Avatar billede erikholm Nybegynder
28. oktober 2002 - 14:33 Der er 26 kommentarer

sløvt XP Home netværk

Master er en Compac Pressario 6000 med netværkskort INTEL(R)PRO/100 og XP Home
Klienten har netværkskort Realtek RTL8139 Family Fast Ethernet NIC og XP Home.

Kabel: Tvistet.

Master kan ikke se klienten, mens klienten godt kan se master (når man beder om at få vist arbejdsgruppecomputere).

Klienten har været på "værksted" hvor den er blevet testet mod en XP Prof. uden problemer.

Jeg har haft en "ekspert" til at gennemgå indstillingerne, han har (med skam) givet op.

Hvor mon jeg skal kikke efter fejlen?

Erik Holm
Avatar billede rkhdk Nybegynder
28. oktober 2002 - 14:35 #1
prøv at installer NWLink IPX/SPX på begge PC'er

det er en netværks protokol, som skal installeres på begge..
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2002 - 14:39 #2
rkhdk>Hvorfor? den er da totalt forældet i XP sammenhæng.
TCP/IP gør da jobbet langt bedre.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
28. oktober 2002 - 14:41 #3
men da IPX/SPX er mere eller en ren LAN protokol, så kan den normalt afhjælpe sådanne problemer..

jeg har jo heller ikke sagt det var løsningen, men en forsøg værd ;o)
Avatar billede user-online Nybegynder
28. oktober 2002 - 14:42 #4
Indstaller både TCP/IP og IPX/SPX så går du ikke galt, en af de første ting du skal gøre..
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2002 - 14:43 #5
Er der på begge maskiner oprettet ens bruger?
Altså på master skal der være en bruger f.eks. brugernavn: Niels med adgangskode: 1234 og på Klienten skal den samme bruger være oprettet, altså igen brugernavn: Niels med adgangskode: 1234.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
28. oktober 2002 - 14:43 #6
hmm prøver een gang til

men da IPX/SPX er mere eller mindre en ren LAN protokol, så kan den normalt afhjælpe sådanne problemer...
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2002 - 14:44 #7
Aldrig har jeg hørt så meget vrøvl på en gang.

TCP/IP protokollen er den bedste og eneste du skal benytte.

At foreslå IPX/SPX NetBEUI m.v. vidner om uvidenhed.
No offense:)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
28. oktober 2002 - 14:46 #8
schulze => jeg køre også ren TCP/IP netværk.. men da TCP/IP åbenbart har porblemer hos erikholm, så er IPX/SPX et forsøg værd
Avatar billede rkhdk Nybegynder
28. oktober 2002 - 14:47 #9
har klienten deaktiveret sin indbyggede Firewall ?
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2002 - 14:51 #10
rkhdk>Det er ligesom når folk svarer at man bare skal formatere computeren.

Hvis der er netværksproblemer skyldes det ikke TCP/IP protokollen som sådan eller Windows, det skyldes derimod en forkert opsætning.
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2002 - 14:53 #11
user-online det er vigtigt at der er en adgangskode, da xp har problemer med blanke (læs brugere uden adgangskoder) i forbindelse med netværk.
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2002 - 15:00 #12
Hov, det var til erikholm ikke user-online :)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
28. oktober 2002 - 22:18 #13
Prøv at sætte modpartens hostnavn og ipaddresse ind i
c:\windows\system32\drivers\etc\hosts

Derudover bør der være installeret fil og printerdeling på begge computere.
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2002 - 22:24 #14
Jeg forstår ikke at man opretter et spørgsmål og så ikke kommentere det efterfølgende.

erikholm vil du ikke være så venlig at komme med en tilbagemelding på de indlæg der er i denne tråd.

/Schulze
Avatar billede rkhdk Nybegynder
28. oktober 2002 - 22:25 #15
han er ny her.. måske er han endnu ikke helt inde i ekspertens system endnu ;o)

http://www.eksperten.dk/bruger.phtml?navn=erikholm&option=24
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2002 - 22:36 #16
Godt ord igen. Hmm der burde være et symbol ud for nye brugere, det ville gøre tingene lidt nemmere. :)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
28. oktober 2002 - 22:52 #17
schulze => det tager jo ikke mere end 10sec at checke selv, hvis man er i tvivl ;o)
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2002 - 22:59 #18
Jeg har ikke 10 sek :)
Avatar billede erikholm Nybegynder
29. oktober 2002 - 08:48 #19
schulze, rkhdk,tonnybrandt. tak for svarene. ja jeg er ny, så jeg er ikke helt klar over systemet. Jeg kan se, at man har 8 dage til at samle svar op. Jeg er ikke selv nørd, men fik siten oplyst af Compac Support. Jeg samler op på de råd der kommer, derefter giver jeg dem til min personlige support = nørd og lader ham vælge, jeg skal ikke selv til at pille ved systemerne.
mwn jeg skal nok lade jer vide om der er fremgang, og hvad vi gjorde for at få det til at virke.

