Avatar billede bell_c_bub Nybegynder
05. september 2002 - 21:31 Der er 2 kommentarer

problemer med sql

hej!

jeg kan ikke starte mit SQL, jeg får følgende fejl meldninger når jeg prøver at logge ind:

ora-12154: tns:service-navn kunne ikke tolkes

hjæææælp

christian
Avatar billede lasse_buck Nybegynder
06. september 2002 - 00:50 #1
Det er ikke nok, at databasen eksisterer (lokalt eller på en anden maskine). Der skal også være oprettet et lokalt database ALIAS, som peger på databasen. Det databasenavn, som du indtaster er navnet på et alias (selvom databasen måske har samme navn.)

Der er et lille program til at oprette, slette og redigere alias - hedder SQL Net Easy Config i nogle versioner.
Man kan også se og redigere alias direkte i filen tnsnames.ora (tag lige en sikkerhedskopi af filen først).
Avatar billede lasse_buck Nybegynder
06. september 2002 - 00:51 #2
Her finder du filerne TNSNAMES.ORA and SQLNET.ORA

  The default locations for these files are:

Windows 3.x client
ORAWIN\NETWORK\ADMIN directory
Windows 95/98 client
SQL*Net 2.x - ORAWIN95\NETWORK\ADMIN
Net8 - ORAWIN95\NET80\admin
Net8i - ORACLE\ORA81\NETWORK\ADMIN
Windows NT client
SQL*Net 2.x - ORANT\NETWORK\ADMIN
Net8 - ORANT\NET80\ADMIN
Net8i - ORACLE\ORA81\NETWORK\ADMIN
UNIX Client
$ORACLE_HOME/NETWORK/ADMIN
or          /etc
or          /var/opt/oracle