Avatar billede jly Nybegynder
25. september 2000 - 09:52 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

AMD K6 500 MHZ

HJÆLP...
NU HAR JEG FORGÆVES FORSØGT OT FÅ MIN PROCESSOR TIL AT KØRE STABILT. JEG HAR ER ASUS P5A 1,07A BUNDKORT, MIT PROBLEM BESTÅR I AT JEG HAVDE EN 350 MHZ, OG DEN SKIFTEDE JEG UD MED EN 500 HMZ, MEN NU ER FROBLEMET AT COMPUTEREN ER BLEVET MEGET LANGSOMMERE TIL AT STARTE OP OG DIV. ANDRE TING, DEN KØRE IHVERTFALD MEGET USTABIL.
Avatar billede jly Nybegynder
25. september 2000 - 09:55 #1
DET VILLE VÆRE DEJLIGT HVIS DER VAR NOGLE AF JER DER HAVDE FORSTAND PÅ EN OVERCLOCKNING ELLER NOGET I DEN STIL, SÅ DEN KOM TIL AT KØRE STABIL OG HURTIGERE. OG DET ER EN AMD K2 500 MHZ
Avatar billede xtom2 Nybegynder
25. september 2000 - 10:01 #2
Uhm.. såvidt jeg lige kan se fra Asus\' sider, understøtter et P5A maksimalt AMD K6\'ere på op til 400MHz. Såeh.. måske var du bedre tjent med en 350\'er? -Hvilke indstillinger har du valgt for din processor? -og hvad mener du med \'1,07a\' ?

Xtom` =)
Avatar billede jly Nybegynder
25. september 2000 - 10:23 #3
INDE PÅ ASUS HJEMMESIDE KAN DU OPDATERE DIN BIOS FRA 1,05 DER UNDERSTYTTER 450 MHZ TIL 1,07A DER UNDERSTYTTER 500 MHZ - 550 MHZ.
Avatar billede xtom2 Nybegynder
25. september 2000 - 10:26 #4
DU BEHØVER IKKE BRUGE CAPS LOCK - GODT NOK ER JEG 26 ÅR, MEN JEG KAN SAGTENS LÆSE HVAD DU SKRIVER.
Avatar billede xtom2 Nybegynder
25. september 2000 - 10:33 #5
Okay, fandt \'1,07a\' der opdaterer 500MHz speed detection error. Men hvilke indstillinger kører den med - FSB, Vcore, osv?
Avatar billede jly Nybegynder
25. september 2000 - 11:17 #6
Avatar billede driis Nybegynder
25. september 2000 - 16:24 #7
Du er nødt til, som xtom\' skriver, at give os noget info om opsætningen.

Generelt om overclocking af AMD K6:
http://www.eksperten.dk/spm/26569
Avatar billede jly Nybegynder
25. september 2000 - 20:14 #8
Jammen problemet er at jeg ikke har en hujende fis forstand på hvordan man over glocker sit board jeg har sat det op som der står man skal gøre på asus hjemmeside, men jeg har en kammerat der har fået ffyret sin 550 mhz of til 650 mhz af en eller anden fidus, der vidst hvordan boardet skulle stå, men det er ikke samme board vi har.
som sagt er den sat op som i manualen, andet ved jeg egentlig ikke
Avatar billede xtom2 Nybegynder
25. september 2000 - 21:44 #9
Jeg vil tro du *måske* kan overclocke den til 550MHz, selv om den sikkert vil blive for varm. K6\'ere er ikke mit speciale.. Men det jeg kunne finde på din processor er, at den kunne klare 550MHz med både Alpha eller Peltier, men udviklede al for megen varme og slutteligt ikke var særlig stabil. Så jeg tror mit svar er at lade være med at overclocke den.

Men jeg vil da godt lige høre hvordan den er \'ustabil\' - hvad sker der?
Avatar billede toast Nybegynder
25. september 2000 - 21:45 #10
Der er et skema på siden, prøv at stil dem op som på skemaet istedet for som der står i manualen!
Avatar billede xtom2 Nybegynder
05. oktober 2000 - 07:34 #11
jly, hvad sker der?
Avatar billede nomiz Nybegynder
08. oktober 2000 - 19:08 #12
<CAPS LOCK>

...aah, det var bedre...

