Avatar billede sholck Nybegynder
20. september 2002 - 15:32 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Koden stopper???

Hej Eksperter,

Jeg har haft fat i og tilrettet et regneark (Excel) som importerede data fra nogle eksterne ark, da de eksterne ark blev ændret. Jeg rettede koden på min laptop med office XP hvor det virkede, men når jeg kørte makroen på Excel 97, så stopper koden uden beskeder midt i det hele.

Jeg er noget forundret, men jeg har fundet ud af at det er efter første linie i en bestemt sub, hvis jeg deaktiverer linien med "'", så stopper vba efter den næste linie. Min teori er at problemet skyldes at jeg kopiere en sub, og derfor kortvarigt har haft to subs med samme navn. Er der nogen der ved hvordan vba tackler (eller tacklede i 97) et kald til en sub hvis der er navnesammenfald. Problemet eksisterer stadig selvom jeg omdøber sub'en.
Avatar billede bispensgipsgebis Nybegynder
20. september 2002 - 17:11 #1
Du bliver nok nødt til at vise os lidt kode. Ellers er det lidt svært at forholde sig til. Så vidt jeg ved er det IKKE muligt at kalde 2 subs det samme, der skulle du gerne få en compilerfejl.

/Rune
Avatar billede sholck Nybegynder
20. september 2002 - 17:37 #2
Problemet har intet at gøre med koden, jeg har eksperimenteret med at cut/paste koden ind i andre subs, men det hjælper ikke. Linie for linie virker koden, det er jeg 100% sikker på. Jeg har en mistanke om at VBA har nogle refencer bag hver linie kode, som jeg har smadret ved at kopiere sub'en. Jeg vil bare gerne høre fra en ekspert, som har forstand på VBA editoren.
Avatar billede bak Seniormester
20. september 2002 - 19:04 #3
Problemet har ikke noget med kopiering af koden at gøre.
Mere sansynlig er at du mangler at sætte nogle referencer til database-kommandoerne.
I tools->references  skal du sikkert sætte en reference til Microsoft AxtiveX Dataobjects ver XX
Det er nemlig ikke altid at disse referencer følger med og derfor skal de sættes manuelt.

/bak
Avatar billede bak Seniormester
20. september 2002 - 19:06 #4
Sorry, du skrev jo externe ark, ikke externe baser.
Glem kommentaren.
Avatar billede ocp Nybegynder
21. september 2002 - 00:21 #5
Du har næppe ødelagt referencer - koden er bare flad tekst. Det er garanteret noget andet der er skyld i din fejl. Prøv at definere et breakpoint i koden (F9) og så steppe gennem koden linie for linie (F8).

Eller indsætte (øverst i din sub):
On error goto ErrHandler

Og nederst i din sub:

Exit Sub
ErrHandler:
  msgbox Err.number & ": " & Err.description

NB: Kode KAN opføre sig anderledes når det bliver kørt i debug-mode.
Avatar billede sholck Nybegynder
23. oktober 2003 - 00:57 #6
Jeg tar' pointsene tilbage