Avatar billede gjoede Nybegynder
21. september 2000 - 20:04 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvordan slutter man brænderen til?

Nu skal jeg lige være helt med... Jeg har planer om at købe en Plextor cd-brænder med IDE. Kan sådan en krabat sluttes til en compaq 4620 så den står ved siden af - eller er det sådan noget der skal bygges ind i computeren. I så fald, kan man også købe CD-brændere som står eksternt?
Avatar billede handmade Nybegynder
21. september 2000 - 20:07 #1
Du kan godt købe externe brændere.
De fåes bl.a til USB, hvis du har en sådan..
Men temmeligt dyre!!
Køb dog en intern - den kan monteres på 5 minutter
Avatar billede gjoede Nybegynder
21. september 2000 - 20:11 #2
...men kan man montere en intern på en compaq hjemme-pc?
Avatar billede handmade Nybegynder
21. september 2000 - 20:16 #3
Ja,det kan man godt. Jeg har rodet med en del Compaq maskiner - når man får låget af dem ,ligner de alle andre maskiner og under klistermærkerne med \"replace with compaq-part no.:xxxx\" står der Fuji, Creative Maxtor Quantum etc., you name it..
Det er da sikkert udmærkede PC\'ere, blot en lidt dyrere mærkevare med en, efter min mening, meget irriterende unødvendigt kompliceret BIOS overbygning som man imidlertid godt kan \"omgå\" :)
Avatar billede gozar Nybegynder
21. september 2000 - 20:16 #4
Køb intern eller køb scsi controler og extern scsi brænder.
Det andet er noget skidt. de vil højest komme op op 6 speed

En intern ide brænder er ligesom at montere en harddisk
Strøm kablet kan du ikke vende forkert.
Harddisk kablet kan så vendes forkert, men det tager verken computeren eller brænderen skade af. Den vil bare ikke virke hvis kablet vænder forkert. Den røde stiplet linie skal vende ud mod strøm kablet.

Så er der bare det med jumber setningen. om den skal være primær eller sekundær. det er beskrevet på selve brænderen hvordan jumberne skal side.

Hvis pluselig harddisken, eller det andet cd-rom drev ikke virker så prøv at flytte jumberen
hvis den står på primær sæt den til sekundær og omvændt.

hvis det stadig ikke virker så chec efter løse kabler..
Avatar billede double-g Juniormester
21. september 2000 - 20:16 #5
Du kan få en brænder, som skal tilsluttes USB stikket, hvis du er bange for at åbne for kabinettet.