Avatar billede shjdsi Nybegynder
11. september 2002 - 12:57 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

datafile forsvundet, ora kan ikke starte

Hej!

En af mine datafiler er slettet og nu fejler oracle når den starter op. Følgende er dump af alert log.

Wed Sep 11 08:59:29 2002
Errors in file /opt/ora816/rdbms/log/blade3_ora_21730.trc:
ORA-01157: cannot identify/lock data file 17 - see DBWR trace file
ORA-01110: data file 17: '/opt/automos45ora/oradata/blade3/mosaic_lob.dbf'
ORA-27037: unable to obtain file status
SVR4 Error: 2: No such file or directory
Additional information: 3
ORA-1157 signalled during: alter database open ...
~

Kan jeg gøre noget i oracle så den ikke tager denne database med, når jeg starter op ? eller er det andre ting man kan gøre i sådan en situation

ps. der er ingen backup :-( det er et test system.
Avatar billede lasse_buck Nybegynder
11. september 2002 - 23:12 #1
Recovery af databasen var muligt, hvis det var en kontrolfil eller en redo logfile, men en datafil :-(

Under NT er det en service, som starter databasen. Det er vel noget lignende under Unix?

Du burde kunne slette den defekte database med Database Assistant (eller ORADIM kommandoen).

Opstarten af databasen fejler, men det påvirker vel ikke dine andre databaser?
Avatar billede jgammelg Nybegynder
12. september 2002 - 16:41 #2
hvis du starter databasen med "startup mount"....

Hvis du har flere tablespaces kan du droppe det tablespace som "skulle" findes i den manglende fil. Du kan derefter fjerne filen med "alter database datafile '.....' drop" . Det er muligt du skal bruge en anden kommando for at fjerne filen..
Avatar billede lasse_buck Nybegynder
12. september 2002 - 16:58 #3
jgammelq: Ja, det lyder som en mulighed for at redde noget af databasen.
Avatar billede fbhansen Nybegynder
03. november 2002 - 13:02 #4
Det er nok ikke relevant længere, men bare for en ordens skyld, så er kommandoen: "Alter database datafile <name> OFFLINE drop;
Du kan ikke droppen en datafile som i Datadictionariet står til at være online. Selv om datafilen er væk fra disken, tror Oracle stadig den er der - deraf fejlen.