Avatar billede john0000 Nybegynder
27. oktober 2002 - 10:00 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Video til DVD (kvalitet?)

Er der nogen, som har erfaring med overspilning fra DV til DVD med DVD-brænder. Jeg har selv en del hjemmevideo, som er lagt på VCD og SVCD, men jeg synes stadig kvaliteten ligger langt fra det originale DV-bånd.
Avatar billede fido82 Nybegynder
27. oktober 2002 - 11:28 #1
problemet med DVD brændere, er bare at der endnu ikke findes en fælles standard for dem, så man kan som regel kun afspille DVD skiven i samme afspiller, som den er brændt i.
Avatar billede john0000 Nybegynder
27. oktober 2002 - 11:34 #2
fido82>>> Er det noget du ved af erfaring? Og i såfald hvilken brænder har du og hvilken DVD-afspiller?
Avatar billede fido82 Nybegynder
27. oktober 2002 - 11:37 #3
jeg har ikke nogen DVD brænder selv, men ved at det er et generelt prblem med dem
Avatar billede fido82 Nybegynder
27. oktober 2002 - 11:37 #4
og ja, det er erfaring ;) Vi har solgt mange af dem, af forskellige mærker
Avatar billede john0000 Nybegynder
27. oktober 2002 - 11:39 #5
Er det brændere, eller DVD afspillere i har solgt mange af?
Avatar billede fido82 Nybegynder
27. oktober 2002 - 11:39 #6
brændere
Avatar billede john0000 Nybegynder
27. oktober 2002 - 11:42 #7
Dvs. at hvis man eksempelvis køber en HP 200i brænder, og laver DVD-Video på sin pc, så skal man ikke forvente at DVD-afspilleren i stuen kan afspille den?
Avatar billede fido82 Nybegynder
27. oktober 2002 - 11:48 #8
det er ikke sikkert nej.
Det kan godt være, at du kun kan se den i din egen DVDbrænder igen
Avatar billede fido82 Nybegynder
27. oktober 2002 - 11:48 #9
det vil være bedst for dig, hvis du kunne låne en DVD brænder, for at se, om du så kan se det på din dvd
Avatar billede john0000 Nybegynder
27. oktober 2002 - 12:08 #10
Jeg vil gerne vende tilbage til spørgsmålet som handler om 'billed- og lydkvaliteten'. Er der virkelig ikke nogen her på Exp. som både har en DVDbrænder og en stationær afspiller, som kan sige noget om kvaliteten.
Avatar billede madizone Nybegynder
27. oktober 2002 - 14:01 #11
For at kunne brænde DVD-video som kan afspilles på stationære afspillere (altså dem til fjernsynet), så skal din brænde kunne brænde i formatet DVD-R.
Den optimale DVD-brænder, brænder i DVD-R samt DVD+RW. Undgå brændere der anvender DVD-RAM eller DVD-RW, eftersom det er dårlige standarder.
Mht. til video'en, hvilket program bruger du?
Avatar billede john0000 Nybegynder
27. oktober 2002 - 14:53 #12
Jeg ved at Sony kommer med en brænder, som kan brænde DVD-R, DVD-RW, DVD+R og DVD+RW. Min situation er den, at jeg har ca. 30 mini-DV bånd med egne optagelser, (bryllup, ferie o.l). Jeg har lavet VCD'er og SVCD'er, men kvaliteten lever ikke op til båndene. Mit spørgsmål er om hjemmebrændte DVD'er er i ligeså god kvalitet som båndene?
Avatar billede fido82 Nybegynder
27. oktober 2002 - 14:55 #13
SVCD er jo generelt meget tæt på DVD... Det der er vigtigt er at du ikke resizer billedet, da der derved vil gå en del kvalitet tabt der
Avatar billede john0000 Nybegynder
27. oktober 2002 - 15:01 #14
SVCD-kvalitet ligger et stykke fra bånd, når jeg sætter mit videokamera direkte til fjernsynet. Det er ikke godt nok til at jeg vil slette mine DV-bånd.
Avatar billede fido82 Nybegynder
27. oktober 2002 - 15:03 #15
er det ikke blot fordi du ikke decoder dem med en høj nok bitrate ?
Avatar billede john0000 Nybegynder
27. oktober 2002 - 15:03 #16
Der må da findes nogen, her på Exp. som har sammenlignet DV-bånd, med hjemmebrændt DVD på et fjernsyn.