erikholm

PS: Hvordan virker ellers systemet? Hvad er det for noget med point? Er jeg ude når jeg har brugt mine 200 point? Får I 30 point hver gang I svarer mig?.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
29. oktober 2002 - 11:36 #20
erik => points systemet er nogen gange lidt svært at sætte sig ind i..

du modtager 5 points hverdag, bare for at være bruger
du er ikke ude af system når du har brugt dine points.. du kan bare vente et par dage med at stille spørgsmål så får du automatisk 5 points om dagen..
eller du kan begynde at hjælpe andre, med deres problemer og på den måde tjene points..

Vi andre modtager ingen points ved bare at svare.. det er op til spørgeren (dig, erikholm) at acceptere det eller de svar der har været med til at løse dit problem.. du makere den/dem der skal have points i den lille box forneden hvor der også står accepter/afvis/advanceret

Du kan kun acceptere svar (man kan enten kommentere eller svare på et spørgsmål).. hvis en person ikke har svaret og du ønsker at give personen points, så kan du bede personen om at lave et svar og vente med at acceptere før denne person har svaret.. *der kan IKKE gives points over flere omgange, så når du trykker accepter, så betyder det at problemet er løst og du har belønnet den/dem der hjalp med at løse problemet*

spørgeren har så også mulighed for at lave et svar og acceptere dette *og på den måde lukke spørgsmålet uden at belønne dem der har prøvet på at hjælpe*
Dette bruges normalt hvis problemet bliver løst uden hjælp fra ekspertens side.

Håber det gav lidt forklaring på eksperten points system.. eller har jeg forvirret mere ;o)
Avatar billede d-bug Nybegynder
08. november 2002 - 14:52 #21
Schulze, man skal IKKE oprette samme bruger på de 2 maskiner. Det har intet at sige overhovedet! Har selv bøvlet med problemet i XP PRO og det hjalp ikke et hak at oprette samme brugere på maskinerne!

Derimod skal der installeres NetBeui protokol til XP. MS har valgt at den ikke skal være med fra standard, og der kan derfor blive problemer med mindre LAN netværk.

Link : http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/using/itpro/networking/netbeui.asp
Linket er til PRO udgaven, men der skulle ikke være forskel på HOME!

Altså skal der installeres NetBeui fra din XP CD.

For at netværket skal køre hurtigere kan du fjerne fluebenet fra fil/udskriftsdeling og genstarte!
Hvis du skal dele filer/printere kan du sætte fluebenet i igen bagefter.
Det er en bug tilbage fra W2K. Løsningen står også på diverse XP tweak sider!

Det står der mere om her:
http://www.neoseeker.com/Articles/Hardware/Guides/winxptweak/
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2002 - 15:42 #22
Sikke en gang "jeg ved ikke bedre" sludder.

Netværk fungerer gennem en protokol, denne protokol kan f.eks. være TCP/IP.
Grunden til at så mange har problemer med at oprette et netværk på XP er at de ikke RTFM. Eller får bildt ind af personer som dig at det er fordi man ikke kan benytte TCP/IP protokollen.

Gud fader bevares.
Over and out.
/Schulze
Avatar billede ullum Praktikant
08. november 2002 - 15:59 #23
RTFM??????
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2002 - 16:01 #24
Read The Fu.... Manual - Gammel IT-jargon
Avatar billede ullum Praktikant
08. november 2002 - 16:07 #25
jeg havde en ide om at det bar den vej
Avatar billede d-bug Nybegynder
08. november 2002 - 23:25 #26
Flot schulze!?!?!
*suk*

erikholm, prøv at installere denne protokol og se om det ikke løser problemet!
Du kan altid afinstallere skidtet hvis det ikke virker!

Det med at oprette brugere på de forskellige maskiner har overhovedet intet at sige med mindre du skal logge på et domæne! Og det går jeg ikke ud fra er tilfældet her!