Avatar billede rasmusr Nybegynder
09. oktober 2002 - 21:07 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Bogføring (hjælp til regnskab)

Hejsa,

Jeg har lige lavet nogle tilbud til nogle personer, om at de kan tjene en sum penge på at finde nogle kunder til en service, som jeg tilbyder.
Men hvordan hulen skal deres fortjeneste bogføres i regnskabet?
Jeg skal vel også angive dicideret hvad de personer har fået til told og skat, selvom de ikke er ansatte ved mig?
Avatar billede bongobride Nybegynder
09. oktober 2002 - 21:17 #1
Ja det vil jeg mene, ellers er det jo "sort" arbejde...
Avatar billede tommyf Nybegynder
09. oktober 2002 - 21:19 #2
Få dem til, at lave en faktura til dig og udbetal så beløbene til dem som var de almindelige firmaer - så skal de opgive det som B-indkomst.
Avatar billede rasmusr Nybegynder
09. oktober 2002 - 21:20 #3
Så jeg skal pludselig tilmeldes noget af det her også.

Angivelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag mv.

Indberetning af personnumre til MIA-systemet (A-indkomstmodtagere)

Indberetning af oplysningssedler

Indberetning af pensionsrettigheder (PERE)

Indberetning af faglige kontingenter og A-kassebidrag (AKFA)

Rekvisition af skattekort samt navne- og adresseudtræk

Indberetning som revisor m.fl.

Indberetning af listeoplysninger
Avatar billede rasmusr Nybegynder
09. oktober 2002 - 21:20 #4
Det er liget taget fra min tast selv på told og skat. Det er de ting min virksomhed ikke er tilmeldt via tast selv.
Avatar billede disky Nybegynder
09. oktober 2002 - 21:21 #5
eller du skal ansætte dem i dit firma.
Avatar billede tommyf Nybegynder
09. oktober 2002 - 21:22 #6
rasmusr >> Lad dem da sende dig en regning, så slipper du jo for det pjat.

disky >> Så skal han jo også til at det pjat :o)
Avatar billede rasmusr Nybegynder
09. oktober 2002 - 21:22 #7
Det er ikke alle personerne der har eget firma så de kan ikke bare anmelde det som b-indkomst.
Avatar billede rasmusr Nybegynder
09. oktober 2002 - 21:23 #8
Det er netop for at undgå at ansætte dem, det er jo slet ikke sikkert de finder nogle kunder til mig.
Avatar billede tommyf Nybegynder
09. oktober 2002 - 21:24 #9
rasmusr >> Det vil jeg da håbe, det har jeg gjort i flere år ;o)

Sålænge de omsætter for under 50.000 om året behøver de ikke, at blive momsregistreret men de udgør stadig en enkeltmandsvirksomhed og er fuldt ud i stand til at fakturere dig.
Avatar billede rasmusr Nybegynder
09. oktober 2002 - 21:25 #10
Ja så er de en hobbyvirksomhed. Men det er ikke sikkert de kan finde ud af at angive det og så kan jeg være lidt på spanden hvis jeg gør meget i det jo.
Avatar billede rasmusr Nybegynder
09. oktober 2002 - 21:26 #11
Men hvad af ovenstående skal jeg tilmeldes hvis jeg selv angiver hvad jeg har udbetalt til dem?
Avatar billede rasmusr Nybegynder
09. oktober 2002 - 21:29 #12
Noget andet er hvordan det skal bogføres, hvis vi nu siger at jeg selv angiver det til told og skat.
Avatar billede rasmusr Nybegynder
09. oktober 2002 - 22:08 #13
Nogen bud?
Hvor skal det debiteres og hvor skal det krediteres?
Avatar billede halifax Nybegynder
09. oktober 2002 - 23:44 #14
Ingen af disse personer skal vel ANSÆTTES hos dig - hverken som A eller B-indkomstmodtagere.
Dermed undgår du alt det indberetningshalløj.

De sælger en konsulentydelse til dig. Du køber en konsulentydelse og skal betale et honnorar herfor. Betragt disse personer som LEVERANDØR af tjenesteydelser til dig. De sender en faktura, eller nota, til dig på deres honnorar. Er deres omsætning, ikke blot med dig, men ialt hvad de ellers har af lign. ting, ikke over kr. 50.000,00, er de ikke momspligtige.
Deres fortjeneste ved at sælge tjenesteydelser til dig, skal de selv angive som B-indkomst. Det er ikke dit problem.

Debet: Køb af konsulentydelser
Kredit: Kasse/bank.
Avatar billede rasmusr Nybegynder
09. oktober 2002 - 23:51 #15
Tak for det. Det satte vidst det hele på plads :o)