Avatar billede all-technology.com Nybegynder
21. september 2002 - 16:27 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

Point system

Check lige denne url http://www.gmlets.u-net.com/
Måske kan det bruges til at forbedre ekspertens point
system.

Knud
Avatar billede ice Nybegynder
21. september 2002 - 16:31 #1
hvad er der galt med exp's pointsystem, det er da brugerne, der ikke kan finde ud af at bruge det..

//ICE
Avatar billede ztyxx Nybegynder
21. september 2002 - 16:32 #2
synes nu også at det er forbedret, så, som ice siger, er det bare brugerne der skal bruge det lidt mere fornuftigt
Avatar billede ide-fix Nybegynder
21. september 2002 - 16:34 #3
Ja hvorfor skal eksperten entlig lave om, det kører da fint. Folk er glade og bliver hjulpet.

M.V.H

Ide-FIx
Avatar billede bearhugx Nybegynder
21. september 2002 - 16:35 #4
Knud >> Jeg er lidt doven - 0g gider ikke at læse hele sitet igennem --- Kan du kort forklare, hvad LETS systemet går ud på, og hvorfor at det skulle forbedre/være bedre end den nuværende system på eksperten...

/Søren Munk Skrøder
Avatar billede goulduck Nybegynder
21. september 2002 - 23:06 #5
Jeg kan godt lide agumentet: "Det er da brugerne, der ikke kan finde ud af at bruge det" ... Øhh hvis brugerne ikke kan finde ud af systemet - er der så ikke noget galt? :)
Avatar billede ztyxx Nybegynder
21. september 2002 - 23:08 #6
goulduck> tror at ice mener det som jeg har formuleret det : så er det bare brugerne der skal bruge det lidt mere fornuftigt
Avatar billede goulduck Nybegynder
21. september 2002 - 23:23 #7
Det kan godt være at systemet er nemt (jeg kan ikke se nogen problemer i det), men så kan det være at folk skulle have noget mere instruktion i at bruge det.

Så de ved hvad et "svar" er og hvornår man kan acceptere svar (kommentar) og hvad god etik er.
Avatar billede hono Nybegynder
21. september 2002 - 23:26 #8
Jeg tror der er mange andre ting folk hellere vil have herinde end et nyt pointsystem. Se blot nogle af de andre spm. i denne kategori, der er masser af gode og mindre gode ideer der venter på måske engang at blive realiseret!

Hono
Avatar billede ice Nybegynder
22. september 2002 - 10:35 #9
ztyxx -> jep det er det jeg mener, nogle(mange) brugere her på exp.dk, kan ikke finde ud af at give points i det niveau, som spørgsmålet er værd. Det mangler vi en smule. Hvis jeg fik det som jeg vil have det, kunne man ikke give andet end 15,30 eller 60 points, tror det vil fungere bedre IMHO

//ICE
Avatar billede rkhdk Nybegynder
22. september 2002 - 10:37 #10
ice => hvad så med dem der laver bannere? der er det normalt med 200pointz spm, for at få lavet 3-5 bannere for 200pointz
Avatar billede ice Nybegynder
22. september 2002 - 10:45 #11
rkhdk -> ja, ok, men kunne man så ikke oprette et for hvert banner måske(?). Jeg tænker mest på de folk, der skal have deres gta3(fx) til at virke og udlover 200 points til den der kan finde XP patchen(fx). Det er alt for meget, og bliver for det meste oprettet af nye brugere..

//ICE
Avatar billede rkhdk Nybegynder
22. september 2002 - 11:01 #12
ice => men så vil der komme MANGE spm..
men jeg er enig i det med de 200pointz for "lette", men så igen.. hvad er et let,medium, svær spm.?
hvis jeg gik igang med programering, billedebehandlig, linux, osv.. så ville ALT være 60pointz spm.. fordi JEG synes det er svært.. men for en linux nørd er det barnemad, osv..

men synes ellers det er en god ide, men at fast låse så der kun er 15,30,60 i størstedelen af kategorierne.. men måske have banner/logo kategorien så den kan gå op til 100-200 pointz..

på den måde er det måske også nemmer at fange dem der laver pointzoverførsler, da der så kun er een kategori hvor man kan lave så store pointz afsætninger..
Avatar billede bongobride Nybegynder
22. september 2002 - 11:04 #13
I går for meget op i point folkens! I kan ikke bruge dem til en dart alligevel
Avatar billede ice Nybegynder
22. september 2002 - 11:05 #14
rkhdk -> som jeg har forstået det, er det ikke hvad der er svært for dig, men hvad man vil forvente er svært for de andre experter. Jo mere tid de skal bruge, jo flere points er det værd.

