Avatar billede xtom2 Nybegynder
27. september 2000 - 21:01 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Hvilke operativsystemer..?

Jeg får ny computer her i weekenden, men har ikke lige besluttet mig endeligt hvilke O/S\' jeg vil ha lagt på. Hardwaren står i spm. 25233 - jeg havde selv tænkt på:

1. Windows98SE + Windows2K Pro
2. WindowsME + Windows2K Pro
3. One of the above + Linux dist.

Gode råd, tanker og erfaringer siger jeg tak for, men fremfor alt vil jeg gerne høre hvad du synes jeg bør vælge.

Xtom` =)
Avatar billede scz Nybegynder
27. september 2000 - 21:14 #1
Hmmm hvad med at install WinME + Win2k Pro på den nye computer, og så Linux Redhat på den gamle computer :)
Avatar billede xtom2 Nybegynder
27. september 2000 - 21:33 #2
Den gamle er solgt, såeh..
Avatar billede scz Nybegynder
27. september 2000 - 21:36 #3
ohhh okay, det var jo ikke til at vide :/

hmmm så vil jeg forslå dig at brug WinME og linux :)

Avatar billede roslev Nybegynder
27. september 2000 - 22:30 #4
Kører selv Win2000 Pro og Win98SE og er yderst tilfreds. 2000 til det grove - 98 til det sjove!

Fortæl lidt om hvad maskinen skal bruges til...?!?
Avatar billede xtom2 Nybegynder
27. september 2000 - 22:34 #5
Den skal hovedsageligt bruges til CAD/CAM - bryce/3DSMAX, kodning af hjemmesider, og videre i den kategori.. men også spil .. =)
Avatar billede darkblue Nybegynder
27. september 2000 - 23:54 #6
Med det system ville jeg foreslå:

4 GB. Windows 2000 pro.

2 GB er for lidt til windows 2000. Og med 4 GB kan du stadig lave image af din parition så du hurtig kan gendanne systempartitionen uden at skulle bekymre dig om tab af data.

2 GB. windows 98SE.
Smid for guds skyld ikke windows 98 ud. Det vil du kommer til at fortryde. Mit eget windows 98/ME forbrug er meget lavt. Så jeg ville vælge det sikre windows 98. Vælg kun windows ME hvis du gerne vil prøve noget nyt og ikke er ked af at geninstallere din 45 GB HD (man ved aldrig om det tager hele hd\'en med sig hvis den crasher!).
Det vigtigste er at du kører FAT16! ikke FAT32, det er et spørgsmål om hastighed, og lidt om stabilitet(kun lille forskel).

=< 2 GB Linux. Det SKAL du have på en 45GB HD. Størrelsen partitionen afhænger af dit Linux forbrug, men en enkelt advarsel:
Pas på den nye Redhat her flyttet meget rundt på systemfilerne i version 7.0, vælg den kun hvis du kan lide problemer. SuSE 7.0 eller Redhat 6.2 er godt. Caldera er godt til linux novices.

Jeg vil foreslå fat32 til resten af HD\'ende data du gerne vil have adgang til fra alle OS\'er (Det kan ikke anbefaldes at læse/skrive fat32 partitionen fra en windows NT 4.0. Bare en advarsel!).
Bootloader:

Hvad der får dig til at sove om natten... Jeg har selv prøvet både NT bootloader og linux\'s lino. De gør begge det samme ude problemer, og jeg syntes de begge er lige nemme.
Avatar billede scz Nybegynder
28. september 2000 - 00:16 #7
darkblue > lige en lille comment, når du køre FAT16 kan dine parition _max_ være på 2045 mb, det er en begræning i FAT16 filsystemet. og hvis man vil bruge FAT16 på en hdd på 45gb, errr skal vi ikke bare glemme det :)

xtom` > mit forslag nr. 2 :)
start med at lave en parition på 2045mb til Win98/WinME og install Win98/WinME på den.

