Avatar billede locutuz Nybegynder
05. oktober 2002 - 20:35 Der er 22 kommentarer og
2 løsninger

Skifte fra FAT32 til NTFS på c drev og lave HD større

Jeg vil gerne skifte mit c drev fra FAT32 til NTFS, og samtidig lave mit c drev større fra 3 GB til 6 GB.
Hvordan gør man det?
Lige nu har jeg 3 drev: C på 3 GB og to andre på 30 GB alle på samme fysiske disk.
Avatar billede wanix Praktikant
05. oktober 2002 - 20:39 #1
Hvis du kører Xp. Kan du smide XP cden i. Og boote op på den. Og konventere fra FAT 32 til NTFS.
Derefter kan du bruge programmet Partition Magic, til at lave om på partitionsstørrelserne.
Avatar billede wanix Praktikant
05. oktober 2002 - 20:40 #2
Hvis du kører 95/95/ME /2000 kan du ikke lave filsystemet om, uden at miste alt hvad der ligger på drevene.
Men du kan godt lave partitionsstørrelserne om, med partition magic.
Avatar billede katborg Praktikant
05. oktober 2002 - 20:41 #3
I Windows XP er der en kommando der kan konvertere til NTFS.

Hvis du skal ændre på str. af partitioner skal du vist have fat i Partitioon Magic eller lign.
Avatar billede katborg Praktikant
05. oktober 2002 - 20:41 #4
Du behøver ikke at smide cd'en i for at ændre til NTFS
Avatar billede the_email Nybegynder
05. oktober 2002 - 20:42 #5
Hvis ikker Partion Magic, og ikke er interesseret i at købe det, kan du under inst. af XP, fjer to af dine pertioner, og lave den ene FAT32 og den anden NTFS.
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. oktober 2002 - 20:43 #6
Start, klik kør, skric cmd, skriv convert *drevbogstav*: /fs:ntfs
Avatar billede katborg Praktikant
05. oktober 2002 - 20:43 #7
Syntaks
convert [enhed] /fs:ntfs [/v] [/cvtarea:Filnavn] [/nosecurity] [/x]
Avatar billede katborg Praktikant
05. oktober 2002 - 20:45 #8
Eksempler
Hvis du vil konvertere enheden på drev C til NTFS og have vist alle meddelelser, skal du skrive:

convert c: /fs:ntfs /v

Konvertering vil ske ved næste genstart
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. oktober 2002 - 20:45 #9
Eller hvis du har Partition Magic kan du lave om til NTFS (UDEN AT MISTE DATA!!!) (den kommando du skriver i kommandoprompten jeg nævnte før er også udmærket, der miter du heller ikke data. + Bruge Partiton magic til at lave drev større + mindre i samme hug.
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. oktober 2002 - 20:46 #10
katborg> du burde have set at jeg allerede havde skrevet svaret på hvordan man konverterer til ntfs.
Avatar billede locutuz Nybegynder
05. oktober 2002 - 20:46 #11
katborg
det fatte jeg absolut intet af.
Betyder det af hvis jeg skrifer dette kan jeg konvertere C drevet.
Mit problem er at ændre størrelsen på mit C drev. Det kan jeg da ikke gøre efter at jeg har isnatlleret windows XP på ny og så bruge partition magic????
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. oktober 2002 - 20:47 #12
Ja til alt - bare brug PM - der er langt det nemmeste.
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. oktober 2002 - 20:48 #13
Også til at konvertere med.
Avatar billede locutuz Nybegynder
05. oktober 2002 - 20:49 #14
Tka for hjælpen det vil jeg prøve
Avatar billede katborg Praktikant
05. oktober 2002 - 20:55 #15
john_stigers >
Nope det stod der ikke da jeg skrev det :-)
Siden var ikke opdateret da jeg skrev det

locutuz> Du kan konverter FAT32->NTFS med XP, hvis du vil ændre i str. på partitioner skal du starte forfra - slette de berørte partitioner, oprette forfra, formatere og installere.

Med Partition Magic kan du ændre i str. af partitioner uden at slette - hvis der bare er ledig plads selvfølgelig :-)
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. oktober 2002 - 20:58 #16
Accepteret svar: john_stigers
Point : 30
05/10-2002 20:43:26    Start, klik kør, skric cmd, skriv convert *drevbogstav*: /fs:ntfs

Så skrev du dette (din 1. kommentar er ok)
Kommentar: katborg
05/10-2002 20:45:25    Eksempler
Hvis du vil konvertere enheden på drev C til NTFS og have vist alle meddelelser, skal du skrive:

convert c: /fs:ntfs /v

Konvertering vil ske ved næste genstart

bare lige en oplysning ;)
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. oktober 2002 - 20:58 #17
det er denne jeg mener er ok ;)
Kommentar: katborg
05/10-2002 20:43:53    Syntaks
convert [enhed] /fs:ntfs [/v] [/cvtarea:Filnavn] [/nosecurity] [/x]
Avatar billede locutuz Nybegynder
05. oktober 2002 - 21:00 #18
Du kan konverter FAT32->NTFS med XP, hvis du vil ændre i str. på partitioner skal du starte forfra - slette de berørte partitioner, oprette forfra, formatere og installere.

Starte forfra????????
Hvad mener du lige??
Avatar billede katborg Praktikant
05. oktober 2002 - 21:02 #19
Ja hvis du skriver "convert c: /fs:ntfs /v" i en 'kommandoprompt' vil C-drevet blive konveret til 'NTFS' ved næste genstart.

Jeg har gjort dette flere gange - UDEN AT MISTE DATA :-)
Avatar billede katborg Praktikant
05. oktober 2002 - 21:12 #20
Jeg går ud fra at din nuværende disk str. er

C: 3gb
D:30gb
E:30gb

Hvis du vil have C: udvidet til 6gb skal du tage 3gb fra enten D: eller E: eller lidt fra hver.

Hvis du bruger Partition Magic (PM), er der ingen problemer med det.
Først formindsker du D:/E: eller begge så du har 3gb fri som du forøger C: med. PM vil så lave ovennævnte ændringer i en kørsel.

Hvis du ikke bruger PM (eller tilsvarende), er du vist nødt til at slette partition C:/D: oprette et nyt C: på 6gb og et D: på 27gb. = Starte forfra.

Håber du forklarede det lidt bedre :-)
Avatar billede katborg Praktikant
05. oktober 2002 - 21:13 #21
Håber du forklarede det lidt bedre :-)

skulle have været

Håber det forklarede det lidt bedre :-) - sorry
Avatar billede locutuz Nybegynder
05. oktober 2002 - 21:22 #22
Hvordan sletter jeg C drevet uden PM
Avatar billede katborg Praktikant
05. oktober 2002 - 21:29 #23
Enten kan du boote på en WIN 98 diskette og bruge 'FDISK', til at slette C og D, hvilket du er nødt til hvis du vil gøre C: større - uden at bruge PM.

Eller du kan, når du installere XP fra CD'en, slette partitioner, og oprette igen med nye str.
Avatar billede katborg Praktikant
05. oktober 2002 - 21:34 #24
www.download.dk kan du downloade en demo af PM 7.0

http://www.download.dk/prog/info.asp?prog=1819&selOS=Windows (info/download af PM)

Original hjemmeside http://www.powerquest.com