Avatar billede kunze Nybegynder
29. september 2002 - 02:47 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Light Stick !

Hej.

Hvor kan man få de ting man skal bruge til at lave væsken (væskerne) i en Light Stick ? Jeg har allerede Hydrogenperoxid (Brintoverilte). Så jeg mangler bare de andre stoffer og lidt info samt de danske navne på stofferne.

Takker

Mvh
Kunze
Avatar billede benderfx Nybegynder
29. september 2002 - 02:48 #1
hvad er light stick
Avatar billede giomx| Nybegynder
29. september 2002 - 03:03 #2
woah, jeg ville kraftigt anbefale dig ikke at gå igang med at producere indholdet i "light stick"'s. Indeholdet er knap så sundt for dig/andre, men der er(vist nok) andre metoder til at få den ønskede effekt. dog ville jeg råde dig til at snakke med din kemi-lære om det.(Jeg går ud fra det er den "konstante" selvlysende effekt du har brug for?. Du kan bruge lidt 2.G (læse)stof til at finde frem til hvad der sker, f.x at reaktionen bliver "genopladet" af kulde og div. ting.) held og lykke :)
Avatar billede kunze Nybegynder
29. september 2002 - 03:22 #3
giomx| > Tjae. Det skulle ikke være giftigt. Brintoverilte er jo ikke slemt.

Mvh
Kunze
Avatar billede giomx| Nybegynder
29. september 2002 - 04:19 #4
kommer an på konsentrationen, desuden er det ikke brintoverilte jeg er "bange" for. der er bla. fosfor i, som ikke er for fedt :) men igen, gå til din kemi-lære
Avatar billede giomx| Nybegynder
29. september 2002 - 07:59 #5
hvis du VIL lave et par stykker, så ville3 http://www.howstuffworks.com/light-stick.htm være et godt sted. stadig vil jeg dog råde dig fra at lave dem.
Avatar billede kunze Nybegynder
29. september 2002 - 14:55 #6
Jeg læste om dem på How Stuff Works :)
Min favoritside!

Der står står "non-toxic" på Light Sticks. Så helt slemme kan de ikke være.

Det jeg har er 40 % brintoverilte. Det stærkeste jeg kunne få.

Hilsen
Simon
Avatar billede kunze Nybegynder
29. september 2002 - 14:55 #7
Mvh Kunze skulle der som nok stå. :)
Avatar billede larsendrengen Nybegynder
30. september 2002 - 07:52 #8
Nu er 40% Hydrogenperoxid (brintoverilte) ikke ganske ufarlig. Man kan få grimme brandsårslignende sår hvis man får det på huden. Først bliver ens fingre helt hvide (afbleget), og er man ikke hurtig, så går det galt.

Non-toxic, det kommer jo an på så meget. Ja det er rigtigt hvis man anvender dem (light-stick) rigtigt og uden at ødelægge dem så indholdet kommer ud. Men det fluorescens-farvestof som er det som giver farven, er ganske giftigt og ikke mindst - kræftfremkaldende. Der er tale om store aromatiske molekyler og det er noget man skal holde sig fra. Men det er heller ikke noget som normale mennesker kan købe, og det er heller ikke lige nemt at fremstille dem.

Jeg har selv udført demostrationsforsøg baseret på samme teknik, men jeg er kemiker og har derfor adgang til disse stoffer.

Larsendrengen
Avatar billede kunze Nybegynder
30. september 2002 - 13:06 #9
larsendrengen > Jo tak. Jeg har fået små brune pletter af det. Men det er ikke så slemt, bare man er forsigtig. :)
Spændende! En ægte kemiker :)
Der er jo så mange stoffer der er kræftfremkaldende, endda i ting man spiser.

Siden du har styr på tingene, er du så ikke venlig lige at skrive hvilke stoffer der skal i, og i hvilket forhold ?
Hvis jeg ikke kan få et/flere af stofferne så er det jo helt ufarligt at give mig opskriften.

Den eneste kikser jeg har lavet med "farlige stoffer" var da jeg brændte noget af min mors køkkengrej af. Man skal lige huske at brintoverilte reagerer voldsomt med kalium permanganat. :\

Mvh
Kunze
Avatar billede larsendrengen Nybegynder
30. september 2002 - 14:03 #10
Ja, der er mange ting ting som er kræftfremkaldende, eller mistænkt for samme. Men de aromater som anvendes i disse forsøg er ualmindeligt kræftfremkaldende og derfor noget ikke-fagfolk ikke skal rode med. Man skal også tænke på affaldet bagefter. Hvor vil du gøre af det ????  Det går jo ikke rigtigt at hælde det i vasken for det bliver IKKE nedbrudt i naturen, og det kommer ud i grundvandet og vi andre skal så drikke det lort.