Jeg kan godt se at der vil komme mange spm. og specielle kat. kunne man da godt forestille sig havde andre satser.

God ide, pointsnyd er nok det lammeste man kan foretage sig :)
Avatar billede ice Nybegynder
22. september 2002 - 11:05 #15
bongobride -> Det kommer jo så helt an på hvem du spørger. Der sidder faktisk arbejdsgivere på exp.dk!!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
22. september 2002 - 11:17 #16
bongobride => vil tildels give dig ret..
ja, måske går man for meget op i de pointz. og ja det er ubruglige..

MEN, det er stadig en stor del af exp.dk.. og det er noget svineri at se folk "misbruge" pointz system ved at lave 200pointz spm og overføre pointz mellem flere brugere..
Da jeg ikke havde så mange pointz, og hvert eneste point betød at rykke 5-10 pladser op.. så bliver man sgu temmelig muggen over at nogle idioter laver en masse pointz spm, og acceptere det først svar.. *pointz overførsel*...
her "arbejder" man for at komme op i ranglisten.. og så kommer nogle nye brugere og overføre en masse pointz og rykker lyn hurtigt op.. uden at have lavet noget for dem.. *I ved hvad jeg mener ;o)*

Nu har jeg så tjent så mange, at 200pointz ikke rigtigt gør det store, da der er ca 1000-2000 pointz mellem hver bruger..

Og efter at CoAdmin's er kommet til, så er dette prolem, blevet et meget lille problem iforhold til hvad det engang var, takket været CoAdmin's *CoAdmin = TAK! *

ice => hvad man ville forvenet er svært for de andre eksperter.. hmm.. INTET er svært for en ekspert.. ;o9

Men, igen.. mange nye brugere har den overbevisning om at, man får hurtigere og bedre svar på et 200pointz spm end et 15,30,60 pointz spm.. hvilket jo er en seriøs misforståelse.. måske burde dette blive skåret ud i PAP i den kommende Exp.dk FAQ
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. september 2002 - 12:38 #17
Totalt enig med rkhdk :)

Flere point betyder ikke bedre/hurtigere svar - snarere tværtimod - nogle folk har så travlt med at lave et svar at de enten skriver "jeg kender svaret, et øjeblik.." dette laver de så som et svar og så går de igang med det RIGTIGE svar eller også kludrer/sjusker de med svaret, således at der er fejl i - med ubehagelige følger for nogen...
Avatar billede bearhugx Nybegynder
22. september 2002 - 13:49 #18
Selve det, at have købe-kraft (kald dem points, credits, vingummibamser, etc.) synes jeg er en fin ting - og i starten synes jeg også at top-10 listen var en fed ting - så kunne man jo se, hvem der havde svedt for pointsne (eller i hvert fald besad evnerne til at hjælp folk) -

[rant:on]
Men mit syn på top10-listen er ikke så optimistisk mere... Listen mener jeg er helt skævt fordelt (nedenfor vil jeg vise nogle tanke-eksperimenter, jeg har gjort mig)...

Dette skyldes primært at der i lang tid var mulighed for at give et kunstigt stort beløb for svar - det, som i dag er begrænset til 200p. Mange af dem, som besider top-10 (eller top-50 for den sags skyld) pladserne har så store beløb, at det vili være urealistisk at tro, at en rokade blandt top-10'en er mulig i den nærmeste fremtid... -

Det, at #1 (jacoba) har over to gange så mange points som  #8 (nanoq) lyder måske ikke af så meget- men hvis man så samtidig siger, at der er 67196 points i mellem dem - Det er en forfærdenlig masse points...

Jeg synes også at det er værd at tage med, at imellem de 9237 aktive og inaktive brugere, som er her på eksperten, så har 95 af brugerene over 15000 points - hvorimod 9142 har under - selvfølgelig skal man tage hensyn til at der er en masse nye brugere, som kun lige er begyndt at tjene points (dvs. ca. 5-700 points)...

