Avatar billede martins2040 Nybegynder
28. september 2002 - 13:32 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

SCSI og ATA RAID booting

Jeg har et Asus P4T533 med onboard RAID 133 Fastrak

Jeg booter normalt fra mit scsi drev, men efter jeg har aktiveret min Onboard ATA Raid og kører 2x120GB(raido) vil maskinen boote fra min Onboard kontroller.

Jeg vil bare have den til at boote fra min scsi igen.

Problemet er jo nok, at fordi det er onboard vil det bliver registreret først og derved få placeringen "c:"
Disabler jeg inde i BIOS -altså "Boot up ATA first" starter den op -dog uden mit raid drev.

jeg tror dog i sidste ende det bliver til jeg må fjerne min RAID og kører standard!

Nogen der kender til problemet?? Tak. Ellers skriv. martins2040@hotmail.com

P42.0A@2.6Hgz -Asus P4T533
SCSI ATLASIII 18.4 (Booter på adaptec 19160)
2x120Gb Maxtor
Avatar billede signout Nybegynder
28. september 2002 - 13:33 #1
Der er en option i din BIOS, hvor du kan vælge om den skal boote på RAID eller SCSI først
Avatar billede martins2040 Nybegynder
28. september 2002 - 13:36 #2
den står på SCSI/ata ! Men maskinen opfatter de to kort for 'ens' og da ata'en kommer først tjaa? så vil scsi få anden prioritet..tror jeg?
Avatar billede signout Nybegynder
28. september 2002 - 13:37 #3
Det er fordi den finder ATA kortet før den finder SCSI kortet.. Prøv at sætte din SCSI controller i et andet slot og se om det gør nogen forskel.
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
28. september 2002 - 13:38 #4
scsi/ata er dit onboard raid controller. Der må være en instilling til dit scsi seperat! Kig efter igen ;)
Avatar billede martins2040 Nybegynder
28. september 2002 - 13:40 #5
har prøvet, det giver ikke noget anden resultat. Jeg var inde på en www side hvor man kunne prøve og sætte sit scsi kort fra pci1<pci2<pci3<onboard ata pci4<pci5 osv...bytte rundt og placere kortet i et andet slot. Den booter stadig fra RAIDEN!
Avatar billede martins2040 Nybegynder
28. september 2002 - 13:43 #6
På scsi'en ber' man den jo om at boote fra en ID (id 0). Scsi er jo også uden indflydelse fra asus-bios'en, kun om den for lov at boote. Den bliver detectet alligevel.
Avatar billede martins2040 Nybegynder
28. september 2002 - 13:45 #7
Jeg har set at på nogle 'AMD' mobo's kan man ændre om der skal stå BOOT fra SCSI/ATA DEVICE eller ATA DEVICE/SCSI -altså hvilken der kommer først i køen. Det kan jeg ikke?
Avatar billede signout Nybegynder
28. september 2002 - 13:46 #8
Prøv at flytte SCSI kortet i det øverste slot - hvis det ikke virker så prøv det nederste.. Hvis ikke det har nogen effekt, så prøv at hente en ny BIOS til dit motherboard - måske har de puttet den i feature i siden du har købt det
Avatar billede martins2040 Nybegynder
28. september 2002 - 13:48 #9
Tjaa, jeg har ville hente den nye beta 1005, men jeg kan ikke komme ind på deres server -den må være nede eller meget brugt disse dage? :(
Ellers har jeg den nyeste 1004A
Avatar billede martins2040 Nybegynder
28. september 2002 - 13:53 #10
Intet resultat...

Jeg kan gøre det jeg starter maskinen og booter op (kommer til INSERT BOOT DISK mm.) Derefter booter jeg, disabler i bios ATA firsttil "NO" og maskinen starter op og  'bingo' jeg kan se 240gb drev L -indtil jeg genstarter maskinen igen, så er drevet væk!
Avatar billede martins2040 Nybegynder
28. september 2002 - 14:00 #11
Nå men takker for alt. Jeg giver aldrig op -det er bare svært og finde nogen der kan hjælpe en 'nørd' disse dage :)

Til signout, jeg bruger alligevel ikke disse points til noget specielt:)
Avatar billede signout Nybegynder
28. september 2002 - 14:04 #12
Mange tak - jeg håber du finder en brugbar løsning på dit problem
Avatar billede martins2040 Nybegynder
30. september 2002 - 09:39 #13
Jeg har fundet en løsning. Jeg bruger windows 'WDM' og opretter diskene til dynamiske diske og kører raid 0 påmin primære kontroller.
Jeg har så disabled min ATA RAID onboard. Det sjove er, at diskene giver bedre preformance på min standard kontrollere and på ATA RAID'en!! He He :) Så alt er som det skal være, måske enda bedre.