Avatar billede hstaunstrup Nybegynder
15. oktober 2002 - 16:18 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Mit data drev forsvandt

Jeg har en PC der er konfigureret således at alle programmer ligger på c drevet og alle data på d-drev. Hvis mine programmer incl. W-98 som er mit styresystem forsvandt kunne jeg med en "restore CD" genopbygge w-98 samt programmer uden at mine data forsvandt.
Dette har jeg gjort et par gange, også for at rydde op i gamle programmer.
Nu crashede mit w-98 og da jeg kørte restore CD'en kunne mit d-drev ikke findes.
Oplysningerne er der endnu, men w-98 kan ikke finde dem. Hvad gør jeg???
Avatar billede spr3kcer Nybegynder
15. oktober 2002 - 16:38 #1
Du prQver den der Rescue CD igen ... den har sikkert lavet en fejl :P
Avatar billede spr3kcer Nybegynder
15. oktober 2002 - 16:39 #2
Restore even
Avatar billede hstaunstrup Nybegynder
15. oktober 2002 - 17:13 #3
det har jeg prøvet, men det er "adressen" til mit tidligere d-drev der ikke længere er læsbart af w-98. Jeg kan forestille mig at jeg ved hjælp af et eller andet software skal ind og lede efter de tabte data på harddisken, men hvordan og med hvad????
Avatar billede halifax Nybegynder
15. oktober 2002 - 17:55 #4
IDE diske findes og styres alene af IDE controleren på bundkortet.
Prøv at genstarte pc og gå straks i BIOS og foretag Autodetect IDE Devices  hvis altså dit D drev er en selvstændig disk. Og ikke en udvidet partition på samme disk som C.
Avatar billede hstaunstrup Nybegynder
15. oktober 2002 - 18:39 #5
Det ligger på samme disk som c, desværre
Avatar billede halifax Nybegynder
16. oktober 2002 - 00:32 #6
Oplysningerne er der endnu, siger du. Vil det sige, du kan se drev D og indholdet fra DOS ved opstart fra Win98 boot diskette?

I så fald: har du plads nok på drev C til at kunne kopiere dine data på D til C fra DOS (copy eller xcopy)? Og efterfølgende genetablere Logisk DOS drev D i den udvidede DOS partition.

Kan du se drev D med FDISK? - Pas på ikke at foretage ændringer med FDISK så data mistes.
Avatar billede hstaunstrup Nybegynder
16. oktober 2002 - 10:03 #7
Jeg burde have skrevet at data på d-drevet ikke er overskrevet og derfor går jeg ud fra at de er der endnu. Jeg kan ikke se dem. Hvad er FDISK?
Den hotline jeg kan trække på fortæller mig også at data er der, men de kan ikke hjælpe mig med at komme videre. Jeg er en nogenlunde habil bruger, men der stopper det også. Jeg håber at der er tålmodighed med at lede mig i den rigtige retning. Tak for hvad der er kommet indtil videre.
Avatar billede halifax Nybegynder
16. oktober 2002 - 14:50 #8
FDISK er det program (DOS) hvormed man opretter en eller flere partitioner på en harddsik, før den kan formateres for klargøring til at modtage data.
Fdisk har den mangel/svaghed, at man ikke kan ændre i allerede oprettede partitioner UDEN tab af data. Det kan man til gengæld med programmet Partition Magic (koster penge).
Med fdisk oprettes en Primær DOS partition (skal altid være der - drev C) på fx. 50% af drevet.
På den resterende del kan oprettes en Udvidet (Extended) DOS partition og i denne kan oprettes ét eller flere Logiske DOS drev (fx. drev D og E).

Her er link med forklaring på fdisk
http://members.aol.com/don5408/fdisk.html

Vælg punktet "Display partition information" for oplysning om fdisk kan "se" dit D drev. Foretag IKKE andet med fdisk - du risikerer at miste dine data. Gå tilbage/ud af fdisk med ESC.

