Avatar billede kewl Nybegynder
25. september 2000 - 21:54 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Linux som mailserver

jeg har installeret en Linux Redhat 6.2
Og vil gerne bruge den som pop3 server, dvs. jeg vil kunne bruge Outlook Express til at hente mail fra min linux maskine som skal køre som mailserver.
Da jeg er ret newbee inden for Linux, har jeg brug for en Step-by-Step vejledning.

lidt oplysninger (fiktive)

Jeg bruger Worldonline\'s ADSL
min eksterne ip er 213.123.234.123
Linux serveren\'s ip er 192.168.1.10
Gateway er 192.168.1.1
hostname er kewl.dk

Please someone help me...
Avatar billede jalle Nybegynder
25. september 2000 - 22:16 #1
Er med på en lytter
Avatar billede jones Nybegynder
25. september 2000 - 22:47 #2
lytter også med
Avatar billede briankl Nybegynder
26. september 2000 - 14:48 #3
Jeg er også lige med på en lytter.

Jeg kan dog lige give dig et par svar som jeg har fået samlet sammen, da jeg vil lave noget lignende, dog med IMAP istedet for POP3.

Hvis du allerede får dine mail\'s samlet i en eller flere konti (f.eks. på en eller flere POP3 konto på World Online\'s mail server), skal bu bruge fetchmail til at hente din mail fra disse POP3 konti.
fetchmail \"vender\" så forbindelsen mod sin egen maskine\'s mailserver (f.eks. sendmail) og sender det hertil.
Det næste er jeg lidt i tvivl om, men som jeg har fået det oplyst, så kan du så bare kaste en POP3 server oven på sendmail.
fetchmail skal naturligvis så sættes til at hente mail et antal gange i timen, eller whatever.
Avatar billede kewl Nybegynder
26. september 2000 - 15:34 #4
Nej den skal ikke hente mails fra worldonline, men den skal selv fungere som mailserver!

når man har ADSL fra worldonline, får man ingen mail adressser.

det er derfor jeg vil lave en mailserver.
Avatar billede kewl Nybegynder
26. september 2000 - 15:35 #5
Ups, jeg kom til at trykke forkert, det var jo ikke et svar du gav mig.
Avatar billede briankl Nybegynder
26. september 2000 - 15:46 #6
Eh... kan jeg gøre noget ved det? Jeg vil gerne hvis det er...
Anyways, lidt et svar var det jo faktisk, men det var ikke lige på det du spurgte om... :).

Men bortset fra det, har du en firewall? Det vil jeg næsten gå udfra, da du kører på et C-klasse testnetværk. Men den firewall skal jo så modtage forbindelser på TCP port 25, og route det videre til din Linux server.

Så skal du (SVJV) faktisk ikke gøre ret meget på din linux server. Jeg kan dog ikke lige forsyne dig med step-by-step, da jeg aldrig selv har prøvet det i praksis.
Men installer og konfigurer sendmail.
Installer og konfigurer en POP3 server (kan ikke rigtig anbefale nogen, men prøv at tjekke www.freshmeat.net, og søg på \"POP3 server\", så skulle der nok dukke noget op).

Håber det hjælper bare et minimum.
Avatar billede kewl Nybegynder
26. september 2000 - 16:01 #7
du kan oprette et nyt spørgsmål, Cut\'n-paste, med de samme antal point!!.

Min linux sider i routeren, til adsl og der er ingen IP filtering eller noget andet, end en nat
Avatar billede briankl Nybegynder
26. september 2000 - 16:17 #8
Selvfølgeligt... det er gjort...
Hvis du lige svarer, så får du pointene tilbage, og du kan så tilføje de 500 point i dette spørgsmål. Så holder vi det hele samlet.
Det nye spørgsmål: http://www.eksperten.dk/spm/26791

\"end en nat\" ... øh, det forstår jeg ikke.

