Avatar billede sv_bb Nybegynder
10. oktober 2002 - 13:07 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Win/linux spørgsmål :-)

Har fået fat i mit os "Redhat" :-) installeret lortet, men er i tvivl om hvordan jeg skal sætte det op. Jeg har min ene computer, hvor der er installeret xp pro og så min anden med Redhat linux. Senere skal jeg have sat det op, så jeg kan sætte dem sammen til et nætværk. Altså jeg vil have min linux til at fungere, som en form for server.

Hvilke funktioner mit linux skal have, er ikke sikkert, men jeg vil have det sådan, at jeg kan surfe på internettet med min win, men skal have sat det op, så det går igennem min computer med linux, som skal være online 24/7.

Winxp -----> Linux computeren ----> Internettet.

Det jeg så mangler er noget information om, hvordan dettte skal sættes op og hvad jeg skal bruge, så jeg kan sidde og leje med det selv :-)
Avatar billede rj7971 Nybegynder
10. oktober 2002 - 13:14 #1
Hmm..... Det lyder som om at du vil have linux maskinen til at fungere en som gateway for windows maskinen. For at dette virker skal du have 2 netkort i linux maskinen. Det ene netkort skal kobles til internettet og det andet netkort skal kobles til lokal netværket.
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
10. oktober 2002 - 13:14 #2
du kan sætte linux'en op som router/firewall med iptables
eller du kan sætte den op som proxy server med squid
Avatar billede sunstorm Nybegynder
10. oktober 2002 - 14:22 #3
Det er rigtigt der skal to netkort i og så skal du ud i text mode det er det letter det gøres ved at skrive (init 3) i din skal og når du er ude i den skriver du (netconf) og så skal du bare indstille dine net configuation.

Mvh SunStorm
Avatar billede sunstorm Nybegynder
10. oktober 2002 - 14:22 #4
Gode tip på Http://www.sslug.dk
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
14. oktober 2002 - 16:16 #5
tak for point.
håber det var svar nok...