Avatar billede sejindk Nybegynder
12. september 2002 - 17:06 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Efter installation af AGP grafikkort er puter totalt død

Jeg har købt et AGP grafkkort:
ATI Radeon 9000 fra connect3d 128 mb ddr

Efter jeg satte det i og startede computeren op gik skærmen i sort...  Derefter startede jeg den op i fejlsikret, hvor jeg installerede driverne som fulgte med.  Da jeg så genstartede døde den totalt...  Den kommer kun til starten af XP hvor den loader (den blå linie kører over skærmen), det er nu lidt forskelligt fra gang til gang...
Har brugt hele dagen på at genstarte den i: normal mode, fejlsikret(med netværk/uden netværk/med komandolinie), og sat den tilbage til dengang den kunne starte.  Har leget lidt i biosen med agp, sat den ned til 2x osv...
Har kommet hele vejen ind i xp én gang hvor den frøs så snart jeg klikkede på start-knappen.
Forresten har jeg opgraderet fra et Rivatnt2 16 mb ram.

Puter:
Athlon Thunderbird 1333
256 mb ddr ram
K7A5A bundkort
Windows XP
Avatar billede hub Nybegynder
12. september 2002 - 17:15 #1
Kig lige nærmere på dit bundkort. Du må mene K7S5A? Og hvilken udgave? Det står skrevet på kortet. Kig efter en biosopdatering hos www.ecs.com.tw  når du er sikker på hvilken udgave af kortet du har.
Avatar billede sejindk Nybegynder
12. september 2002 - 17:22 #2
Ja, du har ret i K7S5A, men problemet er at jeg ikke kan komme på nettet med den, da jeg slet ikke kan starte xp...
Avatar billede hub Nybegynder
12. september 2002 - 17:25 #3
Du behøver ikke at kunne gå på nettet med den maskine for at opdatere BIOS.
Det er heller ikke sikkert at det er et biosproblem! Du skal bare hente selve biosfilen på den maskine du sidder ved nu, sammen med et flashprogram. Har du prøvet at resette bIOS med jumper på boardet?
Avatar billede sejindk Nybegynder
12. september 2002 - 17:26 #4
hvad er et fashprogram?  Nej jeg har ikke resettet bios...  kan det hjælpe på noget?
Avatar billede gl_kurtj Nybegynder
12. september 2002 - 17:27 #5
Du har to muligheder så, i med det gamle grafikkort eller starte xp i vga-tilstand.

Normalt skulle du sætte opløsning og andet ned til det lavest mulige og afinstallere den gamle driver inden det nye kort sættes i.
Avatar billede sejindk Nybegynder
12. september 2002 - 17:30 #6
Har prøvet at starte i vga-tilstand, men den fryser stadig...
Ja, måske skulle jeg prøve at sætte det gamle i og afinstallere det :)
Avatar billede hub Nybegynder
12. september 2002 - 17:37 #7
Dette bundkort kan være problematisk. Nogle virker fremragende, andre er fyldt med fejl: http://forum.ocworkbench.com/ocwbcgi/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=4&t=001477
Der er en FAQ på denne adresse og et forum, hvor du kan få hjælp.
kurtj's forslag lyder som en god ide, så prøv det i første omgang..
Avatar billede sejindk Nybegynder
12. september 2002 - 17:38 #8
ok, prøver lige kurts forslag... Så vender jeg tilbage
Avatar billede sejindk Nybegynder
12. september 2002 - 17:57 #9
Nej, Jeg gjorde som kurt skrev, og installerede også de nye drivere med det samme, men den vil stadig ikke starte.

læser lige hubs link
Avatar billede gl_kurtj Nybegynder
12. september 2002 - 18:09 #10
Når du kører i fejlsikret eller vga-tilstand, er der så nogen problemer eller er det først når driveren er kørt ind ??
Avatar billede sejindk Nybegynder
12. september 2002 - 18:15 #11
Har lige læst det igennem og jeg kan ikke finde noget om agp eller lignende...  Gik ind på definitive bios setting linket, hvor der heller ikke stod meget som man kan bruge
Avatar billede sejindk Nybegynder
12. september 2002 - 18:17 #12
Jeg kan slet ikke komme ind windows med nogen af delene ):
Det er da irriterende når man lige har købt et nyt grafikkort...
Det kan være at jeg bare skal fortsætte med det gamle 16 mb ram kort så (;
Avatar billede sejindk Nybegynder
12. september 2002 - 18:23 #13
hallo, nu kom jeg sgu ind i fejlsikret tilstand (uden netværk), hvor windows skrev at der var noget galt med driverne, og  at jeg skulle kontakte producenteen for at få en opgraderet driver... Så må vi se om jeg også kan komme ind med netværk.
Kurt, du har vist fat i noget af det rigtige (:
Avatar billede gl_kurtj Nybegynder
12. september 2002 - 18:28 #14
Tjae, jeg har prøvet noget lignende med et Matrox kort. Der skulle der en opdatering af grfxkortets bios til inden det virkede.

