Avatar billede ratzaiy Nybegynder
26. oktober 2002 - 15:47 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Problemer med FTP, MSN osv. i forbindelse med ny router

Jeg har lige fået en Speedstream router og det virker fint med at komme på nettet osv. Men når jeg prøver at sende filer til brugere i MSN kan det ikke lade sig gøre, og når jeg prøver at få en stemmesamtale i MSN kan det heller ikke lade sig gøre og når jeg prøver at få adgang til min ftpserver kan det heller ikke lade sig gøre. Hjælp mig hvad skal jeg gøre?????
Avatar billede riversen Nybegynder
26. oktober 2002 - 15:50 #1
jeg ved ikke hvilke porte msn bruger til stemmesamtale, men det skal du finde ud af , og så forwarde de nødvendige porte til din pc. Det samme mht. ftp server. Bruger din ftp port 21 så åbn port 20 og 21
Du skulle kunne sætte det op via browseren ved at gå ind på http://routerensip
Avatar billede Noone Nybegynder
26. oktober 2002 - 16:58 #2
Riversen > MSN Messenger er så pokkers dum at den sender LAN IP til den anden part i forbindelse med at etablere en direkte forbindelse, så det er umuligt at få det til at virke.. Dog kan det være muligt at det kan virke omvendt hvis personen i den anden ende ikke er bag NAT... Det hjælper dog kun ved en voice chat, og ikke filetransfers.
Avatar billede spaff Nybegynder
26. oktober 2002 - 20:52 #3
Problemet med voice er i hvert fald at MSN benytter H.323-protokollen som ikke kan oversættes vha NAT. Så det kan man godt glemme hvis man kører med router og uden faste IP-adresser.
Avatar billede Noone Nybegynder
26. oktober 2002 - 20:56 #4
spaff > Problemet med MSN's voice opstår længe før det bliver H.323 kommunikation... Den sender som sagt en forkert IP.. Netmeeting bruger også H.323 men den virker fint med 2-4 porte og naturligvis statisk IP.. MSN duer stadig ikke da den sender 10.0.1.3 istedet for 212.242.60.144 (I mit tilfælde) til den anden computer. Prøv at kører en packet sniffer og se hvad MSN sender ;)
Avatar billede spaff Nybegynder
26. oktober 2002 - 21:02 #5
Behøves ikke - jeg tror skam på dig :)
Avatar billede ratzaiy Nybegynder
26. oktober 2002 - 21:13 #6
spaff>> Jeg kører med fast ip, er der så en chance for at jeg kan få noget af det til at virke??
Avatar billede spaff Nybegynder
26. oktober 2002 - 21:24 #7
Ikke hvis vi tror på chanoa, hvilket jeg personligt gør...
Avatar billede aners Nybegynder
26. oktober 2002 - 21:38 #8
spaff >

"Problemet med voice er i hvert fald at MSN benytter H.323-protokollen som ikke kan oversættes vha NAT. Så det kan man godt glemme hvis man kører med router og uden faste IP-adresser."

Passer ikke, kører med router og dynamisk ip her i huset, og det virker fint... det handler jo bare om at mappe de rigtige porte...
Avatar billede ratzaiy Nybegynder
26. oktober 2002 - 21:53 #9
Fra spm  http://www.eksperten.dk/spm/246322
Accepteret svar: phineas_phreak
Point : 15
17/09-2002 09:59:42    der var en stor artikel i Privat PC for nogle måneder siden om dette problem. Sagen er, fuldstændig lige som peterpan10 siger, at det simpelthen ik kan lade sig gøre med bestemte typer firewall. Microsoft løsning på dette problem har været at lave en add on til messenger man kan købe for noget i retning af 30 $ :((

Hvor kan man købe den add on??
Avatar billede ratzaiy Nybegynder
26. oktober 2002 - 23:12 #10
YAHUUUUUUU!!!

Jeg downloadede den nyeste version af messenger(5.0) også kan jeg pludselig godt sende filer!!! Men jeg kan dog stadigvæk ikke bruge stemmesamtale, men nu tror jeg da næsten på at det må være muligt
Avatar billede Noone Nybegynder
27. oktober 2002 - 00:48 #11
Hvis messenger nu sender dem rette IP skal du bare følge vejledningen til NetMeeting.
Avatar billede Noone Nybegynder
27. oktober 2002 - 01:39 #12
Hmmm... Det med filer virker stadig ikke for mig...
Avatar billede ratzaiy Nybegynder
27. oktober 2002 - 02:42 #13
Det er måske fordi at personen du sender til skal have også den nyeste version 5.0
Avatar billede Noone Nybegynder
27. oktober 2002 - 02:00 #14
Måske... Det skal da i hvertfald forsøges på et tidspunkt.
Avatar billede Noone Nybegynder
27. oktober 2002 - 02:01 #15
Hehe.. Og se... Uret skiftede lige tilbage da jeg havde postet, så min kommentar er altså skrevet 42 min før din ;)
Avatar billede ratzaiy Nybegynder
27. oktober 2002 - 02:05 #16
hehe det var sgu sjovt...det ser temmelig grineren ud :)
Avatar billede doctor6000 Nybegynder
30. oktober 2002 - 22:29 #17
Hvis i skal have et prog der kan det samme som MSN Messenger, kan jeg stærkt anbefale Yahoo Messenger som supporterer NAT. det virker bare perfekt. http://dk.messenger.yahoo.com/

Doctor
Avatar billede Noone Nybegynder
31. oktober 2002 - 00:52 #18
Den nye MSN 5.0 kan faktisk nu overføre filer :)

Forward portene 6981-6990 til den maskine der skal bruge det og voila, filetransfers virker.. Jeg har i hvertfald overført en del filer på det sidste :)

Om voice også virker aner jeg ikke, men forward de porte MS siger til firewalls, så skulle det i teorien virke.
Avatar billede ratzaiy Nybegynder
11. juni 2003 - 19:02 #19
Lukker