Men du er nødt til at have en vis oversættelse så vidt jeg ved. Du kan ikke bede WorldOnline\'s DNS servere om at skulle levere mail til kewl.dk domænet, til adressen 192.168.1.10. Den genkendes ikke på internettet, da 192.168 serien er en test serie.
Så der skal være en eller anden oversættelse af en art, og hvis din normale arbejdsstation også har f.eks. 192.168.1.20 som IP adresse, så sker der også oversættelse i ADSL routeren (masquerading - kan ikke lige huske korrekt stavemåde).
Du skriver også at din gateway er 192.168.1.1, det må være din ADSL router\'s interne interface, så den fungerer i et eller andet omfang, som en eller anden form for masquerader.
Spørgsmålet er så hvordan du sætter den op til at route mail til kewl.dk domænet (forudsat at WorldOnline\'s DNS server allerede peger mail til kewl.dk, videre til 213.123.234.123), til netop 192.168.1.10. Formentlig kan den sættes op til at lade forbindelsen til port 25 (mail port), gå direkte igennem til 192.168.1.10, men med masquerading.
Hvordan du gør det, har jeg ingen anelse om... Det må WorldOnline kunne svare på.
Avatar billede kewl Nybegynder
26. september 2000 - 16:42 #9
nej, min eksterne ip er: 213.237.30.120
og routeren bruger NAT (Network Adress Translation) så jeg har en lokal ip class C, altså 192.168.1.0 - 192.168.1.255

I behøver ikke den store forståelse, man som sagt på internet er min IP: 213.137.30.120
og lokalt er min ip: 192.168.1.10
Avatar billede briankl Nybegynder
26. september 2000 - 16:52 #10
Erhm whatever, du skrev bare til at starte med at 213.123.234.123 var din eksterne. Om det var fiktivt var sådan set underordnet, jeg henviste bare til de adresser du selv opgav, således at vi kunne have samme reference ramme.

Men! Der bliver altså brugt noget oversættelse af en art (NAT i dit tilfælde), men er det muligt at sætte routeren til at forbinde til 192.168.1.10 for mails?
Jeg blev nysgerrig, så jeg kiggede ind på WorldOnline\'s support site, hvor der står noget om konfiguration af routeren. Der nævnes noget om en \"default server adresse\", eller noget i den retning. Men det nytter vel ikke meget, hvis du kører noget lokal netværk, med flere maskiner.
Så vil der kun være en maskine der har forbindelse til nettet (den der har \"default server\" adressen i routeren).

Kan du iøvrigt lige evt. forklare hvorfor den store forståelse ikke behøves?
Hvis du ved det, så kan du vel selv sætte det op, eller sige at du har sat det op?.
Avatar billede gozar Nybegynder
26. september 2000 - 20:12 #11
Wol\'s adsl kommer med en cisco router ikke? Fra den er det muligt at route pop3 (port 110) og smtp (port 25) ogennem routeren, og vidre til world onlines mail adresser.

Det passer ikke, at du ikke kan få mail adresser fra wol!!

-- Fra wol\'s hp --

Følger der en e-mail adresse og/eller hjemmesideplads med en ADSL linje fra World Online?
  Nej, det er en \'ren\' opkobling. Det er dog gratis at få et World Access Free internet-abonnement med e-mail adresse(r) og hjemmeside.

kilde: http://www.worldonline.dk/adsl_faq/main_adsl_faq.html
Og vælg generalt om wols adsl tjæneste i dropdown boxen.

At de så vil gøre det så besværligt for noget der enlig er gratis er mig en gåde!
Måske fordi det ser bedre ud i statestikkerne. Who knows!!
Avatar billede gozar Nybegynder
26. september 2000 - 20:12 #12
Ps. redhat 7.0 er kommet på gaden!!! ogverfald ifg redhat\'s hp
Avatar billede briankl Nybegynder
26. september 2000 - 20:21 #13
Gozar: jeg tror muligvis du roder lidt i det. Men generelt må jeg formode at du har ret (det ville være en underlig router, hvis den ikke kunne route trafik på bestemte porte, til bestemte adresser).

Iøvrigt er det korrekt at Redhat 7.0 er på gaden. Jeg sidder i dette hellige øjeblik og downloader det, men der er heavy trafik på nærmest _ALLE_ ftp mirrors.
Avatar billede gozar Nybegynder
26. september 2000 - 20:31 #14
Jeps!!! Var ved at give dig en lille slideballe, men har så inset at det ikke skulde være nødvændigt at route, for at få adgang til wol\'s mail!!!

Nå. Man kar kun det sjov man selv laver!!
Avatar billede uffed Nybegynder
29. september 2000 - 14:26 #15
Gør som jeg harskrevet til dig... Læs min rapport om Linux i netværk.. og indstil MAIl serveren derefter...
Avatar billede kewl Nybegynder
02. oktober 2000 - 17:10 #16
hvis du telnetter op til din router.

\"telnet 192.168.1.1\"

kan du skrive

\"set nat entry add 192.168.1.10 25 212.12.125.14 25 tcp\"

så router den alle forsåørgsler på ip 212.12.125.14 og port 25 videre til ip 192.168.1.10 port 25

det er det NAT bruges til

Kewl_-