Avatar billede neigaard Nybegynder
15. oktober 2002 - 22:59 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

En række spørgsmål om digitale video kamera

Jeg går og tænker på at købet et digitalt video kamera, men der er alt for mange ting jeg ikke ved om digitale video kamera.

De fleste digitale video kamera gemmer data på et bånd, men nogle har også mulighed for RAM moduler. Hvad er fordelen ved RAM modulerne?

Skal der noget specielt hardware til for at få filmen in på en PC? Jeg har et grafikkort med VIVO, kan det bruges?

Gemmer alle digitale video kamera i samme video format, og hvilken format er det?

Kan man redigere i filmen på en PC? Forringer man kvaliteten af filmen med nogle redigerings programmer, eller er de alle lige gode?

En af forhandlerne sagde at alle digitale video kamera optager i samme kvalitet, er det sandt? Jeg fik at vide at den eneste forskel er at nogle kan tage bedre still billeder, passer det?
Avatar billede jefa Nybegynder
16. oktober 2002 - 08:12 #1
Jeg kan fortælle hvad jeg ved. Jeg har et JVC GR-DVX7.

Digitale video kamera gemmer på bånd af typen Mini DV og ramkortet bruges til stillbilleder.
Til at tage billeder/filmen ind på pc'en bruger jeg et Firewirekort og til redigering Studio DV 8 http://www.pinnaclesys.com/ProductPage.asp?Product_ID=470&Langue_ID=2

Jeg kan ikke huske om Firewirekortet var med i pakken eller jeg købte det ved siden af.

Du kan redigere på pc'en, men det kræver at der både er dv-in og dv-out på kortet for at kunne gemme de digitale ændringer på video'en.

Håber det hjalp lidt...
Avatar billede tre Nybegynder
16. oktober 2002 - 08:42 #2
En lille rettelse...

Et firewire-kort kan altid overføre data begge veje, så det man skal være opmærksom på er KAMERAET.

Der findes typer som kun har en DV-out og derfor kan du kun overføre dine optagelser til computeren

Hvis du vil have din redigerede film tilbage til MiniDV bånd på kameraet, skal dit kamera også have en DV-ingang. Der er desværre en stor prisforskel på kameraer med og uden pga afgiften på videooptagere som kameraet hører ind under hvis den har DV-in.

Hvis du har købt et kamera uden DV-in, kan man købe en "DV-witch" som laver en DV-indgang på DV-udgangen. Kig lidt her: www.videoredigering.dk for flere oplysninger om en DV-Witch.

Der burde komme kvalitetstab i dine optagelser ved at køre dem igennem et program så længe programmet ikke "grabber" dine klips til et komprimeret format. Så hvis man holder sig til en Pinnacle løsning a'la Studio DV som jefa eller Adobe Premiere eller iMovie/Final Cut Pro til MAC er der ingen fare på færde.

Spørg endelig igen hvis der stadig er nogen som er uklart.
Avatar billede jefa Nybegynder
16. oktober 2002 - 08:49 #3
tre> Det er rigtigt, undskylder.
Avatar billede tre Nybegynder
16. oktober 2002 - 08:50 #4
hehe - en lille ting - men dog en væsentlig ting :-)
Avatar billede neigaard Nybegynder
16. oktober 2002 - 09:48 #5
Ok så jeg skal altså have fat i et firewire kort, nogle ideer til hvilket et jeg skal vælge? Er der stor forskel på kvaliteten?
Avatar billede chr_s Nybegynder
16. oktober 2002 - 09:50 #6
Flere af del lidt dyrere modeller gemmer også video på ramkortet. Det vil sige at hvis båndet pludselig slipper op, eller man har brug for at skifte bånd, så optager cameraet automatisk på ramkortet. SMART IK.

Et DV kamera optager ikke i et bestemt filformat som et digitalt camera gør.
Avatar billede chr_s Nybegynder
16. oktober 2002 - 10:06 #7
Et DV kamera indeholder en eller 3 CCD chips. Hold dig til dem med 3 CCD. Læs mere om CCD chipen her:

http://www.rundetaarn.dk/dansk/observatorium/fotograferingccd.html
Avatar billede jefa Nybegynder
16. oktober 2002 - 11:14 #8
Pinnacle Studio DV Version 8 er incl. firewirekort så hvis du skal ud og købe redigeringsprogram skal du checke om firekortet ikke er med.
http://shop.pinnaclesys.com/openshop/pg.exe?00000014000000120003acd80000003a0000551e&ArtDetail.curritem=77&InclArtList.group_id=6
Avatar billede neigaard Nybegynder
16. oktober 2002 - 16:59 #9
Ok men hvad med optage kvaliteten på de forskellige kamera, betyder det ikke noget hvortmange Mega Pixels de har, som ved alm. digitale kamera? Hvad skal jeg gå efter ud over 3 CCD chips?
Avatar billede henninga Novice
18. oktober 2002 - 03:11 #10
Hvis du vil have kvalitetsvideo skal du kigge efter optikken og CCD. Køb et kamera med et godt optik - altså hvor der er en rimelig stor linse og med optisk zoom på omkring 10 (digital zoom ødelægger opløsningen på videoen). Og som chr.s siger er 3 CCD chips kameraer ofte bedre (men osse dyrere).  Hvis du vil have et godt digital kamera, skal du ikke bruge et videokamera - du kan få fotoapparater som er meget bedre. Det er kun indbygget fordi man så har det samlet i eet, men kvaliteten er ofte omkring 1.2 Mega pixel.
Det her beskrevne er MiniDV som gemmer i DV-format på MiniDV-bånd.
Du kan osse få Digital-8 som gemmer i DV-format men på et Hi-8 bånd.
Hvis du kører det ind i computeren i DV-format gemmes det som en AVI-fil kodet med en codec som programmet (og hardwaren) bestemmer - det fylder ca. 216MB/minut. Ofte kan man osse køre det ind i en mindre størrelse (dårligere kvalitet)som f.eks. er MPEG eller MJPEG etc (ca. 10-70MB/minut).
Jeg har selv et Canon XM1 og det er bare super.
Håber det hjalp dig lidt på vej.
Avatar billede neigaard Nybegynder
18. oktober 2002 - 16:25 #11
Bare lige så jeg forstår det 100% - ved digitale video kamera betyder det altså intet med Mega pixel, det handler kun om antal af CCD og optik?
Avatar billede henninga Novice
21. oktober 2002 - 21:18 #12
Ved digital video kamera henviser Mega Pixel KUN til Stillbilleder (hvis det kan tage stillbilleder).
Selve videoen optages altid i standard størrelsen 720x576 pixels og forskellen på video kameraer drejer sig om optikken og CCD. Og om indstillingsmuligheder (fokus, zoom, mikrofon, lyd osv.) Jo bedre optik og CCD des bedre farver vil du få.
Avatar billede neigaard Nybegynder
21. oktober 2002 - 21:36 #13
Tak for alle svarene :)