Og da dit kort er rimeligt nyt, ser det ikke ud til at der er en ny bios tilgængelig. OBS. Det behøver ikke være det samme problem som mit.

Men hvis ikke du kan få det til at virke,leverer du kortet tilbage hvor du har købt det og får(forhåbentlig)pengene retur. Vent en tid og det bliver billigere og børnesygdommene er fundet.

Men prøv at opdatere bundkortets bios først. MEN IKKE FØR MASKINEN KØRER PERFEKT IGEN.
Avatar billede gl_kurtj Nybegynder
12. september 2002 - 18:30 #15
Avatar billede gl_kurtj Nybegynder
12. september 2002 - 18:33 #16
Lige en ting til, har du et kort siddende i øverste pci-slot ved siden af agp-porten ?? for så er der mulighed for at dit problem skyldes sharing, mener det er irq-sharing.
Avatar billede sejindk Nybegynder
12. september 2002 - 18:42 #17
Nej, der sidder ikke et kort ved siden af agp-porten.
Jeg fik startet den op i fejlsikret med netværk, men kunne hverken komme på nettet eller finde andre computere...  Jeg tror jeg vælger at bruge en livline... ja det gør jeg :)  Jeg ringer til en af mine venner og får ham til at downloade det og brænde det ned.
Jeg skriver lige tilbage om det virker
Avatar billede gl_kurtj Nybegynder
12. september 2002 - 18:47 #18
Okay. ;-)
Avatar billede sejindk Nybegynder
12. september 2002 - 19:00 #19
der er så lige det problem at 3dconnect.com ikke har radeon 9000 drivers...
Dét er faktisk lidt af et problem
Avatar billede gl_kurtj Nybegynder
12. september 2002 - 19:18 #20
Hvis man går ind under 9000pro så står der faktisk 8500 foroven, så jeg vil tro driveren er den samme. Altså til 9000/8500
Avatar billede gl_kurtj Nybegynder
12. september 2002 - 19:20 #21
Det er desværre et af de problemer man tit render ind i når man køber det sidste nye.  ;-)
Avatar billede sejindk Nybegynder
13. september 2002 - 18:54 #22
Okay, jeg har formateret C-drevet, og sat det nye kort i for derefter at installere XP.  Det gik meget fint intil "installing devices", hvor at den gik i sort hver gang.  Nu har jeg så installeret xp med det gamle kort.
Mit spørgsmål er nu Kan det lade sig gøre at have 2 graffikkort i?  Så kunne XP måske starte op på det gamle pci-kort og finde ny hardware (AGP-kort), hvorefter jeg kunne genstarte med det nye kort...?
Avatar billede gl_kurtj Nybegynder
13. september 2002 - 19:58 #23
Det kan normalt godt lade sig gøre, men jeg er ved at tro der er noget mystisk med det kort. Men du kan ligeså godt prøve ad.
Avatar billede sejindk Nybegynder
22. september 2002 - 16:47 #24
ok, jeg har fundet ud af at mit bundkort slet ikke er et k7s5a, men et A7M266. Det var sgu flot gjort af mig...
Naa, men jeg har hentet nye idedrivers til kortet fra asus.com, da xp mangler dem.  Naar jeg har koert driversne popper en error op: Der findes ingen AMD komponenter.  Det fatter jeg ikke s[ meget af da det er AMD bundkot og processor...
Avatar billede sejindk Nybegynder
22. september 2002 - 16:48 #25
Har lige smidt flere point til
Avatar billede sejindk Nybegynder
28. maj 2004 - 09:51 #26
Sendte kortet tilbage til forandleren. Nu virker det fint og fik et nyt udleveret...
Avatar billede sejindk Nybegynder
28. maj 2004 - 09:51 #27
luk