Avatar billede jwlund Nybegynder
25. oktober 2002 - 12:53 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Ny harddisk med den gl.

Jeg har netop købt en Seagate 40 GB ATA harddisk og satser på at den med tiden skal være master i forhold til min gl. 3,2 Seagate.

Første spørgsmål er om det er muligt at have den nye 40GB som slave, mens man installere styresystem + øvrige programmer på den og derefter konvertere den til master?

Andet spørgsmål er hvad "Master with non-ATA compatible slave" betyder?

Hele processen skal ende med at jeg får flyttet en del data fra min gl. harddisk over til den nye, hvorefter jeg formatere min gl. harddisk og installere Linux på den. Hvis der er nogen gode råd til denne proces er jeg meget lydhør.
Avatar billede pro Nybegynder
25. oktober 2002 - 12:56 #1
Du sætter bare din nye harddisk som master og installerer styresystem på den!
Sætter derefter din gamle harddisk i maskinen, som slave, og overfører hvad du skal! Det er helt simpelt ;)

//pro
Avatar billede boz Nybegynder
25. oktober 2002 - 12:59 #2
installer den nye hd som master på ide port nr 2 mens du kopierer filer fra den gamle når det er gjort bytter du dem (hd'erne) rundt.
Hvad skal du bruge linux til ?
Avatar billede gertsen Nybegynder
25. oktober 2002 - 13:25 #3
Det er ikke tilrådeligt at installerer et styresystem på en harddisk der ikke sidder som "master" på primærcontrolleren. Visse styresystemer vil iøvrigt slet ikke tillade at man prøver (bl.a. XP). Du må sætte din nye disk som "master" på primærcontrolleren, og din gamle disk som slave eller på sekundærcontrolleren. Derefter installere du styresystemet på den nye disk og overfører dine data fra den gamle. (Husk email og adressekatotek samt foretrukne)
"Master with non-ATA compatible slave" betyder, at den HDD der har denne opsætning sidder som master, men på samme controller sidder en disk der ikke er ATA kompatibel.
Jeg vil iøvrigt anbefale dig at købe et par harddiskskuffer, så du kan skifte skuffen ud når du vil kører med et andet styresystem.
Derudover kan det sagtens lade sig gøre at installere Windows og Linux på samme disk. Blot skal man huske altid at installere Linux til sidst.
Avatar billede popsy Novice
26. oktober 2002 - 08:23 #4
gertsen> Hmmmm, min w98 ligger på master, og xp på slave. Xp er beregnet til dette!
Avatar billede popsy Novice
24. november 2002 - 19:51 #5
Lukketid?
Avatar billede popsy Novice
06. marts 2003 - 11:25 #6
Lukketid!? :)