Avatar billede doublejoble Praktikant
08. oktober 2002 - 08:34 Der er 17 kommentarer og
4 løsninger

pc går ned

Hjælp.
Min pc - 450 mhz, 128 mb ram, win 98 se - går ned. Uregelmæssigt, men ofte. Det eneste, som er i live, er musen.
Jeg har skiftet ram, fjernet kabinettet og formateret hd.
Men selvom den står kun med win 98 installeret, ingen programmer eller noget - går den stadigvæk ned.
Hvad skal jeg gøre?
Avatar billede peet-49 Novice
08. oktober 2002 - 08:37 #1
Tjek om cpu-køler kører rigtigt, tjek også IDE kablet til HD.
Avatar billede francke Nybegynder
08. oktober 2002 - 08:39 #2
Hvordan "går ned" ???
Avatar billede boris Mester
08. oktober 2002 - 08:44 #3
Mit allerbedste råd er at formatere det hele og installere Windows 2000.

Jeg har haft samme problemer med Win98SE.
Det kan være, du har en driver, som laver numre med maskinen.

For selvom du ikke har programmer installeret, har du jo diverse drivere til dit hardware. Tjek dem.
Avatar billede 104 Nybegynder
08. oktober 2002 - 08:46 #4
Jeg har haft samme problem.

Køb en ny HD, det er det eneste som virker, for det er den som gør sådan at din computer går ned.

Da jeg købte en ny HD, virkede alt perfekt igen.

Jeg prøvede også at formattere min HD flere gange, men intet virkede. Først da jeg købte en ny HD. Så virkede alt perfekt igen.
Avatar billede boris Mester
08. oktober 2002 - 08:46 #5
En anden ting du kan gøre er at sikre at lydkort, skærmkort osv. sidder tigtigt og i det hele taget alle stik og forbindelser i computeren. Det er ikke den mest sandsynlige fejl, men alligevel.
Avatar billede doublejoble Praktikant
08. oktober 2002 - 08:49 #6
peet49 - hvordan skal jeg tjekke ide kablet - om det sidder ordentligt i eller hvad?
Avatar billede boris Mester
08. oktober 2002 - 08:51 #7
Hvis dine kabler slet ikke sad i, ville skidtet ikke virke overhovedet.
Når det går ned engang imellem, kan det skyldes, at et kabel sidder lidt løst. jeg har været ude for, at harddisken somme tider stoppede ganske pludseligt, fordi kablet var lidt løst.
Avatar billede peet-49 Novice
08. oktober 2002 - 08:51 #8
Har du ikke et andet, at skifte med, der er somme tider en løs forbindelse i kablet.
Avatar billede peet-49 Novice
08. oktober 2002 - 08:58 #9
Har du kørt en komplet scandisk af din harddisk? Det kunne skyldes et par defekte sektorer.
Avatar billede 104 Nybegynder
08. oktober 2002 - 11:07 #10
Du skal købe en ny HD, hvis du vil have det til at virke. !
Avatar billede boris Mester
08. oktober 2002 - 11:18 #11
Det er altid godt med en ny HD og en hurtig HD kan også kvikke computeren gevaldigt op.
Det kan godt være, men det er nu langt fra sikkert, at det er dens skyld.
Løsningen er ligesom hvis man gav folk penicilin for alle sygdomme.
Avatar billede 104 Nybegynder
08. oktober 2002 - 11:23 #12
Det er Harddiskens skyld. Jeg har haft det samme problem. Det er virkeligt ikke andet der virker pga. At hvis man endelig lige for den til at virker, så går den ned igen hurtigt. Også skal du til at formattere og installere windows om igen. Og hvem gider gøre det tit?

Så derfor er en ny HD, det du skal købe.
Avatar billede doublejoble Praktikant
08. oktober 2002 - 17:09 #13
Hej boris, 104 og peet49. Jeg vil bruge de næste dage til at prøve jeres forslag.
Jeg har en anden hd jeg kan prøve at putte i pc'en og også et andet ide kabel.
Tak for jeres forslag - jeg vender tilbage, når jeg ved noget mere.
08. oktober 2002 - 17:35 #14
he he...  104 <- er du for sjov, eller mener du det seriøst? ... Jeg ser kun ham manden med tophuen for mig. Ham der står bagved folk når Gintberg prøver at interviewe dem i "Vindhætterne" ...  "Du skal bare købe en ny HD, det er det eneste der dur"  :o)

he he

Men ellers følg boris' råd, og få noget mere stabilt på maskinen...
Avatar billede 104 Nybegynder
08. oktober 2002 - 18:16 #15
Nej, hehe :D Jeg siger bare at jeg har haft det samme problem, og lige meget hvad man gjorde. gik det ned hver gang :P
Avatar billede 104 Nybegynder
16. oktober 2002 - 19:16 #16
Hvad fandt du ud af?
Avatar billede doublejoble Praktikant
17. oktober 2002 - 19:32 #17
104 - Jeg har pludselig fået lynende travlt med min server

http://www.eksperten.dk/spm/270015

Den er vigtigere end denne maskine.
Jeg har ikke glemt spørgsmålet
Jeg vender tilbage lige så snart jeg ved noget mere.
Avatar billede doublejoble Praktikant
26. oktober 2002 - 19:36 #18
Hej med jer.
Nu har jeg fået løst problemet - jeg er dog stadig ikke helt sikker, hvad fejlen egentlig var.
prøvede at installere win2000, men det hjalp ikke. Så tog jeg en harddisk fra en anden pc og satte i istedet for den gamle - men jeg fjols glemte at tilslutte strømstikket til hd'en - med det resultat at pc'en hylede og ikke ville starte op.
Så fik jeg ellers sat strømstikket i, men nu var skærmen bare helt sort, når jeg startede op.
Så tog jeg den gamle hd igen, men skærmen var stadig sort. Shit tænkte jeg, nu har jeg ødelagt den.
Så, efter nogle dages betænkningstid, tog jeg grafikkortet ud og satte et andet i. Og vupti - virkede den, upåklageligt.

Jeg ved ikke, om grafikkortet har været defekt hele tiden, eller om jeg på en eller anden måde har ødelagt den med min fejl - men det er det eneste jeg har skiftet ud i computeren.

Underligt.

Der var ingen svar som ramte, så jeg tager 40 point selv for mit store arbejde og giver de sidste 60 til 104, boris og peet for jeres forslag og interesse.
Peet - smid et svar...
Avatar billede peet-49 Novice
26. oktober 2002 - 20:07 #19
Har du her.
Avatar billede boris Mester
27. oktober 2002 - 14:43 #20
Jeg købte engang en PC af det skrækkelige mærke SAXTUS. Den gik ned straks jeg startede den, ville ikke installere W98, røg 3 uger til reparation, hvor man fandt ud af, at grafikkortet ikke var sat rigtigt i!
Der skal ikke meget til....
Avatar billede peet-49 Novice
27. oktober 2002 - 15:12 #21
Takker for point.