Avatar billede sobr Nybegynder
01. oktober 2002 - 09:07 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Harddisk delt i 2 drev. Kan ikke få fat i "Drev D"

For et par uger siden, hjalp jeg min søns ven med at få sin harddisk delt i 2 drev, med fdisk, og det fungerede bare, som det skulle.
Nu har han så imidlertid, forsøgt at sætte sin gamle HD i som slave (og garanteret rodet for meget rundt her og der) hvilket har medført at drev D, blev den gamle HD - og drev D, som før var en udvidet partion på den nye, ikke er til at få fat i med fdisk -

Forklaring: Når jeg går ind i fdisk og vil se oplysninger om logiske Dos-drev, skriver den, at der ikke er defineret nogen logiske drev -

Når jeg prøver at slette den udvidede partion, skriver den, En udvidet partion kan ikke slettes, mens der findes logiske drev.

For mig = selvmodsigende.

HVAD GØR JEG ???
Avatar billede puppetmaster Nybegynder
01. oktober 2002 - 09:11 #1
Ok, jeg har ikke løsningen på dit problem, men F*CK hvor var det frustrerende at få den fejlmeddelelse første gang!!!
Kan dog ikke erindre hvad der er at gøre, du ved, man prøver så meget og lige pludselig virker det bare..............
Avatar billede the_email Nybegynder
01. oktober 2002 - 09:13 #2
Har du prøvet at pille den gamle HD ud igen?
Avatar billede puppetmaster Nybegynder
01. oktober 2002 - 09:15 #3
Som the_email nævner, det kan sagtens have noget med den gamle harddisk at gøre, f.eks. om den sidder som slave på den primære eller sekundære IDE controller....
Avatar billede cholm Nybegynder
01. oktober 2002 - 09:17 #4
Jeg havde faktisk nøjagtig samme problem for nogle uger siden.

Eftersom jeg heller ikke rigtig kunne komme videre i FDISK påbegyndte jeg en XP-installation, og oprettede så en ny D-partion under denne installation. Da partionerne så var oprettet, afbrød jeg installationen og formaterede begge partioner.

/cholm
Avatar billede sobr Nybegynder
01. oktober 2002 - 09:18 #5
Den gamle HD er pillet ud igen, og den nye kører som single.
Avatar billede sobr Nybegynder
01. oktober 2002 - 09:22 #6
Jeg kender da én som har XP, den ku man vel godt låne i sådan en situation.
Det skal prøves, jeg vender tilbage lidt senere
Avatar billede cholm Nybegynder
01. oktober 2002 - 09:25 #7
Win 2000 giver også samme mulighed...

/cholm
Avatar billede cholm Nybegynder
01. oktober 2002 - 09:28 #8
Det bevirker naturligvis at alle data på partionen ryger sig en tur...

/cholm
Avatar billede puppetmaster Nybegynder
01. oktober 2002 - 09:31 #9
Hvad med Partition Magic?
Avatar billede sobr Nybegynder
01. oktober 2002 - 09:48 #10
Ku ikke få fat i XP, men hvis Win 2000 kan det samme, så - min søn har den heldigvis.
Jeg ved godt at der ikke er noget at redde af data.
Partion magic - den koster - gør den ikke?
Avatar billede cholm Nybegynder
01. oktober 2002 - 09:50 #11
Hvad med C-partionen ? - Jeg ved altså ikke om den også mister data...

Da jeg havde problemet var det på en disk uden nogen som helst data på.

/cholm
Avatar billede sobr Nybegynder
01. oktober 2002 - 10:11 #12
C-partionen havde jeg faktisk slettet i forsøget på at starte helt forfra i fdisk - og jeg troede at nu var den da helt gal, men jeg kunne uden problemer gå ind og oprette den primære partion igen.

Har lidt problemer med at starte Win 2000, kan ikke finde nogen startdiskette - skal man bruge sådan en?
Avatar billede lassebm Nybegynder
01. oktober 2002 - 10:34 #13
du booter fra cd'en, eller går på cdrom drevet ind i en mappe der hedder I386 og starter installationen ved at skrive "winnt" (uden " vel og mærke) =)
Avatar billede jgk Nybegynder
01. oktober 2002 - 12:14 #14
Din nye harddisk får pr. automatik C: & D: (ved 2 partioner)
C: = primær (format c:/s)
D: = udviddet partion med 1 logiske drev (format D:)

Den ekstra disk får pr. automatik D: !!!!
Dvs. dit gamle D:-drev bliver til E:

Under Fdisk står der noget i stil med "skift drev" fra 1 til 2.
1 = nye hd
2 = gamle hd.

Følg anvisningen...
Avatar billede sobr Nybegynder
01. oktober 2002 - 16:03 #15
cholm > kan du lige gå ind og smide et svar ind, så jeg kan gi dig nogle point.
Jeg kunne ikke se drevet fordi det var NTFS filsystem - jeg kunne bare gå ind og formatere drevet med fat32 - så kunne jeg også se det i fdisk.

Tak for hjælpen.
Avatar billede the_email Nybegynder
01. oktober 2002 - 16:32 #16
Det var egenligt sært. Man kan godt ikke oprette NTFS-drev med fdisk, men man plejer da at kunne fjerne dem.
Avatar billede the_email Nybegynder
01. oktober 2002 - 16:32 #17
kan godt ikke oprette NTFS-drev = kan godt nok ikke oprette NTFS-drev
Avatar billede dreadlock Nybegynder
01. oktober 2002 - 21:24 #18
En udvidet partition vil altid ligge efter de faste drevbogstaver.Du kan bytte om på drevbogstaverne inde fra Windovs
Avatar billede cholm Nybegynder
02. oktober 2002 - 08:16 #19
Ændrede du drevet fra NTFS til FAT32 under Windows installationen ?

/cholm
Avatar billede sobr Nybegynder
02. oktober 2002 - 09:04 #20
Ikke under installationen(ku jeg ikke rigtig finde ud af), men efter. Og jeg kunne også se drev D, så de må jo have haft enten Win 2000 eller XP installeret med NTFS filsystem, og glemt at formatere drev D til fat32, da de installerede Win Me på C-drevet.

Det må jo betyde, at operativsystemer der kører med fat32, ikke kan se drev der er formateret til NTFS

Men - cholm - du har stadig ikke lagt et svar ind, så du kan få dine point, du bruger kammentarer hele tiden :-)
Avatar billede cholm Nybegynder
02. oktober 2002 - 09:06 #21
:-)

/cholm
Avatar billede sobr Nybegynder
02. oktober 2002 - 09:12 #22
:-D  Tak