På den måde kan du se om drev D stadig er der. Men hvordan du får Win98 til at se det, har jeg ikke lige en ide om nu.  :(

Kan du se drev D og indholdet efter opstart fra en bootdiskette, hvor du jo står i DOS, sådan a:\>
Lav kommandoen d: <enter> for at skifte til D og derneæst kommandoen dir <enter> for at se indholdet på D. Evt. dir /p for at få vist en side af gangen.
Avatar billede hstaunstrup Nybegynder
21. oktober 2002 - 10:39 #9
jeg prøvede via FDISK og kunne ikke "se" D drevet. Efter opstart med bootdiskette kunne jeg heller ikke se det.
Skal jeg indse at det er tabt??
Avatar billede halifax Nybegynder
21. oktober 2002 - 11:02 #10
Det lyder ikke godt!  :(
Har du været "helt inde" med fdisk? Dansk vejledning:

Gå i DOS og udfør FDISK <enter>
Svar Ja til store diske
Vælg 4 Vis partitionsoplysninger - Her vises C 1 Pri DOS, samt 2 Ext DOS
Vælg J(a) ud for Vil du vise oplysninger om det logiske drev?

Først her vises detaljer som: Drev D og størrelsen på drevet. - Brug ESC hele vejen ud af fdisk.

Hvis ikke du får vist nogen EXT DOS partition (drev D) er den gone og borte!
Men hvorfor og hvordan det er sket er et mysterium. Kun fdisk, eller lign. 3. parts programmer, kan slette partitioner. Det burde ikke kunne ske med din recovery cd. Med mindre du har udført noget fdisk halløj.

Partition Magic er et avanceret diskværktøj. Det kan måske gendanne/redde dit d-drev? Ellers må du indse, at det er væk.  :(
Avatar billede hstaunstrup Nybegynder
21. oktober 2002 - 11:47 #11
Jeg kan se Pri DOS samt Ext DOS som du skriver, altså C1 samt 2.
Det disk værktøj du nævner, Partition Magic, kan det bruges af en uerfaren bruger som mig??
Avatar billede halifax Nybegynder
21. oktober 2002 - 13:08 #12
Jeg er ikke selv Partition Magic bruger, men har læst mange indlæg på Eksperten om det. Her anføres fordele som "grafisk brugerflade" så man bedre kan se, hvad der sker/hvad man foretager sig. Til forskel fra fdisk, som er "rå DOS".
Det burde være brugbart også for uøvede. Ulempen er at det koster penge.

Prøv (også) at højreklikke Denne computer, vælg Egenskaber. Udvid +tegn ud for Diskdrev. Marker GENERISK IDE DISK og klik Egenskaber. Klik faneblad Indstillinger.

Her vises "Aktuel tildeling af drevbogstav" Er her anført c,d - eller kun C?

Nedenunder står "Reserverede drevbogstaver" Er det tilgængeligt eller gråt? Hvis du kan indstille "Slutdrevbogstav" så prøv at sætte det til D. Eller evt. til E såfremt du også har cd-rom drev tilsluttet.

Det er vist desværre det sidste af mine tip.  :)
Avatar billede hstaunstrup Nybegynder
21. oktober 2002 - 14:12 #13
der blev kun vist C, og jeg kunne ikke indsætte D.
Tak for din hjælpsomhed. :-)
Avatar billede halifax Nybegynder
23. oktober 2002 - 16:10 #14
Prøv at følge med i dette spørgsmål, som er noget lignende dit
http://www.eksperten.dk/spm/273987
Avatar billede hstaunstrup Nybegynder
24. oktober 2002 - 01:42 #15
Tak for det gode råd. Jeg brugte det shareware program der blev foreslået, og det lykkedes mig at genskaber mit "tabte" D-drev.
Avatar billede hojben Novice
24. oktober 2002 - 01:53 #16
pst husk at lukke...
Avatar billede hstaunstrup Nybegynder
24. oktober 2002 - 02:12 #17
Jeg har rodet lidt rundt med menuerne uden at blive meget klogere. Hvem/hvordan gives mine point videre, og lukker jeg via den e-maild der er ssendt til mig om at der er kommet svar?
Avatar billede hojben Novice
24. oktober 2002 - 03:05 #18
kan jeg godt følge dig i.. problemet her er at der ikke er nogle svar foruden det du afviste øverst. bed brugeren som hjalp dig igennem med det rigtige svar om at smide et svar. så kan du acceptere. :)
Avatar billede halifax Nybegynder
24. oktober 2002 - 13:42 #19
Godt det lykkedes.  :)
Jeg smider gerne et svar.