------------------------------------------------------------------------

Hvis du kun har et S-VHS stik på dit Tv:

Hvis du har fået et lille kabel med til grafikkortet m. Scart-Han/Phono-Hun, kan du enten købe et kabel m. phono-Han i begge ender og montere den ene ende i Scart-omskifteren's gule Phono-stik og den anden ende i den lille stump kabel's Phono-Hun-stik og så S-VHS-stikket i dit grafikkort.
Du kan også købe et S-VHS kabel og montere den ene ende i Scart-omskifteren's S-VHS indgang og den anden ende direkte i dit grafikkort.

Lyden henter du fra dit lydkort, hvor du skal have et kabel m. 1 mini-jack i den ene ende og 2 phono-stik i den anden, som du så sætter i enten dit anlæg eller i Scart-omskifteren's lyd-indgang. (Hvidt + Rødt Phono-stik)

Scart/Composite-omskifter kan købes her:

http://www.av-supply.dk/index.php?index=2&gruppeid=3&PHPSESSID=ae9f79a46f92ea7401b7c766e2957dca

Kabler til Billed/Lyd kan købes her:

http://www.av-supply.dk/

(lånt fra Pentium4  :0)
Avatar billede fido82 Nybegynder
06. november 2002 - 16:17 #5
brug tv-tool fra www.tvtool.de
Brug istedet for din svhs composite, da dit tv ikke understøtter svhs signalet
Avatar billede kallan Nybegynder
06. november 2002 - 17:29 #6
Jeg havde præcist det samme problem med mit MSI Geforce 4 ti4200... Jeg løste problemet ved at trække et andet kabel; Til tv-out hører der to kabler (et sort og et gult?) For at få farve på dit fjernsyn skal til slutte BEGGE kabler til fjernsynet og dit Grafikkort... Det var ihvertfald sådan at jeg løste mit problem...

Venlig hilsen
Mark Kallan

p.s.
det gule kabel har KUN én stor pin
hvorimod det sorte har flere.

Selvfølgelig skal du også huske at køre PAL-B eller Pal-G som man bruger her i danmark
Avatar billede congame Nybegynder
06. november 2002 - 19:19 #7
Kør pal g eller pal b og vis det ikke virker så skal du højest sandsynlig have fat i et composite-s kabel i stedet.
Jeg har selv et fjernsyn der under s-vhs men som stadig kun vil vise i farver med comp.-s
Avatar billede danielg Nybegynder
06. november 2002 - 19:47 #8
du skal køre pal g format
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
05. marts 2003 - 02:36 #9
lukketid?!