Avatar billede mrbonus Novice
14. oktober 2002 - 16:53 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Oversættelse af et engelsk ord

Jeg har brug for at for et danskt ord for disse engelske ord

- Shoutcast
Avatar billede thesqunk Nybegynder
14. oktober 2002 - 17:02 #1
Shoutcast står ikke i min Engelske ordborg.. er du sikker på det er et ord der findes?

shout betyder at råbe/skrige
cast betyder (efter ordbog)

cast [ka.st] rollebesætning, skelen, afstøbning, "verbum" (cast [ka.st], cast) kaste, støbe.
??

//squnk
Avatar billede thesqunk Nybegynder
14. oktober 2002 - 17:03 #2
ordborg = ordbog
Avatar billede jakoba Nybegynder
14. oktober 2002 - 17:18 #3
er "shoutcast" ikke en stærkere version af "broadcast", der understreget at det udsendte 'trænger sig på' og ikke kun høres af dem der lytter, men også af dem der ikke lige har stillet ind på den kanal.

Jeg mener at have set det brugt i forbindelse med instant-messengers eller ICQ.

et dansk ord med de associationer kunne være "alarm-udsendelse" (men ikke synderligt mundret)

mvh JakobA
Avatar billede mrbonus Novice
14. oktober 2002 - 17:28 #4
Jeg har kigget i mine ordbøger, og der findes ikke et ord der hedder  shoutcast, og jeg har kigget i en ca 7 cm tyk engelsk-dansk fra gyldendal, men intet ord der hedder shoutcast, og jeg skulle gerne bruge et dansk ord for det
Avatar billede twg Nybegynder
14. oktober 2002 - 17:35 #5
Shoutcast er et prog der bruges sammen med winamp til inet radio.
Så jeg ville oversætte det til udsender, eller en anden bøjning af det ord.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
14. oktober 2002 - 22:35 #6
ordet kan IKKE oversættes, da det ikke er et ord, men et produktnavn... Det ville være det samme som at bede om en oversættelse af "Microsoft"... "mikroblød" ville give lige så meget mening som "råbkast"...
Avatar billede mrbonus Novice
26. oktober 2003 - 11:22 #7
Jeg kan se at jeg er kommet til at afvise dit svar istedet for at godkende det, kan du ikke svare igen, så jeg kan komme af med de udestående point jeg har
Avatar billede mrbonus Novice
08. februar 2004 - 17:02 #8
Der var åbenbart ingen der ville svare, så jeg tager selv pointene