Avatar billede kube Nybegynder
28. oktober 2002 - 16:15 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

performance spgm

om stærke semaphorer og svage semaphorer kan man så argumentere for at anvendelsen af svage semaphorer er hurtigere, da der ikke bliver anvendt en kø til holde styr på hvilken process der skal have lov til køre?

mvh kube
Avatar billede oink Nybegynder
28. oktober 2002 - 17:30 #1
Ok, hvad er en semaphore?
Avatar billede kube Nybegynder
28. oktober 2002 - 17:47 #2
noget man bruger til at beskytte kritiske recourcer, fx hvis man har en fil man skriver i så kan man sikre at en anden process eller tråd ikke læser eller skriver i den samme fil samtidigt hvilket kunne skabe problemer mht data der skulle være i filen...
Avatar billede swaq Nybegynder
29. oktober 2002 - 20:32 #3
Uanset hvilken type semafor vi taler om anvendes der en ventekø!!!
En stærk semafor er en semofor som fastholder FIFO-princippet, en svag udspecificerer IKKE i hvilken orden processerne fjernes fra ventekøen. Dermed garanterer en stærk semafor at der IKKE opstår starvation, det gør den svage semafor ikke...
Stallings, Operating Systems page 217-218

Var tilfældet at den ene anvendte en kø og den anden ikke gjorde, vil jeg mene, at den der anvender køen er hurtigst, da den anden må anvende en eller anden form for buzy-waiting nu hvor køstrukturen ikke er implementeret, den kan sågar blive tvunget til at suspende/blocke de ventende processer...

/SWAQ
Avatar billede swaq Nybegynder
29. oktober 2002 - 20:33 #4
semafor even
Avatar billede kube Nybegynder
29. oktober 2002 - 22:17 #5
taxa