Avatar billede yebzqey Nybegynder
20. september 2002 - 20:16 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Fjernelse af mandrake bootmanager

Jeg installerede for nogle måneder siden mandrake linux 8.1 som jeg ret hurtigt mistede interessen for.
Mandrake lå på sin egen harddisk og installerede selvom jeg havde fravalgt det en bootmanager der ligger på min primære harddisk.
Hvordan fjerne jeg denne bootmanager uden at det berører windows der ligger på den primære harddisk. Det skal siges at jeg kører NTFS på drevet.
Problemet med at have bootmanageren liggende er at jeg ikke kan tage min sekundære harddisk ud uden at computeren fucker ved boot...
Jeg vil gerne have et svar på hvordan jeg FJERNER bootmanageren og ønsker ikke at høre at mandrake er et godt styresystem osv... Det er det uden tvivl.
Avatar billede Slettet bruger
20. september 2002 - 20:21 #1
med Win98 startdiskette start op på disketten ved a-promten skriv
fdisk/mbr > enter > genstart
Avatar billede soreno Praktikant
20. september 2002 - 20:23 #2
helgec>>
vil det ikke give problemer når yebzqey kører med ntfs ?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
20. september 2002 - 20:24 #3
Boot på en windows98 boot disk og udfør kommandoen:

fdisk /mbr

Dette vil fjerne LILO eller GRUB, som bootmanageren hedder, og er uskadeligt for de data som ligger på harddiskene.

Genstart uden disketten i og du vil nu ikke får bootmanageren, men gå direkte ind i windows.
Avatar billede Slettet bruger
20. september 2002 - 20:30 #4
nej det er kun de første 540 byte vi taler om og de kører ikke ntfs

>tonybrandt< der er ingen grund til at anse spørgeren for at være tungnem en ting bliver ikke mere rigtig af at blive gentaget
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
20. september 2002 - 20:33 #5
helgec: Det kunne jo være at jeg rent faktisk var 3 minutter om at skrive mit indlæg. Der var ingen indlæg, da jeg startede med at skrive. !!!
Avatar billede Slettet bruger
20. september 2002 - 20:56 #6
sorry
Avatar billede yebzqey Nybegynder
20. september 2002 - 21:09 #7
Okay. Jeg vidste godt at man kan formatere bootsectoren, men var som soreno i tvivl om det ville beskadige NTFS'et eftersom fdisk jo er beregnet til at administrere fat partitioner.
Jeg prøver senere i aften og giver helgec point hvis det virker.
Avatar billede yebzqey Nybegynder
20. september 2002 - 22:22 #8
Tak. Det var også min første indskydelse at formatere bootsectoren, men tak for at forsikre mig om at det virker.
Avatar billede Slettet bruger
21. september 2002 - 07:32 #9
KORREKTION det er kun de første 512 byte og ikke 540 byte som tidligere nævnt
Avatar billede yebzqey Nybegynder
21. september 2002 - 19:20 #10
Selvfølgelig... Alle sectorer på en disk er på 512byte...