Men hvis jeg var en ny bruger, som gerne ville på top-10-pladsen idag, så skulle jeg reelt (for at slå #10, olebole, af pinden) svare på 305 stk. 200-points spørgsmål (og få alle points selv, velogmærke)

Hvis vi sætter det ned til 15, 30 og 60 points (som jeg også støtter), så ville min fiktive nye bruger skulle svare på _1016_ 60-points spørgsmål, før jeg kunne komme på top-10 - forudsat at olebole ikke tjener flere points - og at der ikke er en anden, som tager hans plads i mellemtiden...

Det vil tage noget tid - i det ovenstående skal der med retfærdighed lige nævnes at "den daglige almisse" på 5p ikke er talt med...
[rant:off]

/Søren Munk Skrøder
Avatar billede bearhugx Nybegynder
22. september 2002 - 13:55 #19
hermed skal det ikke fortolkes, at jeg ikke mener at jacoba, nanoq eller olebole har svedt for deres points - men pointen er, at det efterhånden bliver mere og mere umuligt at komme på top-10-listen, hvis man ikke 1) har været her fra starten, og 2) har været heldig og modtage store beløb for enkelte opgaver...

/Søren Munk Skrøder
Avatar billede all-technology.com Nybegynder
22. september 2002 - 15:55 #20
Jeg vil anbefale at man l�sser p� sitet
det er faktisk sp�nede l�sning.

Intro

Alle kontoer starter i 0.

N�r der giver point fratr�kkes point fra givers konto
og s�ttes ind p� modtagers konto.

Giverens konto bliver s� negativ og modtages bliver
tilsvarene positive.

Men den samlede sum er altid 0.

For at v�rdi ans�tte pointene kan
man sige 1 point er 1 minut.

S� hvis man giver 15 point siger
man at man gerne vil bruge 15 minutter
p� at hj�lpe med noget andet for at f� l�st
sit problem.

Der er ikke nogle gr�nse p� hvor mange point
man kan bruge.

Men alle kan se hvor mange point du har
og kan v�lge ikke at hj�lpe dig

hvis du har et meget stort underskud.
Fordelen ved et lets system er at der aldrig er mangle p� point.
P� eksperten er man n�d til at f� 5 ekstra point pr. dag.
og dem med mange sp�rgsm�l n�d til at lukke deres profil og oprette en
ny for at f� 200 ekstra point.

Et par �ndringer man skal lave er at
tillad folk at handle med point uden
for experten.

S�dan at folk som har brug for computer hj�lp
kan betal tilbage ved at hj�lpe p� en anden m�de.

Man skal nok ogs� lave det s�dan at man kun kan lukke
sin konto hvis den er i 0.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
22. september 2002 - 15:56 #21
all => og på dansk, tak ;o)
Avatar billede all-technology.com Nybegynder
22. september 2002 - 15:56 #22
ups. undskyld fejlen med de dansk bogstaver.

Knud
Avatar billede all-technology.com Nybegynder
22. september 2002 - 17:59 #23
Prøver igen ;-)

Jeg vil anbefale at man læsser på sitet
det er faktisk spænede læsning.

Intro

Alle kontoer starter i 0.

Når der giver point fratrækkes point fra givers konto
og sættes ind på modtagers konto.

Giverens konto bliver så negativ og modtages bliver
tilsvarene positive.

Men den samlede sum er altid 0.

For at værdi ansætte pointene kan
man sige 1 point er 1 minut.

Så hvis man giver 15 point siger
man at man gerne vil bruge 15 minutter
på at hjælpe med noget andet for at få løst
sit problem.

Der er ikke nogle grænse på hvor mange point
man kan bruge.

Men alle kan se hvor mange point du har
og kan vælge ikke at hjælpe dig
hvis du har et meget stort underskud.
Fordelen ved et lets system er at der aldrig er mangle på point.
På eksperten er man nød til at få 5 ekstra point pr. dag.
og dem med mange spørgsm&ål er nød til at lukke deres profil og oprette en
ny for at få 200 ekstra point.

Et par ændringer man skal lave er at
tillad folk at handle med point uden
for eksperten.

Sådan at folk som har brug for computer hjælp
kan betal tilbage ved at hjælpe på en anden måde.

Man skal nok også lave det sådan at man kun kan lukke
sin konto hvis den er i 0.

