Avatar billede johnnyr Nybegynder
17. september 2002 - 15:01 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Dele ADSL i 2 x PC med XP

JEg har bredbånd der køre til Hub og herefter til 2 Pcér Det er dog kun den ene der åbenbart kan gå på net ! Jeg har fast IP.

Det er lige sat op og ved ikke om den "nye" pc er rant af TDC´s 1 times opdatering som min XP var efter jeg fik den nye på net for at tjekke og skiftede tilbage til den gamle PC ??
Avatar billede cholm Nybegynder
17. september 2002 - 15:03 #1
"Det er lige sat op og ved ikke om den "nye" pc er rant af TDC´s 1 times opdatering som min XP var efter jeg fik den nye på net for at tjekke og skiftede tilbage til den gamle PC ??"

Nu har jeg læst ovenstående sætning 5 gange, men forstår simpelthen ikke hvad du mener ?

/cholm
Avatar billede tsmy2k Nybegynder
17. september 2002 - 15:04 #2
har du 2 ipadresser, ellers kan det godt blive svært,
Avatar billede maximus25 Nybegynder
17. september 2002 - 15:06 #3
Det er ikke muligt at koble 2 pc'er på nettet via en hub...Du skal bruge en router for at koble flere pc'er på nettet samtidig. Dog kan du sætte den ene pc op som en proxy server men dette er dog lidt kompliceret.
Avatar billede johnnyr Nybegynder
17. september 2002 - 15:25 #4
Jeg har EN fast IP ! og ingen router men en hub

(mht ikke forstået af cholm: når man skifter mellem 2 pcér der har haft hver deres IP vil der ske det at når man sætter den galme PC på IGEN vil den ikke kunne komme på net før TDC har opdateret noget der sker hver time !)
Avatar billede alrua Nybegynder
17. september 2002 - 20:30 #5
du bliver nødt til at smide et ekstra netkort i den ene maskine og så lave en opsætning som denne:

ADSL modem <-> Computer 1 <-> HUB <-> Computer 2

Når du har fast IP kan det andet ikke lade sig gøre.

Det med opdateringen er vist noget med at TDC's DHCP-server kun fornyer IP'er hver time :D

-Alrua
Avatar billede binderup Nybegynder
19. september 2002 - 22:39 #6
Jeg vil anbefale dig at du køber en router frem for 2 netkort løsningen. Den kræver at "gateway" computeren hele tiden er tændt (hvis den anden PC skal på nettet) og selvom der burde være nemt at lave netværksdeling i XP så er der mange (på newsgroups) der har gevaldige problemer med at bruge "internet sharing" i XP.

En router kan du anskaffe dig for under 1000,- og med den får du ofte en firewall indbygget. Jeg har anskaffet mig en SMC barricade router som tilbyder 1 Wan, firewall, 4 ports switch, printserver, ISDN redundant forbindelse og indbygget DHCP server. Alt sammen styret via et webinterface.

Du kan glemme alt om at koble dig på via hubben da den ikke har nogen ide om hvilken computer den skal tildele den éne faste IP adresse du har.
Avatar billede alrua Nybegynder
19. september 2002 - 22:46 #7
Hvis du ikke vil investere i en router kan du, hvis du har en gammel computer, installere noget linux på den og sætte den til at route. Du kan fx bruge Smoothwall distroen som er lige så nem at bruge som en "rigtig" router - og installationen er også nem :)
Den kan hentes på www.smoothwall.org

Computeren kan sagtens være så gammel som 100mhz.

-Alrua
Avatar billede maximus25 Nybegynder
19. september 2002 - 23:46 #8
>>binderup...En router var netop det som jeg anbefalede...Skal der ikke snart gives Point ??
Avatar billede johnnyr Nybegynder
20. september 2002 - 18:38 #9
Mange gode forslag og har valgt at ændre min faste IP til 2 dynamiske..men point skal der gives og har valgt at give til maximus25 i andre skal have 1000 tak for de hurtige svar (som er det geniale ved eksperten) tak ;O)
Avatar billede maximus25 Nybegynder
20. september 2002 - 20:17 #10
takker:)