Avatar billede stangetz Nybegynder
29. september 2002 - 23:15 Der er 9 kommentarer

Mærkelige lyde fra harddisken !!

Jeg købte en computer af en kammerat for et stykke tid siden. I starten fungerede den fint, men nu er den næsten ubrugelig.

Det startede med at computeren gik ned hver gang jeg spillede spil. Skærmen frøs og der kom underlige hyletoner og beskedder om, at det muligvis var skærmdriveren.

Nu er den begyndt at sige underlige hakkende
lyde( i intervaller ) fra harddisken når computeren er tændt. Den er meget langt tid om at starte op og jeg kan heller ikke komme på nettet.

Jeg har ikke den store forstand på computer, men håber alligevel at der findes en tålmodig sjæl, som vil hjælpe mig !

Styrersystemet er Windows XP.

Jeg har prøvet at formaterer harddisken, men dette kan ikke lade sig gøre. Jeg har også prøvet at installerer windows 98, men dette tillader Windows XP ikke !

Jeg har lagt alle vigtige filer over på en anden harddisk på computeren.

Hvordan fjerner jeg Windows XP fra C: og installerer Windows 98 istedet ?

Hilsen Kristian
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
29. september 2002 - 23:22 #1
Hvis der kommer lyde fra harddisken og du ikke kan formattere den, så er der ingen tvivl om at den er beskadiget. Prøv at højreklikke på harddisken i Denne Computer og vælg Egenskaber. Vælg fanebladet "Funktioner" og tryk på knappen "Undersøg nu". Sæt hak ved "Ret fejl i systemet automatisk" og "Søg efter/genopret beskadigede sektorer". Hvis du er meget heldig bliver dit problem løst af dette, ellers må du få fat i et harddiskrepareringsprogram, men dette kan jo heller ikke hjælpe noget hvis harddisken er blevet så gammel at den er ved at gå i stykker.
Avatar billede jsb Nybegynder
29. september 2002 - 23:23 #2
Måske skulle du hellere tænke på at få tjekket din disk for fysiske fejl. Hvis det bliver ved ender det med at den gå død.
Måske kan du få den byttet ved producenten. Ellers køb en ny.
Avatar billede benderfx Nybegynder
29. september 2002 - 23:23 #3
det kunne vej hjælpe at formater

1: start op i dostilstang og skriv format c:
eller
2: set din winxp cd i (har du en cdrom+brænder) og formater fra den
Avatar billede thufir Nybegynder
29. september 2002 - 23:24 #4
Er det en IBM harddisk du har i?
Der er nemlig en fejl ved nogke IBM harddiske der gør at nålen ikke kan komme helt ud i siden... der siger den nemlig disse hakkende lyde,,,
Avatar billede jsc Nybegynder
29. september 2002 - 23:30 #5
jeg har også Win XP, så styresystemet er der ikke noget i vejen med, men jeg har også disse hakkende lyde og lange "tænke-tider", men det er kun fordi det er en gammel harddisk...

/jsc
Avatar billede thufir Nybegynder
29. september 2002 - 23:34 #6
Manden siger jo at det først er kommet nu....
Avatar billede jsb Nybegynder
30. september 2002 - 00:03 #8
francke >> fed support side, de har der :)
Avatar billede mache-sfx Nybegynder
30. september 2002 - 15:33 #9
smid xp cd'en i og den står du kan slette xp i når dette er gjordt så stææer du win 98 cd'en i og installerer det...