Avatar billede madman Nybegynder
18. juli 1999 - 11:19 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Fejl ved opstart af Win95/98 (videoenhedskonflikt) efter opgradering

Hej. Jeg har lige opgraderet min computer (nyt bundkort, CPU og kabinet -
ellers resten som i det gamle system). Mit problem er, at Windows ikke vil
starte. Det kommer bare med en fejlmeddelse på en sort baggrund:

''Fejl under initialiseringen af enheden VDD: Windows kan ikke køres pga. en
videoenhedskonflikt - kør installationsprogrammet igen''

Derefter slukker computeren automatisk. Jeg har prøvet at geninstallere
mange gange - både windows 95 og 98, men de giver begge den samme fejl.
Skærmkortet er ikke et nyt - det er det samme som blev brugt i det gamle
system (S3 Virge PCI). Jeg har også prøvet at udskifte grafikkortet med et gammelt ISA kort, og så geninstalleret Windows, men det giver samme resultat (så det er nok ikke kortet, der er noget i vejen med). Kan det måske hjælpe med et AGP-grafikkort?

Jeg kan godt starte Windows op i fejlsikret tilstand, men kan ikke gøre
noget, der kan afhjælpe problemet. Under enhedshåndtering/system i
kontrolpanelet er der ikke tegn på nogen problemer/konflikter. Jeg har også
prøvet at installere de drivere, der fulgte med grafikkortet, men det hjælper ikke (og Win98 havde åbenbart selv nogle nyere drivere til kortet)

Men den Windows, der allerede var på harddisken da jeg startede op første
gang (fra det gamle system), virkede tilsyneladende OK - der kom bare de sædvanlige beskeder med ''fundet ny hardware'' osv. Derfor slettede jeg c:\windows, og installerede på ny sådan at det passede til det nye system. Derefter kom så den irriterende fejlmeddelse! (hvis jeg vidste, at det ville give problemer, så ville jeg bare have beholdt den gamle installation hvis det godtnok virkede)

Jeg har også installeret Windows NT, og det sjove er, at det virker helt
fint, selvom det også var installeret på det gamle system! Den sagde
overhovedet ikke noget til det nye bundkort og CPU, men virkede som om intet var hændt! (så det kører jeg med nu, men jeg vil også gerne have Win95 så jeg kan spille mv)

Computeren består af: ABIT BM6 - CELERON 466 MHZ - 64 MB SDRAM - S3 VIRGE 3D PCI - 2,5 GB SEAGATE HD.

Jeg håber, at der er nogen, som kan hjælpe mig, og som ved hvad VDD er for noget. Mange tak!
Avatar billede madman Nybegynder
19. juli 1999 - 19:45 #1
OK, jeg checker værdierne snarest muligt, og så skriver jeg igen, hvis det passer.
Avatar billede bbe1379 Nybegynder
18. juli 1999 - 12:24 #2

Den bedste forklaring på, at du kan starte op i fejlsikret tilstand, men ikke normalt, er at der er er konflikter i nogle I/O-områder.

Check enhedshåndtering og se, om nogle af dine sager bruger samme indstillinger.

Det den grimme side af Plug and Pray du oplever.

Alternativt kan di pille alt ud, på nær skærmkortet. Hvis dyret starter normalt med det, så sæt kortene i et af gangen og når det går galt, så ved du hvor du skal ændre indstillingerne - enten i BIOS eller i enhedshåndtering.
Avatar billede madman Nybegynder
18. juli 1999 - 12:36 #3
Tak for svaret, men problemet var der også, da jeg kun havde grafikkortet isat (nemlig for at undgå konflikter).

I enhedshåndtering ser der ikke ud til at være nogen konflikter.

Inde i BIOS'en kan jeg ikke rigtig ændre noget med hensyn til IRQ adresser mv?!

Men hvordan kan det mon være, at Windows 95 (tilsyneladende) godt ville starte første gang (fra det gamle system), men ikke efter jeg installerede Windows igen?
Avatar billede chris Nybegynder
18. juli 1999 - 18:51 #4
Hvilken BIOS kører du med ?

/chris
Avatar billede madman Nybegynder
18. juli 1999 - 19:30 #5
Det er en Award BIOS.
Avatar billede bbe1379 Nybegynder
18. juli 1999 - 21:45 #6
Madman> du kan ikke nødvendigvis se om der er konflikter på I/O-områder i enhedshåndtering.....og slet ikke i fejlsikret tilstand(...hvilket er hvorfor jeg skrev på trods af at du siger, der ikke er problemer). Det du skal er, at starte maskinen, og checke værdierne for I/O-områder og hukommelsesområderne. Hvis der er i to enheder, der bruger de samme værdier går det galt......og så skal du ændre dem manuelt!!
Avatar billede madman Nybegynder
21. juli 1999 - 19:59 #7
Jeg har checket IRQ/DMA for de enheder, som viser denne information, men der var ingen, der brugte samme adresse. Nu mangler jeg så lige at se på I/O-områderne.
Avatar billede bbe1379 Nybegynder
21. juli 1999 - 21:23 #8
...det er også dem laver mest ballade
Avatar billede madman Nybegynder
22. juli 1999 - 22:58 #9
Hvad skal man egentlig gøre, såfremt nogle enheder bruger de samme I/O-områder (og da problemet også er der med KUN grafikkortet, må de andre enheder være noget i/med bundkortet eller hvad)?
Avatar billede mothar! Nybegynder
02. august 1999 - 13:42 #10
Start op i fejlsikret tilstand, du kan ikke se hvad der evt konflikter, så i enhedshåndtering, fjern alle skærmkort og skærme, vælg opdater...og lad w95/98
installere drivere igen...
Avatar billede bjo Nybegynder
12. august 1999 - 21:06 #11
Hvis du er rigtig heldig, er problemet at du har fået et bundkort med indbygget skærmkort, dette skal så disables i BIOS da der ellers vil opstå konflikter.