Avatar billede lvborn Nybegynder
13. oktober 2002 - 17:00 Der er 1 kommentar og
1 løsning

relationer?

Jeg har to tabeller:

tabel 1: fravær

navn
fag
fravær

tabel 2. lektioner

fag
lektioner

I tabel 1 er oplysninger om en elev med et fag og et antal timers fravær i dette fag. I tabel 2 oplysninger om hvor mange lektioner, der er i fagene. PS! To elever har ikke samme fagkombination. Til videre udregning har jeg brug for at lave en udregning af fraværet for den enkelte elev i de fag vedkommende har.

Skal der laves en relation mellem de to tabeller for at det kan lade sig gøre??
Avatar billede katborg Praktikant
13. oktober 2002 - 17:11 #1
Hvis du kun vil have en opgørelse over fravær behøver du ikke,

Men hvis du vil lave en opgørelse over fravær i forhold til lektioner så skal du lave en relation.

SELECT Fravær.Navn, Fravær.Fag, Sum(Fravær.Fravær) AS SumOfFravær, Lektioner.Lektioner
FROM Fravær INNER JOIN Lektioner ON Fravær.Fag = Lektioner.Fag
GROUP BY Fravær.Navn, Fravær.Fag, Lektioner.Lektioner;
Avatar billede kebab Nybegynder
13. oktober 2002 - 17:14 #2
prøv følgnde: det skulle give summen af fravær på hvert fag og summen af lektions antallet. hvis du vil have det samlet og ikke fag opdelt, så bare fjern fag fra select og group by
Select navn,fag,sum(fravær),sum(lektioner)
from
  fravær f, lektioner l
where
  f.fag=l.fag
group by
  navn,fag