Avatar billede john0000 Nybegynder
27. oktober 2002 - 15:10 #17
Jeg har prøvet mange forskellige mpeg encodere, og fundet frem til at Tmpegenc er den suverænt bedste, men ikke på højde med bånd.
Avatar billede tuborglight Nybegynder
27. oktober 2002 - 15:17 #18
Er også intreseret
Avatar billede tuborglight Nybegynder
27. oktober 2002 - 15:18 #19
Hvordan sætter man Bitrate højere
Avatar billede fido82 Nybegynder
27. oktober 2002 - 15:20 #20
i tmpgenc eller ?
Avatar billede madizone Nybegynder
27. oktober 2002 - 18:37 #21
Der kan godt være lidt mangel på eksperter. Nogle har i hvert fald svært ved at holde styr på begreberne... :-/

Nå, men for at gøre en lang historie kort, så er svaret ja. VCD og SVCD kører i henholdsvis 352x288 og XXXxXXX - det skriver jeg fordi jeg ikke kender den præcise opløsning på SVCD. DVD der i mod, kører i fuld opløsning, 700-noget x 500-noget, samtidig bliver der ikke så mange "artifacts" med DVD, fordi DVD er baseret på MPEG-2 istedet for MPEG-1(VCD/SVCD), og fordi DVD har en meget bitrate end SVCD, og derfor ikke komprimerer så hårdt. Jeg kan ikke svarer dig på hvordan at du bærer dig ad med at fremstille en DVD-R Video, men jeg kan fortælle dig at kvaliteten vil være ligeså god som dine DV-bånd, eller også MEGET tæt op ad.
Avatar billede madizone Nybegynder
27. oktober 2002 - 18:37 #22
meget bitrate = meget højere bitrate
Avatar billede john0000 Nybegynder
27. oktober 2002 - 19:37 #23
Det er meget godt med tal o.s.v (iøvrigt er SVCD også mpeg2). Det eneste jeg er ude efter er om der er nogle som med deres 2 øjne har set hjemmevideo fra DVD. Det er da fint at man kan sætte tal på alting, men jeg synes nu stadigvæk vores øjne og ører er de bedste måleredskaber, især hvis man kan overvære en A-B test.
Avatar billede john0000 Nybegynder
01. november 2002 - 00:58 #24
Nu har jeg selv investeret i en HP 200i DVD-brænder, så her efter at ha rodet med det i et par dage må jeg selv hellere svare på spørgsmålet.
Først kompatibilitet: Jeg har en Stationær DVD-afspiller, som ikke kan afspille cd-rw, men den kører udmærket med DVD+RW, det er jeg noget imponeret over. Om billed- og lydkvalitet kan jeg kun sige at det rykker, VCD og SVCD gå hjem og læg jer. Jeg har lavet avi-filer fra mit miniDV kamera og kørt dem gennem Tmpgenc opl. 720 * 576 og en bitrate på 8000 kbps, det er bare kanon. Så til alle som roder med videoredigering kan jeg stærkt anbefale en DVD-brænder.
Avatar billede lisette Praktikant
17. marts 2003 - 09:01 #25
Vi har for nyligt eksperimenteret med at brænde hjemmevideo ned på DVD og se det i vore DVD-afspiller på TV'et. Det kan lade sig gøre, men kvaliteten er bestemt ikke optimal. Den er meget kornet og hakkende !  Er der stadig ingen, der har fundet ud af hvorfor - og hvordan det løses ??
Avatar billede john0000 Nybegynder
17. marts 2003 - 13:57 #26
Jeg har fundet ud af, at jeg får det bedste resultat med Pinnacle Studio Version 8, både til at redigere og brænde. Det giver faktisk et rigtig godt resultat.
Avatar billede bentn Nybegynder
17. marts 2003 - 20:46 #27
hvad koster sådan et brændedyr?, john0000 :)
Avatar billede arnepedersen Forsker
13. september 2003 - 23:14 #28
Til john0000, Jeg har lige købt en sony brænder der kan brænde alle formater, og har brug for lidt hjælp. Jeg har længe brændt på CD i svcd format og har absolut ikke været tilfreds. Nu ser jeg du også bruger TMPEG og vil godt høre om du stadig er tilfreds. Jeg har Pinnacle studie 7 som redigerigsprogram og TMPEG til at formatere. Dernæst brænder jeg i NERO 5,5. Som sagt har jeg endnu ikke prøvet at brænde en DVD. Jeg har aldrig rigtig fundet ud af at sætte bitrate eller andre ting da jeg ikke er ret god til engelsk. (61 år). Er du villig til at hjælpe mig?