Men uanset om jeg giver dig "opskriften" så kan du stadig ikke få fat i det essentielle stof (med mindre du kender nogen som kender nogen....)- som f.eks. rubren eller pentacen.

H2O2 og KMnO4 giver en voldsom reaktion under udvikling af O2, så jeg kan sgu' bedre forstå at der sker så mange ulykker derhjemme, når folk skal rode med ting som de ikke har noget forstand på.

Jeg er selv uddannet kemiker (cand. scient) fra Kbh. Uni (1994), og har en Ph.D grad i organisk kemi (fra 1998). Men der er stadig ting som jeg helst undlader at røre ved, ganske fordi det er for farligt. Det er f.eks explosive stoffer (f.eks. acetoneperoxider). Du/I kan tage det som en moralsk opsang, men er uheldet ude, ja så vil du/I ønske det aldrig var sket. Bruger du nogensinde beskyttelsesbriller ????

Larsendrengen
Avatar billede kunze Nybegynder
30. september 2002 - 19:54 #11
Jeg har altid beskyttelsesbriller og forklæde på når jeg laver forskellige forsøg, som iøvrigt laves udendørs! ;)
Fysik/Kemi (primært Kemi) er en af mine store interesser. Derfor har jeg en hel del af diverse ting og sager man nu kan opstøve i Matas.
Det ville være ualmindeligt dumt ikke at benytte den nødvendige beskyttelse og tage visse forholdsregler.

Sidst jeg legede med "Light Sticks" puttede jeg indholdet i en forstøver og sprøjtede det ud på sneen. Det er nogle år siden, da vi havde en masse sne omkring jul/nytår.
Der gik jeg jo så ud fra at indholder ikke var giftigt. Hvis der står "Non-toxic" må man jo regne med at det gælder både emballage og indhold. Ellers kunne man jo også skrive Non-toxic på en flaske Round-Up. Den er selvfølgelig ment til at blive åbnet, i modsætning til en "Light Stick".

Mvh
Kunze
Avatar billede kunze Nybegynder
30. september 2002 - 19:59 #12
Kan du sige mig om sort krudt er ustabilt ? Det vil jeg ikke tro, da det faktisk kan være svært at antænde det med en lighter. :)
Ja, jeg vil gerne lave en mikro smule krudt. Altså en halv the-ske eller noget i den stil. Der skal man jo bare have en god gang plexiglas mellem sig selv og det man roder med, nogle kræftige handsker og en solid langærmet trøje. Og selvfølgelig beskyttelsesbriller. :)
Det skal så bruges til at antænde, i løs form. Altså ikke noget med at komprimere det eller lign. da det jo er der faren opstår!

Mvh
Kunze
Avatar billede larsendrengen Nybegynder
01. oktober 2002 - 07:23 #13
Ja, sort er ustabilt set fra en termodynamisk vinkel, fordi sluttilstanden (gasser fra forbrændingen/eksplosionen) er mere stabil end udgangstilstanden (krudtet). Men fra et kinetisk synspunkt er det stabilt i årevis, forstået på den måde at der ikke sker noget med så længe det bare ligger i et glas. Reaktionen (læs. eksplosionen eller afbrænding) foregår med uendelig lav hastighed ved stuetemperatur. Men der skal en mængde energi til før der sker noget (f.eks. gnist).

Så længe krudtet ikke bliver spærret inde sker der ikke andet end at det brænder. Grunden til at det er farligt når det bliver antændt i en lukket beholder er, at der udvikles en stor mængde gasser som fylder utroligt meget. Temperaturen kommer snildt op på 800-1000 grader inde i beholderen og kender man idealgas loven, ved man at gassers volumen øges med temperaturen.

Så set med en kemikers øjne er krudt ganske harmløst at arbejde med, så længe man ikke stamper det ned i et jernrør og antænder det derfra.

Der er andre ting som er farlige pga deres chokfølsomhed: peroxider og her tænkes specielt på acetoneperoxider. Jeg kender selv folk som har fået revet lemmer af pga de var nogle ididoter, og troede de havde styr på hvad de lavede. I dag sidder den ene med to halve arme, og er ikke synderligt stolt af sit værk. Den anden mistede sine hænder og synet på det ene øje. Skurken var acetoneperoxid.

