Avatar billede scandal Nybegynder
15. oktober 2002 - 13:06 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

alternativ SQL-client (ala. TOAD)

Hej.
Er der nogen, der har gode alternativer til TOAD.
Jeg har brug for en SQL-client, gerne med én eller anden for for explain-plan indbygget.
Jeg synes TOAD er for dyr.
Den skal køre mod ORACLE database (og evt. mod DB2)
Avatar billede the_bma_man Nybegynder
15. oktober 2002 - 13:14 #1
Lytter lige med her
Avatar billede mhc Nybegynder
15. oktober 2002 - 14:14 #2
Check TOra (Toolkit For Oracle)
Link http://www.globecom.se/tora/

Program er gratis til Linux :-)
Købeprogram til Windows.

Programmet ligner TOAD en del.
Avatar billede scandal Nybegynder
15. oktober 2002 - 14:44 #3
tak for hint. afprøver det lige. Skal nok vende tilbage
Avatar billede scandal Nybegynder
15. oktober 2002 - 16:02 #4
Det er jo HELT kanon !

Jeg har fundet to ting, som indtil videre giver det en fordel frem for TOAD.

1) Prisen ! (TOAD i mindste udgave koster $795, TOra koster max $100)
2) TOra "fryser" ikke når den kører store SQL'er. Faktisk kan man se explain plan imens, eller afbryde (har ikke undersøgt om den også ryder op i databasen, men jeg tvivler... trods alt)

en sidegveinst ved TOra er, at man slipper for "lyden-af-en-frø-der-kaster-op" når man starter det.  ;-)

det eneste jeg har fundet i TOAD, som ikke er i TOra, er at TOAD highlighter tabelnavne, når man lkaver SQL'er.

mhc: Du skal nok få points. Jeg venter lige og ser om der kommer alternativer (men der skal meget til at slå dit!)
Avatar billede kbb2 Nybegynder
15. oktober 2002 - 17:24 #5
Jeg kender både TOAD og TOra som begge er super gode programmer, men hvad er der galt med Enterprise Manager? Den er gratis og har syntax highlights, grids etc. etc.!

Den virker lidt simpel i starten men er spækket med funktionalitet!

Husk også lige at overveje den!

Anyways real geeks bruger SQL-Plus!
Avatar billede scandal Nybegynder
16. oktober 2002 - 10:02 #6
problemet er, at vi kører både Oracle8i og Oracle7 (don't ask).
Det er noget hø at prøve at få EnterpriseManager til at køre mod Oracle7 (hvis det overhovedet er muligt?)
Så er der selvfølgelig DBA-Studio, men det er dælme noget tung at danse med (og så ved jeg ikke om der er de samme faciliteter som i EnterpriseManager)
Der ud over er EnterpriseManager som udgangpunkt også et DBA-værktøj (som jeg ser det), mens TOra/TOAD tager udgangspunkt i SQL-plus (ved godt man kan en hel del i TOra/TOAD). Da vi er en del, der skal bruge det, og vi kun er 2-3 stykker, der samtidig er DBA'er, ser jeg TOra, som et bedre/mere brugervenlig værktøj.

Jeg har indtil videre også været tro bruger af SQL-Plus (fra kommandopromt, naturligvis), men da der er kommet langt mere fokus på opbygningen af vores SQL'er, giver TOra/TOAD en lækker/nem/hurtig måde at lave explain plans på.

Men tak for input.
Avatar billede scandal Nybegynder
17. oktober 2002 - 14:08 #7
tak for hjælpen. Jeg vil anbefale vi indregner TOra i vores budget i stedet for TOAD. (så er der ekstra $$ i bonus til os ;-)