bagefter install du Win2k, lad Windows om at lave dine paritioner. (husk at lade 3gb være fri, ikke paritionret til din linux install)

så for du noget der ser sårn her ud.
C:    2045mb (FAT16)    windows98/ME
D:    2045mb (FAT16)    windows2k
E:    2045mb (FAT16)    programmer
F:    2045mb (FAT16)    programmer_2
G:    2045mb (FAT16)    spil
H:    2045mb (FAT16)    spil_2
I:    2045mb (FAT16)    musik
J:    2045mb (FAT16)    musik_2
/      3072mb (ext2)      linux
swap    128mb (swap)      linux swap
swap    128mb (swap)      linux swap_2

og så bare lad resten af pladsen være uparitionret, så hvis du forbrug for mere plads, så kan du jo bare lave et nyt drev.

fordel ved at have 2 drev til programmer (FAT16) er at du kun skal install hvert program ene gang, dvs. du skal ikke install CAD både under win98/ME og win2k, smart ik\' :)

Hvis det var min HDD vil jeg gøre det på den måde, jeg vil bare lade de sidste små 25gb være et linux drev noget i stil med /home så løber dine usere aldri tør for plads :)

plus at du kan lave noget samba sjov og bruge det til at downloade til, have musik på, ftp server, http server osv osv osv :)))))
Avatar billede scz Nybegynder
28. september 2000 - 00:19 #8
one more comment.
Hvis du begynder at lege med FAT32, så skal du lige værer opmærsom på at NT ikke kan læse dem :/

så derfor vil jeg holde mig til FAT16...

måske er det lidt at overdirve med 2 swap paritioner til linux, men med den HDD :)))))
Avatar billede darkblue Nybegynder
28. september 2000 - 00:55 #9
scz > Jeg kender godt FAT16 og 2GB begrænsning. Derfor argumenter jeg det også med at FAT16 er hurtigere end FAT32. Lad mig uddybe det:
En filpointer i en FAT32 fattabel skal have alloceret dobbelt så meget HD plads som i en FAT16 fattabel. Med de mange filer de er i windows giver det en meget stor forskel i søgetiden.
NT 4.0 ikke som default. Men der findes værktøjer, det frarådede jeg i mit første indlæg. Windows 2000 har derimod ingen problemer (Kører selv som jeg har beskrevet det. Dog med mindre HD\'plads men derimod SCSI).
Men jeg forstår ikke dine små partition\'er. Fat32 kan læses fra både linux, windows 2000 og windows 98/ME. Hvorfor spille plads med små ikke OS partitioner. Der vil være 100-200 MB fri på hver partition. Det er dårlig udnyttelse af HD\'plads.
Så har du 2*2GB til musik?? Det er til den lille CD samling! Giv xtom´ lidt og lege med. Vi kan starte ved 10GB. Det bliver ikke bedre når vi kommer til spil. Spil idag tager minimin 100MB, og nemt 300-500 MB pr. spil.
I min config. har jeg over 35 GB til data, spil, musik o.s.v
Et ekstra råd. Hvis det er vigtige ting du laver i dine programmer xtom´ så lav en NTFS partition med en størrelse der passer til de behov. Det giver en sikre og mere stabil partition. Og så kan du tage backup af hele drevet og ikke tænke på om du har ændret din biblioteksstruktur. (Det kan andbefaldes at lave en grundlæggene struktur så snart du har oprettet din data partition(er).
Du lyder som en linuxnørd. 2 swap partitioner til linux?? Hvis linux kun er til leg så en swap og 2 GB \'/\'. Jeg tvivler meget på at der bliver oprettet mange linux-brugere på den maskine.
Avatar billede scz Nybegynder
28. september 2000 - 01:02 #10
darkblue > hehe, det har kan vi diskutere til vi falde død om :)

ang. linuxnørd, jow det er man vel altid :)
Avatar billede scz Nybegynder
02. oktober 2000 - 01:34 #11
jeg takker for de point\'s

ohhh btw. hvilken måde valgt du at sætte dit system op på?
Avatar billede xtom2 Nybegynder
02. oktober 2000 - 04:39 #12
Jeg tror jeg lægger ud med en \'ren\' 98SE installation. Hvis jeg så får brug for W2K, vil jeg nok følge noget der ligner darkblue\'s indlæg.

Xtom` =)
Avatar billede scz Nybegynder
02. oktober 2000 - 05:21 #13
hehe okay :)