Avatar billede nielst Nybegynder
02. oktober 2000 - 22:41 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Skærmkort i hardware-konflikt!

Har lige købt et Daytona 3D 4 mb skærmkort til min gamle win95 computer. Efter at have installeret driverne til kortet, stopper win95 under opstart og kommer aldrig videre:-( Et kig på firmaets website gav følgende:

9. Why my system got system lock problem after I install SiS VGA driver?
A: Basically, no more memory area needs to be excluded. We exclude C0000~CFFFF for Multi-Monitor VBIOS loading issue. narrow the problem range and identify the root cause, e.g. removing the sound card...etc., to see if there exists conflicts among the add-on cards.

Har prøvet at flytte rundt på lyd- og netværkskort uden held.

Nogle som kan give et bud på hvad jeg skal gøre??

På forhånd TAK!

mvh.
Niels
Avatar billede denboj Nybegynder
02. oktober 2000 - 22:47 #1
husk at afinstalere de gamle grafik drivere på computeren før du instalerer nye - nu da du sikkert allerede har gjort det er du nød til at hoppe i fejlsikret tilstand og simpelthen fjerne alle de drivere der ikke hedder noget med super-vga (eller lign.) Når du har gjort det hopper du tilbage i normal tilstand.

hvor du højreklikker i denne computer - vælger enhedshåndteringen. skærmkort - her skule dit super vga grafik kort gerne stå - det vælger du og har opdaterer du driveren til den nyeste.
MVH denboj
Avatar billede blood Nybegynder
02. oktober 2000 - 22:48 #2
prøv at gå ind og deaktiver dit netværks kort og lyd kort hvad sker det så?????
Avatar billede denboj Nybegynder
02. oktober 2000 - 22:51 #3
forøvrigt kan du komme frem til menuen til fejlsikret tilstand ved enten at holde crtl nede eller en af funktions tasterne (mener det kan være F8) under opstart- (sandsynligvis crtl)
Avatar billede nielst Nybegynder
02. oktober 2000 - 23:22 #4
denboj-> Har afinstalleret det gamle kort:-(
blood -> Har taget kortene helt ud, i et fortvivlet forsøg, uden held:-(

win95 går kold præcis i det øjeblik win skal skifte fra opstartslogoet til baggrundstappetet. Skærmen går i sort, med en blinkende markør i øverste venstre hjørne...

Netværkskortet kan forøvirgt kun finde sig selv, og ingen andre PC\'er, efter det nye skærmkort er kommet i. Det er jo nok det der ihvertfal er med i \"konflikten\".

Hurtige svar ellers...
Andre gode ideer??

Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2000 - 23:27 #5
Jeg tror ikke der er meget at gøre, da jeg tror, at kortet ikke får den fornødne spænding, for at kunnne køre optimalt.
Avatar billede denboj Nybegynder
03. oktober 2000 - 00:25 #6
yepper - det kan tænkes at din agp driver ikke er helt up to date - måske var det en god idé at afinstalere det nye grafik kort i fejlsikret tilstand  - finde ud af hvilket mobo/chipset du kører med - hent den nyeste agp driver til chipsettet på nettet - instalere agp driveren. instaler kortet
Avatar billede snat Nybegynder
06. oktober 2000 - 06:43 #7
Hardware - konflikter med div. PCI-kort,
Om det så er Grafik-kort, Mpeg2-kort til DVD, Video(redigering)\'s-kort eks. AV-Master, Lyd-kort  (SB 1024) Adaptec-kort (SCSI-Kort) m.m.

Kan det være en god idé at af-installere Software’et med uninstaller fra selve programmet, eller bruge eks. Windows 98 af installeringsprogrammet som findes ved at klikke på ”Start” dernæst vælg ”kontrolpanelet” under ”indstillinger”. I ”kontrolpanelet” vælges Tilføj/fjern programmer.
En dialog boks Egenskaber for Tilføj/fjern programmer kommer frem, i vinduet finder man så det program (Software) som er oversagen til konflikten ved at klike på software’er eks. Sound Blaster 1024 og klik dernæst på ”Tilføj/fjern”. En dialog boks Fjern programmer fra din computer kommer frem, under denne handling ser man at det fjerner sine spor, klik evt. på ok for at akseaptere handlingen, den går evt. tilbage til dialog boksen Tilføj/fjern programmer.

Forlad programmet og det vil være en god idé at genstarte Computeren.

Prøv evt. igen at installere programmet, hvis det ikke virker skal man igen afinstallere softwaret.
Prøv evt. fysik af fjerne denne PCI-kort som volder problemer og genstarte computeren uden dette PCI-kort. Dernæst slukker du computeren og sætter PCI-kortet ind igen og genstarter  computeren på nu. Prøv så at installere programmet ind i din computer igen. I håb om at det denne gang lykkes.

Hvis uheldet rigtig er ude, så kan det være at placeringen af dit PCI-kort skal flytter PCI port. Vælg evt. en at de andre PCI porte. Hvis det er et Grafik kort eller et Mpeg2 kort må de ikke placeres på de nederste to PCI-porte på din bundkort. Uden at komme i detaljer er det fordi bundkortes adresser læses fra oven og går ned efter. (fra strømforsyning og ned). Ved de andre PCI-enheder kan det være en løsning at bytte rundt på placeringerne og derved løse problemerne. Hvis man gøre det SKAl man igen installer sine software ind i computeren for at være sikker på at de forskellige PCI-enheder køre korrekt. Sagt på en anden måde, har man flyttet rundt er nød til installere programmet igen for at software’et får den rigtige adresse og kan kommunikere sammen (Bundkort, PCI-kort og Software)

Ja, hvis problemet endnu ikke er løst så har vi en rigtig hardware konflikt, måske er der en enhed som ikke kan samarbejde med de øvrige hardware komponenter eller er defekt. Kontakt din edb-forhandler.

Den sidste til kan også være at der er en fejl i til tastatur Iser for dem som bruger trådløse tastaturer og mus.

God fornøjelse
Avatar billede nielst Nybegynder
06. oktober 2000 - 14:44 #8
Har allerede prøvet alt hvad snat og denboj har forslået, det var nemlig også hvad jeg kunne finde på. Alligevel virkede kortet ikke, så jeg har været nede og få pengene tilbage.
I alt rodet fandt jeg nemlig ud af at det gamle kort også var 4mb, det skulle bare lige have opdateret driverne for at køre for fuld styrke.

snat og denboj deler pointene som tak for hjælpen:-)

Avatar billede nielst Nybegynder
06. oktober 2000 - 14:51 #9
Beklager snat, men du havde kun givet en kommentar. Nu fik denboj det hele, håber du overlever uden de 30 point...
Avatar billede denboj Nybegynder
06. oktober 2000 - 15:51 #10
takker - ja man må aldrig glemme at hardware kan være i stykker - og så er der jo ikke andet for end at få det byttet hæ hæ