Avatar billede locutuz Nybegynder
05. oktober 2002 - 15:16 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Bios kan ikke finde gammel HD

Jeg har lige prøvet at sætte en ny PSU i min computer, og har på samme tidspunkt byttet pm på IDE kablerne så brænder og CD-drev er på hver sit kabel. Nu kan den pludselig ikke finde min ene harddisk. Det har endda være så galt at den ikke kunne starte BIOS, den kørte bare i en evighed uden at Boote. Har været nødt til at sætte den gamle PSU i, og resette BIOS (taget batteri ud og skiftet jumper).
Lige nu kører jeg kun med 2 HD, ingen CD drev. Min 41 GB kører som master, men min 60 GB kan den ikke finde. Ikke som master eller slave på hverken IDE1 eller 2.
Avatar billede jørn meyer Mester
05. oktober 2002 - 15:35 #1
Du skal lade den harddisk du har problemer med køre med kabelselect.
Sæt jumber på position CS
På kabel 1:
primær HD som Master,
sekundær HD som kabelselect
På kabel 2:
sæt CD-rom som Master
Venlig hilsen
jrnmeyer
Avatar billede hub Nybegynder
05. oktober 2002 - 15:37 #2
Og heraf kan man lære, at man aldrig skal gøre to ting på een gang :-)
Nå, til sagen...
Fejlen ligger sandsynligvis ikke i din nye PSU.
Bios låser sansynligvis fordi, den ikke kan håndtere en 60 Gb harddisk. Du kan enten forsøge en BIOS-opdatering eller lave et drive-overlay på disken via software fra harddiskfabrikanten. Hvilken HDD er der tale om?
Avatar billede hub Nybegynder
05. oktober 2002 - 15:39 #3
Ups, og heraf kan man lære, at man skal læse spm. ordentligt..
Den har jo kørt med denne 60 GB. Sorry..
Avatar billede locutuz Nybegynder
05. oktober 2002 - 16:27 #4
Nu har jeg fået systemet op at køre igen. 40 GB som master, mit CD drev som slave, på IDE 2 brænder som master og min nye 80 GB som slave. Min gamle 60 BG prøver jeg at få til at køre på et IDE controller kort. Men kan stadig ikke finde den. Det er en IBM deskstar. Har prøvet som master, slave og cable select i på de måder som man normalt bruger (16 heads). Kan jeg evt bruge andre indstillinger (15 heads, 32 GB clip eller auto spin disable), enten som master, slave, cable select eller forvcing dev.1 present?????
Avatar billede jørn meyer Mester
05. oktober 2002 - 17:12 #5
Nu har du kontrol over dine settings, helt fint.
Har den 80 Gb IBM HD været monteret og kørt i din maskine før ?
Selv vil jeg foretrække at sætte de to HD på samme kabel
og lade CD-ROM og brænder være på det andet kabel.
Det med at prøve de andre indstillinger, lad være, i første omgang gælder det om uden "triks" at få kontakt med 60 Gb disken.
Har du prøvet at gå tilbage til kun at have den ene 60 Gb disk monteret og se om du i BIOS ka få kontakt automatisk til den ?
Prøv med små step.
Avatar billede locutuz Nybegynder
05. oktober 2002 - 17:19 #6
First of all, så skriver min brænder at den har bedst atf at brænder og Cd er på hvert sit kabel, for ikke at få overflow. Lige nu kører det perfekt uden 60 GB, hvis jeg sætter 60 Bg i på en af min stationære IDE controller er jeg bange for at den igen ikke vil starte, og så skal jeg bruge 4 timer på at få lortet til at virke igen (bla resette BIOS).
De jeg satte min 80 GB i første gang var det på mit nye controller kort, og den kunne kortet sagtens finde. Den kan bare ikke finde min 60 GB. Kan jeg virkelig ved at rode lidt rundt på kablerne (fra brænder, cd-drev til HD) have ødelagt harddsiken så den ikke kan findes igen????
Avatar billede locutuz Nybegynder
05. oktober 2002 - 17:57 #7
Kan det have noget at gøre med at der er et par af "stængerne" (jeg ved ikke hvad de hedder) som er blevet kortere, entet slidt af eller knækket? Det er ikke helt ind men 1/3 eller 1/2 af stangen som er væk.
Avatar billede jørn meyer Mester
05. oktober 2002 - 20:16 #8
Helt fint, når nu det kører godt, er der ingen grund til at rette på det.
Lad nu maskinen køre.
Tilbage til den famøse 60 Gb disk !
Kan du finde en maskine hvor du kan installere HD alene og her prøve at få den op fra bunden af med fdisk, formatering og install. af programmer. Almindeligvis står en HD ikke bare af men "Locutuz" er inde på noget rigtigt "nålene" i det brede stik hvor kablet tilsluttes, er de bøjede mm.
Avatar billede locutuz Nybegynder
05. oktober 2002 - 20:42 #9
Det med at få den op fra bunden med fdisk osv. det er her problemet er fordi jeg ikke kan finde disken, hvordan skal jeg så formatere???
Avatar billede jørn meyer Mester
06. oktober 2002 - 15:47 #10
ok, så må vi til de små marginaler.
Hvilken kontroller har været i maskinen første gang,
Harddisk type: ata 33, smallere kabel
Harddisk type: ata 66, 100, 133, diske, 80 pins kabler
Har du byttet fladkabler, er det korrekt kabel til pågældende kontroller og HD,
Bedst ville det nu være med en maskine der er tom for at bruge den til test af HD alene, og så anvende default settings.
Når du anvender en ekstra controller til maskinen så bemærk om den kan aflæse din HD-Bios.
Og så til en model:
Uden noget andet i maskinen
Sæt 60 Gb disken til Master og på primær kablet,
tjek om din maskinbios så vil læse se din HD.
Hvis du nu kan se disken så følg dette:
På maskinens primærkabel, monter Master HD1 og Slave HD2
På maskinens sekundærkabel monter Master HD3 og CD-rom1
På din ekstra controller monter din CD-Rom2 brænder.

Vær bevidst om hvordan din ekstrakontroller arbejder og er sat op.
Avatar billede locutuz Nybegynder
06. oktober 2002 - 16:33 #11
Jeg har nu prøvet at sætte den på IDE2 kablet, og den kan stadig ikke finde den, hverken som master, slave eller cable select. Kan det være benene på harddisken. Eller kan den bare være ødelagt af en smule roderi.
Avatar billede jørn meyer Mester
07. oktober 2002 - 17:52 #12
Tidligere i svarene peges der på at benene kan være trykkede. Hvis de ikke er lige lange kam det være et problem, især hvis det er en tydelig længdeforskel. Eller hvis et ben er trykket så skævt at det ikke kommer med i kontakt med det modsatte stik.
Det hører til sjældenthederne, at en HD står af blot vet at prøve lidt forskelligt. Bor du i nærheden af Vejle kan du se forbi med den. jrnmeyer@kons.vejleamt.dk
Avatar billede locutuz Nybegynder
08. oktober 2002 - 17:21 #13
Jeg har fundet ud af det. Jeg har bare trukket benene længere ud så de alle er lige lange, og vupti så er der adgang.
Mange tak skal du have for dine svar og din tid jrnmeyer. Du får dine point