Avatar billede guf_kevin Nybegynder
04. september 2002 - 23:51 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

swap hukommelse ikke aktiveret?

Hej

Jeg mistænker min swap hukommelse for at være deaktiveret, uanset hvor meget jeg "belaster" systemet, bliver der ALDRIG brugt noget af den. Er det noget man skal gøre for at aktivere den, eller er der nogen der ved hvad problemet skyldes?

Skal lige siges, at den slet ikke har virket siden installation!

OS: Red Hat 7.3

mvh. guf
Avatar billede dank Nybegynder
05. september 2002 - 02:49 #1
prøv at logge på som root og skriv

# more /proc/swaps

Hvis der kommer positivt svar, så virker den nok. Desuden kan du kigge i /etc/fstab og se om den bliver mountet ved boot.
Avatar billede guf_kevin Nybegynder
05. september 2002 - 17:48 #2
I såfald tror jeg ikke den er aktiveret!

Dette er svaret fra # more /proc/swaps:

Filename: /dev/hda5            Type    : partition
Size    :  1044184
Used    : 0
Priority: -1

og i /etc/fstab:

/dev/hda5,  swap,  swap,  defaults,  0 0

hvad kan jeg gøre?
Avatar billede dank Nybegynder
05. september 2002 - 19:32 #3
hvad siger

# free

???
Avatar billede ipol Nybegynder
05. september 2002 - 19:54 #4
Der ligger et program i Programmer Gnome-System-Systemoversigt. prøv så at aktiver nogle programmer, du kan så se hvad der sker.
prøv også Gnome-system_systeminfo.
Avatar billede dank Nybegynder
05. september 2002 - 19:59 #5
tjaee.. Hvis altså han har Gnome installeret :ø] Ydermere så er Free en god direkte vej til memory information. Mit gæt er bare at der er masser af ledig ram stadigvæk, men at det bliver cached/buffered
Avatar billede ipol Nybegynder
05. september 2002 - 20:08 #6
Jeg er helt enig dank
Avatar billede guf_kevin Nybegynder
06. september 2002 - 15:07 #7
Jeg har kørt de forskellige systemoversigts programmer, og samtidig har jeg "presset" systemet så meget jeg kunne. Uanset hvad jeg kører, bliver der ikke brugt noget som helst af min swap memory!

# free:
            total      used      free
Swap:      1044184          0    1044184

Er det overhovedet noget der påvirker systemet, og er det normalt at swap memoryen ikke bliver udnyttet. Jeg har et generelt problem med at min computer går kold når jeg forsøger at afspille film, kan det evt. skyldes noget af ovenstående??
Avatar billede dank Nybegynder
06. september 2002 - 15:17 #8
det er lidt svært at hjælpe med ovenstående? Hvad mener du med du presser systemet.. Det er ikke et spørgsmål om hvor mget du presser, men hvad den bruger af ram

# free

post hele output
Avatar billede ipol Nybegynder
06. september 2002 - 20:33 #9
"guf kevin" Du kører en Masse programmer på samme tid, for at prøve at fylde din ramhukommelse op i håb om at din swap vil overtage som den sekundære hukommelse.
Men det lykkedes dig ikke. Jeg går ud fra at du ender med at ramme mod loftet ved omkring de 90% i din primiære(ram) hukommelse. Har jeg forstået det korrekt.
Avatar billede guf_kevin Nybegynder
10. september 2002 - 23:11 #10
ipol: ja det er korrekt! Det var min hensigt at få brugt så meget af hukommelsen, at swap memory'en måtte blive brugt. På intet tidspunkt har det været tilfældet, uanset hvordan jeg har "testet" det. Det er naturligvis heller ikke nødvendigt, men som sagt havde jeg den mistanke at det måske var derfor at jeg eksempelvis ikke kunne afspille film.
Er det sandsynligt, eller er det underordnet om swap memory'en bliver benyttet?
Avatar billede dank Nybegynder
10. september 2002 - 23:17 #11
hvor meget ram har du egentligt i maskinen? Hvad med at pille et par klodser ud? :ø]
Avatar billede guf_kevin Nybegynder
11. september 2002 - 15:28 #12
jeg har 512 Mb ram, så det skulle jo nok kunne blive brugt!
Avatar billede dank Nybegynder
11. september 2002 - 15:31 #13
tjaae.. hvis du ville teste kunne du jo nøjes med at have 128MB i maskinen. På den måde tvinger du næsten swap igang bare ved at boote på o X
Avatar billede ipol Nybegynder
16. september 2002 - 18:07 #14
Din swap virker som den skal det er jeg sikker på.
der står det samme i min fstab som der stod i din, bortset fra at min swappartition hedder /dev/hda3.
Skrev jeg "more /proc/swaps" fik jeg samme resultat som du gjorde, der var ikke brugt noget af min svaphukommelse, selv om at jeg havde aktiveret de fleste af de programmer jeg har, på min pc. Så var det at jeg søgte efter en fil med mit kde søgeværktøj, for at se om det havde nogen indflydelse og det havde det,
jeg skev så "more /proc/swaps" igen og fik dette resultat
Filename  /dev/hda3
Type    partition
Size    530136
Used    62868
Priority -1

Men underligt nok var der kun brugt 28% af min primære hukommelse (ram)
Avatar billede ipol Nybegynder
16. september 2002 - 18:30 #15
Jeg fandt senere ud af at min ram var renset ned til 28 % ram-forbrug, efter at jeg havde lukket ned for mit filsøgnings-værktøj.
Avatar billede dank Nybegynder
16. september 2002 - 18:51 #16
enig.. Luk spørgsmål!!!
Avatar billede guf_kevin Nybegynder
17. september 2002 - 11:37 #17
Jeg takker for hjælpen!!!
jeg ville nu fortrække at kunne give jer begge point, post et svar ipol!
Avatar billede ipol Nybegynder
17. september 2002 - 16:05 #18
Mange tak