- Simon
Avatar billede teknik Juniormester
13. oktober 2000 - 00:06 #13
jly
Indstillingen af processorens hastighed og spænding (altså de ting man bruger ved clocking)
Det står alt sammen på dit bundkort!! - med småt ;-)))

Da du siger \"den står som på \"ASUS\" side\", så må du jo have fundet de relevante jumper grupper, og ved at en jumper er en lille dims (elektrisk forbindelse) nede på MB.

En gruppe  for \"Bus frequency\" (100Mhz)
En gruppe for \"Multiplier\" x5
...Den hastighed du \"får\" er bus frekvens x multiplier, altså 100x5=500

Nøglen til succesrig overclocking plejer ikke så meget at være at flytte disse to, da det ofte giver dårlig stabilitet.

Nøglen er at flytte disse to, sætte en ordentlig motherfucker køler på, og så øge den sidste indstilling \"Vcore\" ganske lidt opad.
Vcore er den spænding, som de mange millioner transistorer inde i CPU forsynes med.
...........................................
Nå det var mere overclocking generelt.
.....................................
Tilbage til det egentlige problem.
Dit ustabile system kan skyldes flere forskeliige ting, heriblandt dårlig RAM.
Når der hæftes betegnelsen K6-II på, så er sandsynligheden imidlertid stor 80%+ for at det er CPU, som har det for varmt.

Der er tre måder at afhjælpe det problem på.
1. CPU Køleren - kører den ?, sæt evt. en større køler på - fjern alt det gamle støv
2. Frekvensen : Clock CPU ned ....Rigtig træls ide, men kan hjælpe en ellers dødsdømt CPU
3. Vcore: Modsat hvad jeg forklarer om clocking, så kan det faktisk hlælpe en K6-II at få sænket Vcore en anelse prøv at sætte den ned med 0,05-0,1V

mvh :-)
Teknik
Avatar billede jly Nybegynder
13. oktober 2000 - 09:35 #14
Øh.. jeg har 256 MB Ram i. Min Bios siger at den ligger og svinger på omkring 42 - 45 grader, Harddisk køre på 72000Rmp, men den er stadig Ustabil i opstarten, og køre rigtig langsomt, det tager ca. 7 Min at starte computeren., Kan det være fordi win98 Se. er noget skod, eller ville det virke bedere med winME
Avatar billede jly Nybegynder
13. oktober 2000 - 09:38 #15
Det jeg mener med ustabil er at det tager over dobbelt så lang tid at starte op (jeg havde en 350 MHZ)med en 500 MHZ end med min gamle processor. som sagt ca 7 Min.....!!!!
Avatar billede jly Nybegynder
13. oktober 2000 - 09:40 #16
Hvad betyder (m/ alpha)??
Avatar billede xtom2 Nybegynder
13. oktober 2000 - 09:45 #17
En alpha er en køler til processoren..

menøhm det der med 7min lyder sgu ikke lige så godt.. specielt ikke med resten af din opsætning.
Avatar billede jly Nybegynder
13. oktober 2000 - 10:05 #18
Jeg har lige genstartet, og jeg tror jeg har fundet et problem, den finder først mit brænde drev, der efter star mit normale cd´drev (Creative 48xSpeed) men den står bare og blinker men jeg kan godt finde den inde i denne computer, og når jeg laver \"back up\" viser bufferen 100%, kan det være en driver til cd, der mangler, så jeg ikke behøves at clocke den op?
Avatar billede jly Nybegynder
13. oktober 2000 - 10:55 #19
Hej Jeg lukker spørgsmålet
Avatar billede jly Nybegynder
13. oktober 2000 - 10:56 #20
og opretter et andet med flere point så der kan komme et ordentligt svar Den kommer til at hedde \"amdk6\"
Avatar billede denboj Nybegynder
14. oktober 2000 - 06:49 #21