Avatar billede raeven Nybegynder
24. oktober 2002 - 16:02 Der er 6 kommentarer

exekvere rpm...

Efter at jeg har rodet lidt med chmod på mit hjemmebibliotek, kan jeg ikke længere exekvere rpm-filer, den siger at jeg ikke har rettigheder nok...
her er hvad jeg skrev...: chmod -R 777 /home/bruger

Normalt kommer den op og spørger om root pass nå jeg klikker på en rpm, men det gør den ikke mere, hvordan får jeg det tilbage?

/ræven
Avatar billede raeven Nybegynder
24. oktober 2002 - 16:15 #1
UPDATA: Jeg har forøvrigt også lavet chmod -R 777 på /usr, og nu kan jeg slet ikke logge ind som bruger mere, uden at der kommer en masse fejl (og det i øvrigt ser helt galt ud)... :( Hvordan kommer jeg tilbage til de gamle rettigheder igen????
Avatar billede simonvalter Praktikant
24. oktober 2002 - 16:44 #2
det tror jeg ikke du kan ... jeg er nu ikke sikker .. men når du chmod'er -R så gør du det med alle filer og mapper i /usr og alle undermapper og filer ..... det er ikke særlig smart at gøre =) dels for sikkerheden .. og det lyder som om at linux heller ikke selv kan li det ..

jeg vil anbefale dig at instalere linux om.

chmod altid kun det du har brug for at chmod . og vær kun logget ind som root når du virklig har brug for det .. så slipper du for sådanne fejl.
Avatar billede raeven Nybegynder
24. oktober 2002 - 17:07 #3
men hvis jeg reinstallere, mister jeg så alle mine instillinger?
Avatar billede raeven Nybegynder
24. oktober 2002 - 17:07 #4
eller kan jeg bare opdatere...?
Avatar billede simonvalter Praktikant
24. oktober 2002 - 17:56 #5
jep du mister dem
Avatar billede infophreak Nybegynder
03. november 2002 - 03:10 #6
Det lyder som om du kommer fra Windows, og du er vant til at kunne gøre alt, når du er logget ind. Sådan fungerer Linux altså ikke, og det kræver lidt tilvænning, men efter et stykke tid, vil du sætte pris på, at det er svært at fucke op. Det er set før, at folk har troet, at de stod i $HOME/dir_med_ubrugelige_filer og så har skrevet rm -rf *, og de faktisk stod i /usr -- eller værre endnu /