Avatar billede frankkold Nybegynder
31. oktober 2002 - 18:19 Der er 7 kommentarer

Digital kamera

Hejsa

jeg går seriøst og overvejer at købe et digital kamera
jeg har kigget lidt på HP812 og Cannon A40
Nu vil jeg gerne høre fra nogle som selv har erfarig med det om at det er flest M-pixels eller en god chip/optik der er det afgørende da at jeg er ude efter et kvalitets kamera men ikke vil betale flere 1000kr.
for det da det nok mest skal bruges til hjemme sider samt div. invitationer ol.
Det skal nemlig ikke erstate mit spejlreflex kamera

Mvh. Frank
Avatar billede rkhdk Nybegynder
31. oktober 2002 - 18:24 #1
jeg har et Canon IXUS 330 på 2.1Mpixels og er tilfreds med det..

jeg bruger det som fritids kamera og til sjov..

jeg har prøvet at få fremkaldt de billede hos en fortoforhandler.. og det blev overraskende gode ;o)
Avatar billede mr-bob Nybegynder
31. oktober 2002 - 18:25 #2
jeg har A40 og det er efter min mening bare Super godt! men jeg kan ikke sige om hvilket der er bedst af de to da jeg jo ikke kender HP812!

Mr bob
Avatar billede rkhdk Nybegynder
31. oktober 2002 - 18:28 #3
Avatar billede rkhdk Nybegynder
31. oktober 2002 - 18:36 #4
http://www.pcphotoreview.com/pscCameras/2,to,3,Megapixel/Canon,PowerShot,A40,/PRD_130524_3073crx.aspx
Avatar billede willi Nybegynder
31. oktober 2002 - 21:30 #5
rkhdk's link er et rigtig godt sted.

Men altså: Prisen på et kvalitets film camera hvad enten det er spejlrefleks eller målsøger starter vel på omrking 10000 for camerahuset.
En 35mm kvalitets optik fås vel ikke for under 2500.

Så det med både at få et camera der kan noget og et camera der ikke koster noget er en besværlig opgave.

Huset er selvfølgelig ikke så avanceret i et digicamera mens kravene til optikken stort set er de samme- eller større.

Men der hersker nok ingen tvivl om Olympus er en sikker investering.

MiniCameraerne som C40 og lign. er dog ikke så robuste.

Men ellers er Olympus meget robust, tegner godt og med tilstrækelig med muligheder for manuel betjening.

Men vær opmærksom på at digicam. ikke fungere i frostvejr.

Og glem alt om film når først du har prøvet et digicam. Man bliver meget, meget nemt forfalden til det behagelig.

Eller køb en film scanner... (ca. 10000).

Skal jeg anbefale noget er det dog et Olympus C40 hvis det stadig kan støves op nogen steder(er udgået af produktion). Det er kræs til en overkommelig pris.
Avatar billede munkerud Nybegynder
27. november 2002 - 13:24 #6
Jeg har et HP812i og taget lidt over 4000 billeder med det. Uden overdrivelse er det under 1% af billederne, jeg har måtte slette grundet dårlig kvalitet, og dette skyldes hovedsagelig min fejl, fx vendt kameraet i loft eller gulv. Kvaliteten er absolut ok, generelt alt afhængig af hvad du stiller kameraet til. Nu vokser træerne jo´ikke ind i himlen, og du skal vide, at det er et helt automatisk kamera - altså et "idiomatik" - og det er så absolut at foretrække til ferier hvor der ofte skal tages hurtige billeder. Har fx lige været på Island og hjembragt over 400 billeder alle flotte og i en aceptabel kvalitet. Dette kamera har sin største fordel i, at det er superlet at bruge og betjene samt dockinstationen, kameraet er altid klar til brug, dy behøver ike at spekulere på batterier. Jeg har fået en del erfaring med brugen af dette kamera og ved, at det kan tage 76 billeder i et "rap" uden blitz og 46 med blitz, så må du selv afgøre om dit behov er dækket. Ulempen ved kameraet er, at du ikke selv kan få lov at justerer på tid eller blænde. Du kan fx ikke tage nattebilleder på tid, eller under/overblænde billederne. Det kan så ordnes i en evt. redigering, men kameraets force er: Dockstationen samt at det er pærelet at bruge samt at software og overføringen af billederne til pcén er barnlig let. Du er velkommen til at spørge mig om brugen at dette ifald du måtte have yderlige interesse heri.
Avatar billede x-spurven Nybegynder
21. juni 2004 - 19:06 #7
Jeg har postet dette indlæg i en anden tråd også så hvis nogen undrer sig er det ikke noget jeg har stjålet..
jeg ville vælge et [Mju:]digital 300
Et rigtigt godt kamera, med en god lysstærkoptik dvs. en linse af god kvalitet der er meget følsom overfor lys og derfor (næsten)altid tager gode billeder.
Kameraet har en meget brugervenlig menu og kan tages ibrug uden at man først behøver at læse manualen. Der medfølger en snor til kameraet og det fedeste ved dette etui-frie kamera er at kameraet er det som olympus kalder for "Weatherproof" der indebærer:
- slagfast alluminiumshus med solid skydeklap der beskytter linsen
- delvist vandtæt, dvs. du må ikke hoppe i badekarret med det men det skulle kunne tåle en tur i regnvejr.
- støvtæt, i det alle låger er tætnet med en god skum/gummiliste

Jeg har selv et mju 300 som supplement til mit noget større kamera med 10 M.Pixels og selvom der er helt samme skarphed i billedet, er det svært at se en stor forskel.
Der er en test her http://akamera.dk/art.php?artikkelid=1805
Du kan købe det her til den beskedne pris af 2.245 kr. inklusiv levering http://www.pixmania.com/dev/gui_web/shopping/index.php?fuseaction=voir_fiche_article&srcid=88&oldlangue=dk&oldlangueparle=dk&article=29573

Håber du finder det du har brug for
[x]Spurven