Knud
Avatar billede bongobride Nybegynder
22. september 2002 - 18:00 #24
ice -> Hvad mener du med "Det kommer jo så helt an på hvem du spørger. Der sidder faktisk arbejdsgivere på exp.dk!!"

Det må da være total hjerne lamme arbejdsgivere, der ansætter folk fordi de har mange point her på eksperten! lol
Så skal man sgu godt nok være en spade hvis man gør det. hold da helt kæft
Avatar billede bongobride Nybegynder
22. september 2002 - 18:01 #25
det er da godt nok det dummeste jeg længe har hørt
Avatar billede ice Nybegynder
22. september 2002 - 18:44 #26
bongobride -> Nej det tror jeg sgu ikke, f.eks. mener jeg at have set et program om olebole, eller læst om ham, hvor han sagde han havde brugt referencen fra exp.dk succesfuldt i et jobinterview. Så synes jeg også du skulle snakke ordentlig, kan ikke fordrage folk der ikke kan opføre sig ordentligt.
Avatar billede goulduck Nybegynder
22. september 2002 - 19:40 #27
Det stod vist nok også i et enyt - hvor Olebole havde skrevet om sin "historie" :)
Avatar billede ice Nybegynder
22. september 2002 - 19:54 #28
goulduck -> ok, mener bare også jeg så et program om ham på tv, men er ikke sikker..
Avatar billede goulduck Nybegynder
22. september 2002 - 21:30 #29
Det skal jeg ikke kunne afvise ... men admin havde skrevet at en af brugerne havde en success historie og at han ville vise den i en uredigeret udgave...

Det kan jo godt være vist 2 steder. ;)
Avatar billede ice Nybegynder
24. september 2002 - 12:39 #30
bongobride -> http://www.eksperten.dk/enyt.phtml?id=14

Læs det!!

:)
Avatar billede jakoba Nybegynder
28. september 2002 - 01:40 #31
en af de stærkeste ting ved ekspertens pointsystem er at det tillader svarere at samarbejde om at besvare et spørgsmål.

Jag kan måske løse det halve spørgsmål. så kommer bearhugs med resten, men det passer ikke rigtig sammen før goldduck foreslår at omstrukturere i separate funktioner eller hvad der nu skal til.

Det sker ikke i ethvert spørgsmål, men det er de spørgsmål der virkelig er noget værd. Ikke blot bliver spørgsmålet besvaret, men de der svarer lærer også noget iløbet af besvarelsen. Det er de rigtig gode (og sjove) spørgsmål.

og en forudsætning for at det kan ske er at points er reelt værdiløse. Hvis vi giver point en virkelig værdi som de har i lets systemet vil tendensen være at 'de skal ikke blande sig i min besvarelse'. Jeg tro vi vil mister mere end vi vinder.

Hvis man blot hele tiden svarer og svarer uden at lære nyt er det blot et arbejde. Lidt udfordrene nu og da, men ikke noget man rigtigt får noget ud af.

Noget andet er at bearhugx i meget høj grad har en pointe. Efterhånden som tiden går bliver top 10 listerne nærmest umulige at komme ind på fordi de er fulde af oldboys der har haft år til at akkumulere deres forspring. Og det bør vi gøre noget ved.

En mulighed kunne være at lave top ti lister baseret på månedsgennemsnit snarere end ophobning, eller nej så har de rigtig gamle ikke store chancer for det første par år var der ikke nær så mange spørgsmål at svare på. men hvad så med en vægtet midling. hvor de sidste par måneder tæller fuldt ud mens månederne før det gradvist tæller mindre og mindre.

Såvidt jeg kan se ville det give en mindst ligeså retfærdig pointstatistik, samtidig med at det ville give nye svarere en reel mulighed for at blande sig med "de gamle".

mvh JakobA
Avatar billede bearhugx Nybegynder
28. september 2002 - 09:57 #32
jacoba >> Hørt! :-)

Omend jeg synes at et plaster på 'såret' er at der nu er kommet yop-10 for hver kategori ... Det er da i det mindste noget....

(lagde lige mærke til at jeg i går var placeret som 404 i klassementet - og fik "associationen!" -- det må være en arbejdsskade - men jeg opdager det tal 1000-gange hurtigere end noget andet information på web-siderne :-))