Avatar billede spe Nybegynder
04. oktober 2002 - 13:43 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Er dette et forsøg på hacking?

Når jeg kan aflæse følgende i min log-fil fra min webserver hvad betyder det så?
62.243.205.5 - - [02/Oct/2002:00:08:23 +0200] "GET /scripts/..%c1%1c../winnt/system32/cmd.exe?/c+dir HTTP/1.0" 404 787 "-" "-"

Bortset fra at 404 forhåbentlig betyder at det ikke lykkedes
Avatar billede cokeman Nybegynder
04. oktober 2002 - 13:47 #1
Ja det er det.... det er et forsøg på en BUFFER OVERFLOW....
Avatar billede cokeman Nybegynder
04. oktober 2002 - 13:48 #2
404, Ja, det er en fejl, og der betyder at den ikke kunne udfører den ønskede opgave
Avatar billede ecoder Nybegynder
04. oktober 2002 - 13:52 #3
>>cokeman kan du ikke definere hvordan og hvorledes man kan se at det er en BUFFER OVERFLOW og hvad betyder det, og hvordan gør man det?

mvh ecoder!
Avatar billede spe Nybegynder
04. oktober 2002 - 14:02 #4
Hvad betyder BUFFER OVERFLOW?
Avatar billede lars_ole Nybegynder
04. oktober 2002 - 14:08 #5
Husk at anmelde til: http://www.anmeldelse.politi.dk/ - "forsøg" straffe også jfr. straffeloven. Så du har en sag..........Husk at fremsende log ;-)
Avatar billede spe Nybegynder
04. oktober 2002 - 14:11 #6
Har anmeldt det til csirt da det er udbyderens abuse adresse.
Avatar billede lars_ole Nybegynder
04. oktober 2002 - 14:15 #7
Husk så også lige at få patchet din egen WEB-server applikation og OS op - så det ikke sker igen !
Avatar billede cokeman Nybegynder
04. oktober 2002 - 14:15 #8
Bufferoverflow, betyder at de forsøger at lave en fejl på din IIS server, og få den til at kører CMD.exe, og på en måde det ville give dem FULD adgang til din server.
Avatar billede bufferzone Praktikant
04. oktober 2002 - 14:16 #9
Var der kun denne ene entry i din log, eller er den en del at flere af samme type. Det kan nemlig sagtens være et virus angreb af nimbda typen eller tilsvarende
Avatar billede spe Nybegynder
04. oktober 2002 - 14:21 #10
bufferzone>> Der er en del entrys fra samme ip adresse over flere dage.

lars ole>> er ikke system/netværks kyndig hvad betyder patche min webserver og OS?

cokeman>> Har ikke en IIS-server.
Avatar billede lars_ole Nybegynder
04. oktober 2002 - 14:30 #11
Tjaa - afhængig af hvad OS du kører og applikation. Hvis du kører f.eks. Win2k og IIS 4 eller 5. så skal du hente de seneste services releases fra MS - f.eks. er den seneste SR 3 til Win2k. Du bør også følge de sikkerhedsanvisninger der ligger på: http://www.microsoft.com/technet/treeview/default.asp?url=/technet/security/tools/chklist/w2kprocl.asp
og denne:
http://www.microsoft.com/technet/treeview/default.asp?url=/technet/security/tools/chklist/w2kprocl.asp

Hvis du har andet OS f.eks. Linux - så må du søge hjælp http://www.sslug.dk
Avatar billede cokeman Nybegynder
04. oktober 2002 - 14:30 #12
Patche, betyder at du henter de nyeste opdateringer og fejlrettelser og dermed får dit system opdateret, og dermed sikret med at dette vil kunne ske igen.

IIS, eller anden web server, betyder ikke noget, det er det samme vi snakker om.
Avatar billede spe Nybegynder
04. oktober 2002 - 14:45 #13
Uanset hvad jeg gør for at opdatere med nyeste systemopdateringer kan jeg vel ikke forhindre at nogen forsøger?
Den entry jeg citerede her kan jeg vel ikke forhindres? Kun at det ikke lykkedes, hvad det jo ikke gjorde ?
Avatar billede cokeman Nybegynder
04. oktober 2002 - 14:58 #14
Dette er korrekt.... men du kan forhindre at de finder nye metoder, som der jo hele tiden opstår....
Avatar billede spe Nybegynder
04. oktober 2002 - 15:15 #15
cokeman>> tak.

bufferzone>> kan du sætte lidt flere ord på dit indlæg om virus. Jeg har  en masse af den slags entries fra flere forskellige ip adresser.
Avatar billede goulduck Nybegynder
04. oktober 2002 - 16:02 #16
Nimda er en virus/orm, som bla. prøver at sprede sig til sårbare IIS servere (servere som ikke er opdateret). Derfor kan det være at den person som forsøger at komme ind til dig, faktisk ikke ved at det sker.

Men nu når du har kontaktet deres abuse afdeling, så burde de forklare dette til deres kunde.
Avatar billede bufferzone Praktikant
04. oktober 2002 - 19:50 #17
Der findes en del orme der udnytter vuknerabilities i mail og webservere til at sprede sig selv. Prøv bare at kikke på sans/fib top 20 liste over  computervulnerabilities til windows, der er adskillige bufferoverflows udnyttet af orme. http://www.sans.org/top20/

Hvis det er et orme angreb vil entries i loggen normalt komme hurtigt efter hinnanden, med 10 - 20 forskellige forespørgslen og forsøg på pverflows i sekuntet.

Den nyeste orm i omløg er bugbear se her http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,id=12237
Avatar billede spe Nybegynder
04. oktober 2002 - 20:09 #18
tak!