Avatar billede ecoder Nybegynder
30. september 2002 - 11:43 Der er 19 kommentarer og
3 løsninger

Er det ulovligt at lave en portscan?

Hej med jer.......

Jeg sidder lige og disuktere med nogen fra min klasse om det et lovligt eller ulovligt at fortage portscan?

Jeg kan huske jeg læste om en gut fra Tele-Danmark der havde lavet en portscan på en hans bank, og han blev vidst nok meldt til politiet,- tror jeg nok, hehe, er ikke sikker så derfor spørger jeg lige her!

Nogen der ved det?

Mvh ecoder
Avatar billede pulzu Nybegynder
30. september 2002 - 11:47 #1
Det er klasificeret som "fors'øg på indbrud" - ligesom hvis du prøver at brække en dør op, eller gå rundt om et hus, for at finde løse vinduer - men det vil nok være enten svært at bevise dine intebntioner, men tænk lige på en enkelt ting....
De har en tendens til at logge alt :D
Avatar billede james_t_dk Juniormester
30. september 2002 - 12:01 #2
Det er ulovligt, som pulzu skriver tangere det indbrud, for hvorfor vil du se om døren er åben når det ikke er dig der bor der!!!
Avatar billede yeti Nybegynder
30. september 2002 - 12:59 #3
Nedenfor finder du et link til et større indlæg hvoraf en del beskæftiger sig med portscanning. Set også citatet fra indlæget

http://www.sslug.dk/emailarkiv/sikkerhed/2000_11/msg00012.html

Et lille, men meget væsentligt aspekt i historien alle bør huske (her i
dk): Portskanning er ulovligt (!!!)(med mindre du dokumentérbart har
fået lov af den pågældende ip-bruger/ejer). Og det giver som minimum
fængselsstraf (bid mærke i at det ikke er hverken bøde/hæfte/el.andet -
men tremmerusk der er laveste takst).
Portskanner du een der detekterer det, og hvis vedkommende får sin isp
(og de øvrige isp'ere undervejs) til at dokumentere det, så er sagen
klappet og klar. Men du kan være så "heldig" at din isp blot klipper din
forbindelse pr. omgående og sortlister dig.
Avatar billede sophus.00 Nybegynder
30. september 2002 - 13:19 #4
Hmm.... Er der nogen der ved hvor man får fat i en sådan at man kan scanne sig selv for at se om der er nogle åbne "døre" ?
Avatar billede bufferzone Praktikant
30. september 2002 - 14:51 #5
Det kan du gøre online med http://grc.com/default.htm
Avatar billede sophus.00 Nybegynder
30. september 2002 - 15:06 #6
Den kan jeg ikke helt fatte der findes ikke en dansk som man ligger på computeren og lign ?
Avatar billede bufferzone Praktikant
30. september 2002 - 15:11 #7
Jeg har aldrig set en dansk portscanner, men vil ikke afvise at de findes
Avatar billede sophus.00 Nybegynder
30. september 2002 - 15:24 #8
Okay men hvis bare du så har en engelsk som kører på computeren ville jeg blive glad
Avatar billede jelzin101 Praktikant
30. september 2002 - 15:37 #9
sophus.00 -jeg kan da godt scanne dig og sige hvilke porte der er åbne ?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
30. september 2002 - 15:42 #10
Mere direkte link til at portscanne dig selv: https://grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2
Avatar billede thomasledet Nybegynder
30. september 2002 - 15:45 #11
http://www.insecure.org/nmap/ <- udemærket portscanner...
Avatar billede sophus.00 Nybegynder
30. september 2002 - 16:00 #12
jelzin101 > Vil sq helst selv gøre det ;-) det andet der er måske lidt usikkert måske er du venlig og godsindet men det er den næste måske ikke
Avatar billede jelzin101 Praktikant
30. september 2002 - 16:02 #13
sophus.00>> helt ok :=)
Avatar billede ecoder Nybegynder
30. september 2002 - 22:30 #14
YO every one! Thanx for alle svarerene! Men jeg har et problem nu! Hvem skal jeg give de sylle 15 point's!

Nogen af jer der virkelig har brug fom dem, så skriv det lige til mig! Ellers så må jeg jo lige se svarene ordentligt igennem én gang til!

Hehe

Hygge!

Mvh ecoder! :-)
Avatar billede thomasledet Nybegynder
01. oktober 2002 - 01:14 #15
bufferzone er den eneste, der rent faktisk har svaret på spørgsmålet... så må det være op til dig at vurdere, om hans svar var 15 point værd... ellers må du bede andre om også at lægge et svar... de 15 point kan jo også deles ud...
Avatar billede thomasledet Nybegynder
01. oktober 2002 - 01:15 #16
... altså... deles ud mellem flere svar...
Avatar billede sophus.00 Nybegynder
01. oktober 2002 - 14:22 #17
Du må da gerne give mig pointene :-)
Avatar billede cokeman Nybegynder
04. oktober 2002 - 13:41 #18
www.securityscape.com, er nok der fedeste jeg kender på nettet.
Avatar billede ecoder Nybegynder
04. oktober 2002 - 13:43 #19
>>cokeman linket virker ikke :-(
Avatar billede ecoder Nybegynder
04. oktober 2002 - 13:49 #20
Har delt point's ud. 5 hver!

Og go' weekend!
Avatar billede cokeman Nybegynder
04. oktober 2002 - 13:53 #21
Sorry, min stavehest har det ikke så godt...

www.securityspace.com
Avatar billede ecoder Nybegynder
04. oktober 2002 - 13:55 #22
hehe cool! Takker