Avatar billede ferdinan Nybegynder
23. september 2002 - 15:24 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Finde post i database med flest match

Jeg har en streng

MyString="hans,viggo,niels,lars,knud,erik"

Så har jeg en tabel:

MyTable
ID    TEKST

Nu vil jeg så søge i tabellen efter poster hvor feltet TEKST indeholder et eller flere af mine navne i "MyString" - det skal listes således at jeg få vist poster med flest matchende navne først.

Hvordan gør jeg det på bedste måde?

mvh
Ferdinan
Avatar billede bispensgipsgebis Nybegynder
23. september 2002 - 16:34 #1
Høker metoden er:

Bryd din streng op i navnene og smid dem ind i et array.

For hvert element i dit array søger laver du et slqstatement, der henter id, hvis navnet er i strengen: SELECT id FROM MyTable WHERE TEKST LIKE '%NAVN%'.

Ids gemmer du så i et array.

Herefter tæller du, hvor mange gange et id forekommer i dit array. Og kan finde den højeste forekomst.

/Håber det hjælper
Avatar billede ferdinan Nybegynder
23. september 2002 - 16:55 #2
Hej bispensgipsgebis

Kan du hjælpe med lidt mere kode...?

mvh
Ferdinan
Avatar billede 44nato44 Nybegynder
23. september 2002 - 17:41 #3
Dim BookMarkKlub, Antal, Klub, Gange

Antal = 0

Gange = 0

strSQL = "SELECT Klub FROM Kampe ORDER BY Klub desc "

Rs.Open strSQL, DSN, 1

Do While Not Rs.EOF
Klub = rs("Klub")
If rs("Klub") = Klub or Not Rs.EOF Then
  Do
    Antal = Antal + +1
    Rs.MoveNext
  Loop While rs("Klub") = Klub Or Rs.EOF
Else
  End If
Loop
--

prøv at se om denne kan hjælpe mig.. men jeg er ikke sikker den kan søge hvis posten i strengen indeholder flere navne
Avatar billede bispensgipsgebis Nybegynder
23. september 2002 - 21:30 #4
Nej desværre... Eller jeg koder ikke asp, men kan nok godt få det bikset sammen. Det vil sikkert bare tage mig ligeså længe at finde ud af, som dig selv.

Så, hvis du ikke kan finde en løsning, så sig til. Så kan jeg nok godt bruge en time eller 2.

Men natos kode ligner noget der kan anvendes. Eller ihvert fald connectiondelen af det.

Hvis du kan lave det i php, kan jeg hurtigt smække noget sammen, så skal jeg bare lige vide hvilken database, du anvender til det.
Avatar billede 44nato44 Nybegynder
25. september 2002 - 09:42 #5
Jeg bruger en access db i mit eksempel...