Avatar billede ssb Nybegynder
14. september 2000 - 09:25 Der er 11 kommentarer

Deling af i-net forbindelse!!

Begge computere skal kunne bruge internet og printeren

Er det muligt at gøre det sådan her:

            Printer
          /
Computer 1
          \\
            - Hub - DSL Modem
          /
Computer 2

Mig om mine venner skal holde net i weekenden, er dette muligt

                      / - Computer 1
                      |  - Computer 2
DSL Modem - Hub -  - Computer 3
                      |  - Computer 4
                      \\ - Computer 5

det ovenviste skulle forbinde alle computere til hub, samt dsl modem til hub!

HER SKULLE ALLE KUNNE BRUGE INTERNET OG SPILLE MODHIANDEN SAMT OVERFØRE FILER MELLEM HINANDEN!!

/SSB
Avatar billede sjensen Nybegynder
14. september 2000 - 10:39 #1
Jeg formoder det er win95/98 maskiner vi taler om !

Først skal du sørge for at logon til ms netvork er installeret og at der i hver maskine er et netkort. På hver maskine angiver du et unikt tcp/ip nr. (f.eks. i rækkefølgen 192.168.0.1, 192.168.0.2, o.s.v.) og sætter subnetmask til 255.255.255.0 på alle maskiner. Som gateway kan du på alle maskinerne angive tcp/ip nr. for DSL modemet hvis det er direkte på hubben. og hvis du desuden under DNS søgeorden angiver tcp/ip nr. på den provider der skal ringes op til, burde alle kunne få forbindelse uden problemer. NB! Hvis modemet er koblet på en maskine er den tcp/ip nr. for den maskine der skal være \"gateway\" på de andre.

På alle maskiner skal du desuden sætte \"del ud af mine resourcer\" (eller som det hedder: Andre skal kunne bruge mine printere og diske)

Avatar billede ssb Nybegynder
14. september 2000 - 13:12 #2
Hvordan finder jeg ud af hvad mit modem har for et ip nr. ?? (jeg formoder det skal være lokalt!)

/SSB
Avatar billede sjensen Nybegynder
14. september 2000 - 13:25 #3
Normalt findes der et konfigurationsprogram til modemet. Igennem dette vil du givetvis kunne se/sætte tcp/ip nr. Hvis altså dit modem virker sådan. Som jeg nævnte før, hvsi dit modem er forbundet til en pc (gennem et serielt kabel) er det ikke i modemet men derimod i den pc det er forbundet til.
Avatar billede goulduck Nybegynder
15. september 2000 - 00:33 #4
Hvis du har et CyberCity 1-meg modem, kan du ikke bare sætte modemet til hubben, så skal det sidde til en maskine, som så deler internettet ud ... lige som sjensen også skriver...
Avatar billede ssb Nybegynder
15. september 2000 - 15:45 #5
jeg har CC 1-meg så dvs. at jeg skal anskaffe mig et ekstra netkort ??

/SSB
Avatar billede goulduck Nybegynder
16. september 2000 - 14:22 #6
Yes, du skal bruge en maskine med 2 netkort som \"server\". Her skal du i Internet Delingen vælge det ene netkort som Internettet er på og hviket netkort som er netværket ... I hvert falde hvis du bruger Windows SE\' Internet deling.

Her skal du når du installere delingen på \"serveren\", sørge for at du får lavet den diskette den vil lave, da der ligger et tekst dokument på, som beskriver opsætningen af IP protokoller og lign.
Avatar billede Slettet bruger
18. september 2000 - 10:36 #7
Goulduck hvorfor kan jeg så sætte modem fra CC til uplink i hub?

Mit lille netværk med 3 PC\'er virker fint. alle 3 PC\'er er online på nettet via den ene PC\'er som server. På den har jeg installeret et lille serverprogram fra http://www.nycsoftware.com/easyproxy/ . Det virker helt fint. Begge klinet PC\'er er online.

Hvis man skal have mulighed for alle former for udnyttelse af service fra nettet, er det kun et spørgsmål om at anvende en mere avanceret server en easyproxy.

Jeg er igang med at teste en hel stribe.

Hvis man sætte netværket op som skitseret under Cybercity erhverv, så virker det, men jeg er igang med at lave en optegning over mit netværk. På det netværk, som jeg har lavet er det muligt at sætte flere PC på end lige de 3 jeg har på nu.

Hvis du vil bruge en maskine med 2 netkort så er det for at gøre løsningen nemmer. Det ændre dog ikke på den kendsgerning, at du hos CC kun kan få lovt til at bruge en IP adresse til adgang.
Avatar billede goulduck Nybegynder
18. september 2000 - 13:45 #8
Okay, det er bare hvad jeg har læst og forstået fra manualen .. der står selv følgelig også at man kunne sætte to computere i en hub sammen med modemet og begge to kunne surfe, hvis ens ISP tillod dette.

Så det du gør virker vel også efter det de skriver i manualen.
Avatar billede Slettet bruger
19. september 2000 - 00:29 #9
Har ikke kikket i manualen.
Avatar billede canker Nybegynder
04. oktober 2000 - 10:55 #10
du behøver ikke at have 2 netkort i maskinen, tilslut modemet til hubben og tilgå det via dets ip-adresse (hvis du altså har fundet den)
Avatar billede rune_mariboe Nybegynder
09. oktober 2000 - 11:03 #11
Det er ikke nødvendigt at have den ene maskine kørende som server - i hvert fald ikke, hvis du kører Win2000 (jeg har ikke sat mig så dybt ind i det for Win95/98/ME, men i teorien burde det virke for dem også) - Check min guide på http://212.242.51.81/guides/1Meg.htm - Måske kan den være dig til gavn :)