Avatar billede pnr Nybegynder
21. oktober 2002 - 05:39 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Mit system kan ikke finde de diske der køre på sec ide

Jeg har lige sat et ASUS A7V bundkort i min maskine, men når jeg starter op kan den kun finde de diske der sidder på den primære ide bus. dem der sidder på den sekundære kan den ikke finde.
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
21. oktober 2002 - 05:40 #1
er begge IDE-porte enablet i BIOS?!
Avatar billede yuksel Nybegynder
21. oktober 2002 - 08:29 #2
se på jumperne det plejer VÆRE DEM der ikke er indstillet helt korekte
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. oktober 2002 - 08:51 #3
Jeg ville også starte med at tjekke BIOS. Er begge controllere enablet?

Hvis ikke, ser du kun de 2 linjer fra primær controller, når du starter op. Hvis du ser 4, er den formentlig slået til.

Dernæst skal du gå ind i "Standard CMOS setup" og tjekke, at begge de sekundære enheder står til "Auto" og ikke til user eller lignende. Det kan nemlig også forhindre en detektion.

Og sidst - ja så skal du tjekke alle jumpere på begge sekundære enheder - den første til "Master" og den anden til "Slave". Glem "Cable Select" - det er ikke alle controllere der kan finde ud af den.
Avatar billede peet-49 Novice
21. oktober 2002 - 08:51 #4
Alle drev skal være sat op til auto i CMOC setup page, jumerne skal være master/slave, og endeligt skal IDE kontroller for secund IDE være installeret.
Avatar billede danysm Nybegynder
21. oktober 2002 - 11:59 #5
Har du opdateret din bios til den nyeste version - Nogle gange kan det hjælpe. Hvis den disk du prøver at sætte i er over en vis størrelse så kan din bios ikke finde den.
Avatar billede fido82 Nybegynder
21. oktober 2002 - 12:16 #6
lyder nu mest, som jumperne der er sat forkert.

dansym: jow, den finder disken, men kan ikke angive korrekt str for den
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. oktober 2002 - 12:22 #7
Hvis den kan finde den, men ikke angiver den korrekte størrelse, er det mest sansynligt at det er en ældre bios du kører med.

Det KAN også være en jumperindstilling på disken. Visse diske har mulighed for at køre med begrænset kapacitet. Men så har du mere en MA/SL/CS jumperne på disken?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. oktober 2002 - 12:23 #8
Øjeblik..... - nu bliver jeg forvirret. Det er "PNR" der stiller spm, men "FIDO82" der kommer med udsagnet, at den finder disken, men ikke kan angive korrekt størrelse!

Hvordan hænger det sammen?
Avatar billede egidiussen Nybegynder
21. oktober 2002 - 16:29 #9
Hejsa.
Jeg har lige sat mere RAM i min PC, og lige pludselig kunne jeg ikke se min harddisk. Jeg tog den ene RAM-blok ud - og så virkede det igen. Jeg fik senere det hele til at virke ved at bytte lidt om på mine to RAM-blokke, men jeg kender ikke grunden til at det skete.
En anden grund kunne være, at den ene ide-port på bundkortet er defekt.

Hilsen Skipper
Avatar billede pnr Nybegynder
21. oktober 2002 - 17:03 #10
Jeg har en 4.3 GB disk på den sekundære master, og en brænder på den sekundære slave. Står alle 4 til auto.
Avatar billede pnr Nybegynder
21. oktober 2002 - 17:21 #11
Nu har jeg også prøvet at opdatere bios'en men det hjalp heller ikke :-(
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. oktober 2002 - 17:29 #12
Hvis det er en meget gammel compuger (<166Mhz) kan du være så uheldig, at den ikke kan installere den, uanset hvad.

Så kan du være heldig at harddisk producenten har et installationsprogram der kan håndtere det, f.eks. MaxBlast fra Maxtor.

Hvilken harddisk er det, og hvilken størrelse rapporterer bios?
Avatar billede pnr Nybegynder
21. oktober 2002 - 18:12 #13
Computeren er en 1.2 GHZ athlon på et Asus A7V Bundkort. Når den booter og skal finde diske, stopper ved den sekundære master og siger at man skal trykke f4 for at skippe søgningen af diske.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. oktober 2002 - 18:22 #14
Tja - der er selvfølgelig også, hvis du er helt sikker på at jumperne står rigtigt - den mulighed, at disken er defekt.
Avatar billede pnr Nybegynder
21. oktober 2002 - 18:29 #15
De jumper du taler om er det på diskene? for de  står rigtigt til både master og slave. disken er ikke defekt, for hvis jeg sætter den over på den primær controller virker den fint.
Avatar billede peet-49 Novice
21. oktober 2002 - 18:35 #16
Se efter om du har secundary kontroller i enhedshåndtering.
Avatar billede pnr Nybegynder
21. oktober 2002 - 18:42 #17
den er i enhedshåndteringen
Avatar billede peet-49 Novice
21. oktober 2002 - 18:44 #18
Det kan være så simpel en ting, som et defekt IDE kabel, prøv et andet.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. oktober 2002 - 08:15 #19
Tja - det lyder jo umuligt hvis:

* Begge IDE controllere er enabled i BIOS
* Alle 4 enheder står til "Auto" i BIOS
* Bios nu er ny nok til at fatte diskene
* Controlleren forstår disken (når den forstår på den ene kanal, skal den også på den anden)
* Jumperne står rigtigt
* Disken virker (når den nu virker på den ene kanal)

Jammen så er der egentlig kun kablet tilbage.

Hvad med brænderen - funger den?
Avatar billede danysm Nybegynder
22. oktober 2002 - 11:27 #20
Det er ógså være fordi at brænderen ikke kan fungere sammen med disken - kan du starte op uden at den er sat til?

Hvorfor har du ikke dine HD dsike på dit ene IDE kabel og dine        CD/CD-rw/DVD/brænder i det andet drev - det er en bedre måde at sætte det op på!!

En anden god ting er at gå ind i BIOS og forsøge at finde hardware du ikke kan finde under opstart. Hvis du her kan finde det så funker det jo.

En 3. mulighed er at du prøver at bytte om på rækkefølgen på dit IDE kabel, selvom det ikke skulle have noget at sige.

-Jeg havde en gang et problem med en HD disk, min BIOS kunne ikke finde den, men når min comp var startet op så havde den fundet den.
Avatar billede pnr Nybegynder
26. oktober 2002 - 14:24 #21
Det var jumperne
Avatar billede pnr Nybegynder
26. oktober 2002 - 14:24 #22
Jeg takker for jeres indsats