Avatar billede walker Nybegynder
20. september 2002 - 18:30 Der er 9 kommentarer og
4 løsninger

Starte virksomhed, men hvad gør man????

Hej
Jeg har måske en ide om et site som jeg kan starte en virksomhed på. Jeg har teknikkerne til at lave sitet, mht. server, programmering og gfx, men jeg ved absolut INTET om at starte virksomhedder... Hvad gør jeg. Jeg har naturligvis ikke tænkt mig at bare spinge ud i det, uden forudsætninger, men hvor starter jeg???
Alle seriøse svar belønnes.

Mvh
Walker
Avatar billede walker Nybegynder
20. september 2002 - 18:30 #1
Ps. Det er mht. såvel love, økonomi, praktisk udførelse deraf, etc.
Avatar billede loonz Nybegynder
20. september 2002 - 18:32 #2
Prøv forummet hos http://www.startfirma.dk/ . Jeg tror der er stor hjælp at hente dér.
Avatar billede walker Nybegynder
20. september 2002 - 18:52 #3
Okay, god side.
Har lige et spørgsmål... Hvis man starter en I/S virksomhed, kan jeg læse at man skal betale skat (personligt) af det som man trækker ud af virksomheden, f.eks iform af løn... Hvad med resten? Det som man f.eks lader stå på virksomhedens konto? skal man betale skat af det? Hvem og hvormeget?
Avatar billede lemon Nybegynder
20. september 2002 - 19:00 #4
www.cvu.dk kan kun anbefales.

En god revisor og en solid forretningsplan der dækker alle skridt fra første dag til... ja helst så langt frem i tiden som muligt, det er næsten en forudsætning og hvis du kender nogen der er gået konkurs med et lignende projekt, så snak med dem om hvad der gik galt.
Avatar billede norberth Nybegynder
20. september 2002 - 19:23 #5
Jeg er enig med Walker.
Det er meget vigtigt at have den rigtige rådgivning og det skal være fra starten... Jeg har desværre oplevet kunder det ikke har kontaktet revisor i tide, men troet at de kunne klarer hele verden og de er gået konkurs. Selvfølgelig er der ogsåå historier om det modsatte, men det er mere for at give dig indtrykket af hvor vigtig rådgivning er.
Nu ved jeg ikke hvor du bor, men du kan få et gratis og uforpligtende møde med en dygtig revisor hos Dansk Revision Hilllerød.

Er dette for langt væk for dig, kan du jo evt. sende mig en mail med de spørgsmål du synes der ståår dig nærmest, så vil jeg se hvad jeg kan gøre for dig. jep@danskrevision.dk
Avatar billede jensenjensen929 Nybegynder
21. september 2002 - 01:29 #6
Du skal betale 30% af det der bliver i virksomheden.
Hvad enten det er et enkeltmands firme eller I/S

PAS PÅ!!!

Hvis du starter et I/S er det fordi I er flere om det...
Hvis I er flere om det kan I godt finde 125.000,- til at starte et ApS for...
Fordelen er her at KREDITORER kun kan komme efter pengene der er i firmaet...
I et enkeltmandsfirme eller et I/S kan de komme efter alle de penge I har både nu og de penge I får i fremtiden...
Og HUSK de dygtige revisorer arbejder ikke gratis...de dygtige sidder i fede stillinger og tjener fede penge...

Jeg er selv startet med siden www.smaa-el.dk
Avatar billede walker Nybegynder
21. september 2002 - 09:53 #7
Ok. Men faktisk er det ikke et site som sælger eller køber noget. Det er egentligt et forum site, så derved er den økonomiske risiko vel ret lille? Vi har ikke rigtig så menge penge at skyde i, men det er jo lige så meget for at have noget officielt at kunne holde sig til at jeg tænkte på at undersøge om man kunne starte det som virksomhed :-). Vi har ikke råd til rivisore og den slags.
Avatar billede lemon Nybegynder
21. september 2002 - 10:39 #8
Hvis du forventer at omsætte for under kr. 20.000,- pr. år (så vidt jeg husker) så har du ikke pligt til at momsregistrere din virksomhed og så kan du, mere eller mindre, bare gå i gang - sådan uden videre.
Avatar billede tommyf Nybegynder
21. september 2002 - 12:24 #9
lemon >> Grænsen er sat op til 50.000 kroner per 1/7-2002.
Avatar billede lemon Nybegynder
21. september 2002 - 12:28 #10
tommyf >> Endnu bedre grund for walker til at overveje om der er nogen grund til at starte en virksomhed på nuværende tidspunkt.
Avatar billede abruscato Nybegynder
21. september 2002 - 15:24 #11
Grænsen for om du har pligt til at blive momsregistreret er på 50.000,- kr.
(http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=152679&ov_id=0 - Under "Højere grænse for momsregistrering"). Så hvis du regner med at have en omsætning under 50.000,- kr. pr. år, behøver du altså ikke oprette et firma til formålet. Men hvis du ikke har noget imod at skulle tænke på moms, regnskab osv. så kan du (som lemon siger) oprette en virksomhed, du har altså ikke pligt.

I dit/jeres tilfælde ville jeg nok starte med at køre det som et privat foretagende, for at se om det giver nogle penge og hvis det kører rundt med et overskud, så lave det om til virksomhed og få en revisor til at lave regnskab for at undgå at bruge ressourcer på det, men koncentrere jer om hvor I gør bedst nytte.

Og revisorer er faktisk ikke så dyre, sålænge man ikke laver alt for meget rod i regnskaberne :)
Avatar billede coolstar Nybegynder
22. september 2002 - 11:21 #12
Ja at starte firma op er vældig interessant. Det du skal gøre er at låne en masse bøger om virksomheds økonomi, bøger om regler for selvstændige og generelle bøger om virksomhed drivelse.

Prøv evt. også at besøge www.startfirma.dk - her bør der være svar på mange tænkelige problemer ( har dog ikke selv brugt det, så ved det ikke )

jeg er selv nystartet iværksætter og tro mig det er hårdt og janteloven spiller en stor rolle. har man gjort gode resultater bliver man nemt pillet ned igen :)

Hvis du har en nær ven / kompagnon til at hjælpe ville det være en smader god ide...

Ang. med penge og indtægter og udgifter bør du undersøge dette i bøger eller spørge rundt omkring. F.eks skal man være 18 og myndig før man kan have firma og der er moms regler. Men hvis det ikke er så krævende endnu - altså et fritidsfirma - er det godt at bruge en privat konto og ikke moms registrere sig - medmindre du vil satse på virksomheder som kunder....

Håber du kan bruge svaret ellers spørg igen :)
Held og lykke !

Coolstar
Peace from me...
Avatar billede ALS Praktikant
25. september 2002 - 11:23 #13
Det med de 30% virksomhedskat af det overskud du lader blive i virksomheden, gælder KUN hvis du benytter dig af det der hedder Virksomheds-ordningen. Ellers skal der betales person-skat af hele overskudet.
Virksomheds-ordningen stiller en del ekstra krav til bl.a. regnskabet, så du er nød til at benytte dig af en revisor.