Avatar billede jtr Nybegynder
10. oktober 2002 - 17:12 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Læse tastetur i DOS

Hej kloge hoveder

Jeg skal bare vide hvordan f.... man læser fra tasteturet i en bat-fil.
Først Echoe'er man: Angiv lalala

og så skal jeg have læst hvad der bliver skrevet og
gemt det i en variabel, som skal bruges senere.
Jeg mener kommandoen hedder CHOICE, men det virker ikke.
HEEEEELP
Avatar billede soreno Praktikant
10. oktober 2002 - 17:15 #1
jeg er ret sikker på du kan få besvaret dit spørgsmål ved at læse:
http://www.eksperten.dk/spm/260067

ellers så prøv at være lidt mere konkret i dit spørgsmål (eks. hvad har du gjort ind til videre for at få det til at virke..) :-)
Avatar billede jtr Nybegynder
10. oktober 2002 - 17:21 #2
Det er simpelt:
Brugeren skal kunne angive en sti, som jeg så skal sætte ind i bat-filen længere nede. spm/260067 besvarede ikke sp.
Jeg har ikke prøvet noget endnu, bortset fra at jeg ikke helt er sikker på hvordan/om CHOICE virker. Det er en READ-tastetur-kommando jeg skal bruge.
Er det konkret nok? Jeg er ikke sikker på at CHOICE er det rigtige.
Avatar billede soreno Praktikant
10. oktober 2002 - 17:27 #3
ok, så havde jeg misforstået dig.
jeg er ikke lige klar over om det kan gøres uden 3. parts programmer ?
Avatar billede jtr Nybegynder
10. oktober 2002 - 17:33 #4
Soreno: Søren ??
Jeg har gjort det i mine unge dage på edb-skolen, så det har kunne lade sig gøre. Nu er det bare lige det at "mine unge dage" er 15 år siden og dos/win er ikke helt det samme nu.
Kender du så til nogen "3. parts programmer" der kan bruges ??
Avatar billede soreno Praktikant
10. oktober 2002 - 17:39 #5
ja, mit navn er Søren :-)

nej, det er jo det - jeg har siddet og tænkt lidt men jeg kan ikke lige komme på nogen universel løsning og jeg kan ikke huske nogle 3. parts programmer - det er efterhånden meget lang tid siden jeg har arbejdet med avancerede batfiler.
En ide var at brugeren skulle starte batfilen med et argument (en path) - men det går nok ikke.. jeg har en formodning om at der skal være noget brugervenlighed i din løsning ?
Avatar billede jtr Nybegynder
10. oktober 2002 - 17:45 #6
Ja, jeg hedder så Janero, sludder JAN.
En smule brugervenlighed vil helt sikkert være på sin plads. Det er til mit arbejde og og det er også LAAANG tid siden jeg har leget med BAT-filer, så man glemmer jo.
Du får pointene. Du er den eneste der har reageret.
Jeg må finde på noget andet. Skulle du finde på noget, så kom med det.
Ha det godt, mvh Jan
Avatar billede soreno Praktikant
10. oktober 2002 - 17:55 #7
hvis jeg skulle lave samme løsning idag ville jeg nok lave den i c/c++ - men det kræver jo så en kompiler som kan kompilere dos programmer.
Avatar billede soreno Praktikant
10. oktober 2002 - 18:02 #8
men der må finde noget programmel der kan gøre det - jeg har bare ikke lige fantasien til at finde en brugbart søgeord..
Avatar billede jtr Nybegynder
10. oktober 2002 - 18:22 #9
Fantasi har jeg masser af. Visual Basic, Delphi, BASIC, Fortran, COMAL, kan klare det bum bum, meeen . . .
jeg er offentlig ansat, så vi har flere restriktioner end hele Sverige tilsammen, rimeligt surt.
Bare det at jeg sidder og sludrer med dig, er IKKE tilladt, men f...
det.

I dette øjeblik har jeg lige fået en vision: Kunne det evt. gøres i HTML ?? Jeg har en del erfaring med HTLM på lala-nivo, men så er det jo noget med at få gasset op under CMD-fyren via HTLM'en og sende parametrene videre. Tror du det kan lade sig gøre ?

Fidusen er simpelthen bare slutbrugeren skal kunne angive hvor et givet resultat skal pipes hen.
Avatar billede jtr Nybegynder
10. oktober 2002 - 18:23 #10
Hvis du har tid og lyst, kunne du evt. ringe på 39 17 37 64.
Jeg sidder her en halv time endnu, men kommer tilbage i morgen.
Avatar billede jtr Nybegynder
10. oktober 2002 - 18:24 #11
Jeg skal nok ringe tilbage. Det må vi godt.
Avatar billede soreno Praktikant
10. oktober 2002 - 18:35 #12
det er mad tid, så jeg har ikke lige tid til en hyggesludder :-)

hvad er det helt specifikt for et problem du vil løse - hvad er det for et resultat der skal pipes.. ?
Avatar billede jtr Nybegynder
10. oktober 2002 - 18:47 #13
Spis i fred, compadre.

Det drejer sig helt præcist om:

Før en FTP-overførsel fra mainframe til net, skal brugeren angive en sti til, hvor log og resultat skal gemmes.
Selve FTP'en har jeg helt styr på. No problemo.
Eks. på dialog:

***********************************************
* du har valgt at overfører DATA.DAT til nettet
* hvor skal resultatet gemmes ? (angiv sti)
>> her skal der så reades <<
* hvor skal loggen gemmes ? (angiv sti)
>> her skal der så reades <<
***********************************************
end off dialog!

hvorefter jeg så fyrer BAT-filen af, og gemmer res og log hvor de angiver.

Det er så skide simpelt at det er til at brække sig over, jeg har bare ikke adgang til de værktøjer der kan klare med et knips.

Det kan heller ikke gøre fra mainframen. Den kan slet ikke snakke med nettet, kun FTP'e.

Det er ikke en hastesag, meeen . . . .
kan du komme med noget, sååå . . .

Lige et personligt spørgmål, som du selføllit ikke behøver at svare på:
Er du autodidakt eller skoleuddannet ?? Jeg tror nemlig ikke at der bliver undervist i DOS på skolerne mere.
Ha en go aften
Mvh Jan
Avatar billede soreno Praktikant
10. oktober 2002 - 19:21 #14
jeg er i øjeblikket igang med datamatiker uddannelsen (på 5. semester) men har ikke oplevet noget undervisning i dos (faktisk heller ingen undervisning i windows osv.).. - så jeg vil tillade at kalde mig autodidakt :-)

dvs. menuen skal vises i et dosvindue i windows eller ren dos (hehe, der er vel nogle offentlige institutioner som stadig bruger dos..) ?
Avatar billede jtr Nybegynder
11. oktober 2002 - 08:19 #15
Godmorgen
Det har nu vist sig at vi ikke har choice med i DOS'en, så jeg vil prøve om jeg kan få den på.
Ellers tak for sludderen
OG VI KØRER IKKE REN DOS, SKU. NT nemlig, men ellers JA, en lille menu
i en bat-fil, som afvikles under windows.