Avatar billede tastetoner Nybegynder
13. oktober 2002 - 11:30 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Opgradering af ram

Yes....
Jeg har lige købt en ny Compaq computer med 128mb ram og windows Xp. Og jeg vil gerne have 512mb ram i som er det maximale motherboardet understytter desværer. Nå men jag har haft revet kabinettet af den. Og der er 2 slots til ram hvoraf den ene så i forvejen er brugt til de 128mb. Nå men så tænkte jeg på hvad ville værer bedst. At købe 2*256mb rem eller at købe 1*512mb ram? Under alle omstændigheder skal de gamle ram ud, hvis jeg vil op på 512mb.
Mit andet spørgsmål : Når jeg tager de gamle ram ud og putter nye i, giver det så problemer, eller bliver rammene tømt hver gang jeg slukker computeren??

Hilsen en Newbie....
Avatar billede mr-bob Nybegynder
13. oktober 2002 - 11:45 #1
rammen bliver slettet hver gang du slukker computeren, det er derfor dine ting bliver væk når du sidder i word og skriver og strømmen går, de data ligger i rammen!
hvis du nu alligevel ikke kan køre mere end 512 så vil jeg anbefale at du sætter 2*256 i, for hvis den ene så futter af, så kan du sagtens køre med computeren ind til du får en  ny!!

med venlig hilsen Mr bob
Avatar billede vardepigen2 Nybegynder
13. oktober 2002 - 11:48 #2
Du kan roligt tage de gamle RAM ud og sætte de nye i, det i sig selv er ikke noget problem.
Jeg tror at de fleste vil sige at når du kun kan udnytte 512 ialt, er det op til dig at finde ud hvad du vil, med hensyn til pris osv.
Hvis du køber to stænger  så køb dem ens, fabrikat m.m.
Avatar billede tastetoner Nybegynder
13. oktober 2002 - 11:51 #3
okay. dvs. Jeg vil ikke kunne mærke nogen forskel på 1*512mb og 2*256mb, resultaten er det samme. Eneste forsekl er så som vardepigen2 siger, at hvis den ene futter har jeg de andrer at trække på?
Avatar billede tastetoner Nybegynder
13. oktober 2002 - 11:52 #4
Sorry mente mr-bob
Avatar billede mr-bob Nybegynder
13. oktober 2002 - 11:53 #5
test, det var nu mig der skrev det, men fint nok!
ja det er egentlig den eneste forskel, du vil overhovedet ikke kunne mærke til det!
Avatar billede mr-bob Nybegynder
13. oktober 2002 - 11:53 #6
:-)
Avatar billede vardepigen2 Nybegynder
13. oktober 2002 - 11:54 #7
Personligt hælder jeg også til at have 2 x 256, hvis jeg havde en maskine som du har.
Avatar billede tastetoner Nybegynder
13. oktober 2002 - 11:56 #8
okay. Lidt off-topic, men : Ved godt det ikke er den bedste computer jeg har købt hvis man skal opgradere. Da den har onboard grafikkort. Men kan det så lade sig gører, at købe f.eks. et Geforce 3 og putte i?
Avatar billede mr-bob Nybegynder
13. oktober 2002 - 12:13 #9
ja det kan sagtens lade sig gøre, du kan bare slå onboard grafikken fra inde i windows, eller i bios! så det kan du sagtens!
den har vel AGP ik?
Avatar billede tastetoner Nybegynder
13. oktober 2002 - 13:24 #10
Jo den skulle vist have AGP. Tak for svarene....
Avatar billede mr-bob Nybegynder
13. oktober 2002 - 13:29 #11
takker for point!
Avatar billede akl_gr Nybegynder
13. oktober 2002 - 19:19 #12
Den har sikkert AGP, Men du skal være opmærksom på at det sikkert kun er som "onboard", altså at der ikke er et ledigt AGP slot. Så derfor skal du regne med at du skal ud at finde et PCI- grafikkort istedet for. Ovenstående er ihvertfald ganske typisk for Compaq. Til gengæld sætter du bare et pci grafikkort i og så finder den selv ud af at disable det onboard AGP-kort, der sidder på MB.
Avatar billede tastetoner Nybegynder
13. oktober 2002 - 19:56 #13
Hmmm du kunne ikke lige linke til et billede af sådan et AGP slot ??

Følgene står på Compaq`s hp omkring min computer model :

GRAFIKSYSTEM
• Integreret Intel i310e
• 8 MB delt med systemhukommelse
• Mulighed for at isætte 2x/4x AGP grafikkort

Hvad vil det sige. At jeg kan købe et ganske alm. Geforce 3 grafikkort og putte i?
Avatar billede tastetoner Nybegynder
13. oktober 2002 - 20:11 #14
• Mulighed for at isætte 2x/4x AGP grafikkort : Hvad betyder det helt precist? Kun bestemte typer AGP grafikkoert jeg kan bruge?
Avatar billede akl_gr Nybegynder
14. oktober 2002 - 14:20 #15
hvis de skriver det burde du kunne købe hvilket som helst kort der understøtter 2x eller 4x AGP
Avatar billede tastetoner Nybegynder
15. oktober 2002 - 21:21 #16
De der 2x og 4x hvad står det for?? Når man kigger på grafikkort står der da ikke noget om 2x og 4x???