Avatar billede md_craig Nybegynder
29. oktober 2002 - 14:04 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Antal diske i RAID 0 ???

man kan på en 2 kanals raid controler have 4 IDE diske, men hvor mange kan man have sidene der køre raid 0...

hvis du har 4 sidende kan man så, eller kan man kun køre Raid 0/1 ???
Avatar billede md_craig Nybegynder
29. oktober 2002 - 14:07 #1
og hvad med denne: http://www.3ware.dk/catalog/product_info.php?cPath=25&products_id=44

hvor mange i raid 0 der ???

15 Point oven i kagen til det spm....
Avatar billede clausbjuul Nybegynder
29. oktober 2002 - 14:09 #2
Hvis jeg forstår dit spørgsmål korrekt, så kan du lave 2 array's, hvor hver arry har 2 diske.
Du kan altså se 2 diske fra dit OS (Win, linux osv.)
Avatar billede md_craig Nybegynder
29. oktober 2002 - 14:12 #3
øhhhh.... altså hvis jeg smækker 4 stk 100GB i, så kan jeg via 2 Arrays få:

2x200 GB ??? det var lige et eksempel...

og så er der lige spm nr 2

er det så 2x800 GB eller 8x200 GB (ville mene det førete...)
Avatar billede md_craig Nybegynder
29. oktober 2002 - 14:13 #4
så jeg altså har 2 diske i windows hver på

200 GB (800 GB ved den store...)
Avatar billede clausbjuul Nybegynder
29. oktober 2002 - 14:14 #5
Den linkede kontroller kan køre 4 stk. Raid 0 arrays, men hvad der nok er smartere er at køre RAID 10 sammensætter 4 stk diske i raid 0 som sættes sammen med 4 andre diske, således de bliver spejlet Raid 1
Avatar billede clausbjuul Nybegynder
29. oktober 2002 - 14:19 #6
Undskyld jeg troede du ville køre RAID 1

så korrekt 2X200 GB

Kontrolleren har "kun" 4 ide kanaler=8 porte=8 diske
Med hensyn til den kontroller kan du selv bestemme
8*100 GB
4*200 GB
2*400 GB
1*800 GB
Avatar billede clausbjuul Nybegynder
29. oktober 2002 - 14:24 #7
Læg mærke til at kontrolleren du henviser til er et 64 bit PCI og ikke 32 bit

Der står det er 32 bit komp., men det betyder helt sikkert noget for hastigheden

Jeg vil til en hver tid anbefale dig at køre raid 5, hvis du køber sådan en controller, da du så opnår redundans (sikkerhed) og dermed kan tåle at en disk står af.
Avatar billede md_craig Nybegynder
29. oktober 2002 - 14:31 #8
clausbjuul >>> sikkerhed betyder 0 i øjebliket... jeg er ikke intereseret i at køre mirror, derfor er spm oprettet...

og en ting ved jeg, en 2 kanals med 2 porte understøtter op til 4 IDE diske men jeg kan se den anden kun kan tage 8 (lidt nedere...)

Hastighed er heller ikke et problem, det er jeg godt ligeglad med...

endelig har jeg nada forstand på RAID 5, 10 osv, det eneste jeg ved en smule om er RAID 0, 1 og 0/1
Avatar billede md_craig Nybegynder
29. oktober 2002 - 14:35 #9
Ahhh... nu er jeg med, det er i heletaget et træls moment med raidcontrolere fra 3ware... kender du andre der laver sådanne serverløsninger ???
Avatar billede md_craig Nybegynder
29. oktober 2002 - 14:37 #10
nå men pointene er hvertfald dine...
Avatar billede clausbjuul Nybegynder
29. oktober 2002 - 15:14 #11
kig på promise kontrollere de kan normalt en helt del i det område.

Jeg vil gerne lige forklare RAID 5

Du skal minimum have 3 diske
antager de er 100 GB

laver du raid 5 over dem får du 200 gb diskplads

har du 4 diske får du 300 gb diskplads
har du 5 diske får du 400 gb diskplads
...
har du 8 diske får du 700 gb diskplads

Du mister altså kun en disk, for at opnå redundans
Avatar billede clausbjuul Nybegynder
29. oktober 2002 - 15:14 #12