Avatar billede weis Nybegynder
22. september 2002 - 12:16 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Formatering af computer

Hej...

Hvordan formater jeg en computer, alt det der er på den skal væk. Også styresystemet, det er i øjeblikket win 98, og der skal installeres win 2000.
Forklaringen må gerne være uddybende, så den er lige til at gå til...
Avatar billede riversen Nybegynder
22. september 2002 - 12:23 #1
du smider egentlig bare din windows 2000 cd'rom i drevet og genstarter. Den spørger så om du vil boote på cd'rom. I windows 2000 installation har du mulighed for at formatere din harddisk
Avatar billede riversen Nybegynder
22. september 2002 - 12:25 #2
men alternativ gå du i start --> indstillinger --> kontrolpanel --> tilføj/fjern programmer --> startdiskette og trykker opret disk

derefter genstarter du pc'en med disketten i drevet. Når du når frem til c:\> skriver du format c: for at formatere c-drevet
Avatar billede mephisto Nybegynder
24. september 2002 - 18:37 #3
Tryk Luk computeren --> Genstart i MS-DOS
Skriv format c:

Sørg for at du enten kan boote på din win 2000 cd eller at du har en diskette der gør at du kan boote på cd. Det er IKKE nok blot at oprette en startdiskette som ovenfor beskrevet hvis du vil kunne boote fra cd på den...
Avatar billede weis Nybegynder
25. september 2002 - 16:01 #4
jeg kunne ikke finde noget sted under installeringen hvor jeg kunne boote fra CD'en...
men jeg kan heller ikke helt gennemskue alt det der skal gøres... er det ikke muligt at skrive det lidt mere detaljeret...?
Avatar billede mephisto Nybegynder
25. september 2002 - 16:41 #5
Det letteste vil være hvis din computer understøtter at man booter fra CD.

Når din computer starter tryk del ved det første billede, så kommer du in i BIOS. Som hovedregel så pas meget på med at ændre noget herinde du ikke ved noget om!

Du skal nu finde den option der sandsynligvis hedder boot. Her skal du sætte din computer til først at læse på CD (som regel ved at flytte det øverst på listen, gøres normalt med + og - tasterne), dette kan være svært at finde og det er næsten umuligt at forklare når jeg ikke ved hvad BIOS du har! (Det er kun nogle få steder i BIOS du kan lave noget galt, hvis du har ændret noget og computeren begynder at opføre sig underligt, så gå ind i BIOS igen og find den option der hedder "Load BIOS defaults" den sætter alt tilbage til normalt)

Nu skriver du at du ikke kunne finde noget sted under installeringen hvor du kunne boote fra cd'en!?! Du skal jo ikke køre installationen i windows! CD'en skal sidde i drevet når du genstarter computeren og hvis indstillingerne i BIOS er rigtige så skulle den gerne boote fra cd uden problemer...

Hvad hedder dit bundkort?
Hvor gammel er din computer?
Avatar billede g-lock Nybegynder
27. september 2002 - 18:54 #6
genstart din computer og smid W2k cd`en i under installtionen skal du vælge partision
1. slet nu den partition der er der
2. opret nu en ny partition
3. du skal vælje fil system    FAT32 eller NTFS

FAT er ikke sikkert du kan boote på en diskkette og få adgang til filer på harddisken

NTFS er sikkert. hvis du har sat ejerskab på filer så er det kun dig der kan få adgang til de filer en administrator kan heller ikke sådan lige med det samme men du er jo nok ad ministrator. (formoder ikke du er i et netværk eller så må du skrive igen