Avatar billede thez Nybegynder
16. september 2002 - 21:28 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Opsætning af netværk

Så fik jeg endelig installeret FreeBSD. Men hva så nu?

Jeg vil gerne som noget af det første sætte netværket op, så jeg ka telnette ind fra min workstation (WinXP) til min "nye" BSD server.

Men hvordan får jeg sat netkort/netværket op på BSD maskinen?
Jeg har søgt her på exp.dk, på google.com/bsd og læst håndbogen igennem, men der er ikke meget hjælp til en total nybegynder.

Jeg valgte minimal installation, fordi jeg vil lære BSD (og unix generelt) på den hårde måde, så det er vist begrænset hvad jeg har liggende af porte/pakker.

Men al hjælp herfra modtages med kyshånd!! :o)

Med venlig hilsen
Simon
Avatar billede dank Nybegynder
16. september 2002 - 22:01 #1
nu er jeg ikke så meget hjemme i BSD, men prøv

# ifconfig eth0 192.168.0.1 up

og bagefter

# ifconfig
Avatar billede thez Nybegynder
16. september 2002 - 23:33 #2
det var altid en start... Jeg vil kigge lidt nærmere på ifconfig
Vender stærkt tilbage
Avatar billede postndk Nybegynder
17. september 2002 - 06:20 #3
thez :

log ind som root,

# /stand/sysinstall

derefter :
configure -> networking -> Interfaces ->
Avatar billede thez Nybegynder
17. september 2002 - 08:36 #4
Sweet!!

Host og Domain, hvad gør de??
Af dårlig vane ville jeg lige boot maskinen, og under opstart halter den, den skriver
"Starting standard daemons: inetd cron ssh usbd sendmail"
og så sker der ikke mere... Er det nu pga min conf af ethernet??

Mvh Simon
Avatar billede thez Nybegynder
17. september 2002 - 09:07 #5
Ah men det fik mig ihvertfald videre...
Nu må jeg kigge lidt nærmere på telnet/ssh så jeg ka sidde ved skrivebordet og arbejde med den i  stedet for inde i skabet :)

Tak for hjælpen!!
Avatar billede postndk Nybegynder
17. september 2002 - 09:16 #6
drop telnet mester ..

installer ssh og brug det istedet
Avatar billede thez Nybegynder
17. september 2002 - 14:11 #7
kiggede egentlig også kun på ssh, men jeg mente jeg ville kiggere nærmere på remote access generelt :)

har lidt probs med samba, kig evt her http://www.eksperten.dk/spm/258964 hvis du vil hjælpe :)