Men for at lave krudt behøver du jo bl.a svovl, kaliumnitrat, kaliumchlorat, og hvor vil skaffe det fra ????

Larsendregnen
Avatar billede larsendrengen Nybegynder
01. oktober 2002 - 07:59 #14
Når en producent skriver "non-toxic" på en vare, må man gå ud fra at det gælder når den bliver anvendt efter deres anvisning. For en "light-stick" gælder det netop at den er "non-toxic" fordi indholdet er ment til at blive inde i beholderen. Et kviksølv termometer er jo også "non-toxic" at anvende, når det vel at mærke ikke blive knust og kviksølvet kommer ud.

Men det er godt at se at der er nogle som har naturvidenskabelige interesser. For dem er der sgu' ikke mange af. Så hvis du en dag skal læse kemi, så er der garanteret et godt job med en masse udfordringer. Og jo mere man lærer om kemi, desto sjovere bliver det også. Lige pludselig går der en masse ting op for en, om hvordan verden er skruet sammen, og man begynder at forstå hvorfor naturen opfører sig som den gør. Det er det som gør kemi sjov. Jeg startede selv som 10 årig og vidste præcis hvad jeg ville - ind at studere kemi.

Larsendregnen
Avatar billede kunze Nybegynder
01. oktober 2002 - 16:05 #15
Hvis jeg skal lave krudt så vil jeg smutte forbi Matas og købe saltpeter og svovl. Derefter ud i garagen og finde en pose trækul. Så har man sortkrudt. Hvad får man ud af den blanding du nævner ? En anden form for sortkrudt ?
Den blanding jeg nævner der, har jeg læst mig frem til på diverse terrorist sider samt noget mere jordnært kemi materiale.
Man skal jo finde informationerne et eller andet sted. ;o

Jeg er helt enig i det du skriver omkring "non-toxic"-teksten på Light Sticks :)

Jeg er ikke så interesseret i kemi så jeg ligefrem vil snuppe en kemi uddannelse. Men det er da bestemt noget der interesserer mig meget.
Nææ, siden jeg var 9-10 år har Jura'en trukket. Også spændende, hvis det interesserer en. Sådan er det vel med alt ? :o
Men meget kan ændre sig, stadig godt 4 år tilbage før det bliver universitetets tur.
Er kemi studiet (cand. scient) af den klassiske 6-7 års nominelle varighed ?

Mvh
Kunze
Avatar billede larsendrengen Nybegynder
02. oktober 2002 - 07:05 #16
Hvordan i alverden kan jura trække i en 10 års knægt ????  Har du set meget "L.A. Laws" :-)
Jo scient-studiet tager normeret 5 år, men de fleste er 6-7 år. Jeg var selv 5 år om det.

Men pas nu på med hvad du roder med.

Larsendregnen
Avatar billede kunze Nybegynder
02. oktober 2002 - 22:12 #17
larsendrengen >
Tilbage i 1-4 klasse hvor jeg havde svære problemer i skolen (ikke fagligt) tog min far til USA for at se på en anderledes skole. Nemlig www.sudval.com
Lige siden dér har jeg haft interesse i Jura og interessen blev ikke mindre efter at min far fremskaffede Karnovs Lovsamling.
Efter flere års arbejde (I 1998) lykkedes det mine forælder sammen med andre at starte sådan en skole, der bygger på demokrati. Lige fra første dag gennemskuede jeg hvordan jeg kunne snørkle reglerne.
Så om jeg skal være den nye Kurt Thorsen eller en fredelig jurist ved jeg ikke. Men et er sikkert, juraen trækker meget! :)
Se evt. www.naestved-fri-skole.dk ... Det er spændende læsning. Vender op og ned på en masse forestillinger om hvad en skole er.

Jeg skal nok passe på når jeg forsøger mig med krudtet. :)
Kan du ikke lige komme med et svar så du også kan få del i point'ene ?

Mvh
Kunze
Avatar billede larsendrengen Nybegynder
03. oktober 2002 - 07:10 #18
Hej igen

Jeg gør egentlig ikke dette for pointene, men for sjov skyld.

Larsendrengen
Avatar billede kunze Nybegynder
03. oktober 2002 - 22:23 #19
Gør jeg som heller ikke. Men det er jo fair at du får de point du har fortjent. Jamen, så vil jeg nuppe dine point. :)

Mvh
Kunze