Avatar billede mukke Nybegynder
10. oktober 2002 - 10:30 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Royalties for diverse databaser i forb. m. runtimedistribution

Hvad koster Access, Mysql, Postgresql og lignende database i royalties hvis jeg udvikler et program til videresalg som gør brug af en database.

I forbindelse med Access er det f.eks. ikke hele access med den grafiske brugergrænseflade jeg vil videredistribuere, men udelukkende access' databasedrivere.
Avatar billede bongobride Nybegynder
10. oktober 2002 - 10:31 #1
MySQL er gratis...
Avatar billede terry Ekspert
10. oktober 2002 - 10:34 #2
If you have Access developer then distributing your application with the runtime is FREE.
When you mention Access what do you mean with the databasedrivere? What is the user inteface made with? Normally you will use ADO to access an Access dB and this can be downloaded free from Microsoft!
Avatar billede martinlind Nybegynder
10. oktober 2002 - 10:58 #3
Hvis du udvikler i Delphi, er der masser af mulighedder :

MyBase ( XML DB ) - En flad Fil

Interbase - En udemærket DBServer der findes i OpenSource, fylder ca. 1mb i minimal inst.

MySQL - er også Gratis, kender ikke størelsen

/Martin

Alle er Gratis og nemme at få til at spille
Avatar billede mukke Nybegynder
10. oktober 2002 - 12:24 #4
Terry: jeg er ikke helt med på hvad du siger... Lyder nærmest som om du modsiger dig selv(?). Jeg bruger Delphi og vil via det sansynglivis bruge ODBC til at tilgå en evt. Access database. med drivere vil der derfor være tale om en ODBC driver. Er dette gratis?

Martinlind: jeg har kigget lidt på de forskellige delphi muligheder og er nærmest blevet mere og mere forvirret. Derfor jeg spørger her i håb om at der er andre der ved lidt mere.

med hensyn til opensource(interbase) har jeg ikke lige kigget på det, men opensource er jo ikke ensbetydende med gratis - slet ikke når det skal bruges i forbindelse med et kommercielt produkt.

Mysql er langt fra gratis til kommerciel brug. Jeg har netop sendt en email for at høre om de har specielle royalte basserede aftaler, men ellers er det halv dyrt: http://www.mysql.com/support/arrangements/price.html
Avatar billede terry Ekspert
10. oktober 2002 - 12:26 #5
mukke>I dont think I am! What are you in doubt about?
Avatar billede mukke Nybegynder
10. oktober 2002 - 12:32 #6
terry:
Først siger du "If you have Access developer then distributing your application with the runtime is FREE."
og så siger du "Normally you will use ADO to access an Access dB and this can be downloaded free from Microsoft!"

Er det nødvendigt med en access developer licens (som kun kan købes i forbindelse med en office developer licens) eller ej?

Hvis jeg vælger access er det vigtigt at bemærke jeg ikke ønsker at distribuere den del af access runtime der gør det muligt at bruge access baserede brugergrænseflade. Det vil udelukkende være nødvendigt med den del der gør det muligt at tilgå databasen som enhver anden sql database (eksempelvis via ODBC og/eller Borland's Database Engine)
Avatar billede terry Ekspert
10. oktober 2002 - 12:51 #7
I will try and exaplain.

If you intend making an Access application (forms etc.) and you want to distribute it. You can do this by either installing Access on the PC's it is ito be used on, OR youcan make a distribution kit including the Access Runtime Version. To make this kit you MUST have Access/Office Developer Edition. The distribution kit CAN be sold/given away WITHOUT any licenses needed.

If you are only interested in distributing an Access database(data) then no licenses are needed and you will therefor NOT need to purchase Access Developer Edition.

I mentioned ADO because this is VERY often used for manipulation databases, not just Access.
Avatar billede martinlind Nybegynder
10. oktober 2002 - 13:09 #8
Interbase er Gratis i OpenSource udgaven, og kører Fedt med Delphi IbExpress Comp. Så hvis din datamængde er lidt mere en hobby så brug den, ellers brug et ClientDataset og en dens Fladefil format

Drop Access og alt det ged du får med den rigtege version af ADO osv.

/Martin
Avatar billede mukke Nybegynder
10. oktober 2002 - 17:57 #9
Terry: OK, lyder godt... man kan jo blive positivt overrasket endnu. :)  takker

martinlins: Hm ok.. har kigget lidt på den og må da indrømme det ser interessant ud.... men det er også en være gang tågesnak med de licensformuleringer. Kan du ev.t be- eller afkræfte følgende:

Hvis jeg laver mit program med Delphi og gør brug af interbase opensource, så kan jeg sælge mit program som en executable sålænge jeg nævner borland/interbase i credits og gør den oprindelige sourcekode til interbase tilgængelig.
Jeg behøver ikke lade mit eget program være open source, vel?
(Jeg har ingen planer om at skulle lave "modificeringer" af interbase koden :)

PÅ forhånd tak, og undskyld de dumem spørgsmål.