Avatar billede tuba Nybegynder
04. september 2002 - 17:39 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

se her, ny i java, nemme points

jeg har installeret jdk1.3.1_04 og kører win xp.

hvordan laver jeg path om så jeg ikke skal taste hele stien ind hver gang. Jeg er lidt usikker på om man overskriver den path-variable der findes under "enviroment variables" eller om man laver en ny? hvad skriver jeg iøvrigt som variabel. kan man definere en anden mappe til sine .java-filer end bin. ?
Avatar billede mosquito Nybegynder
04. september 2002 - 17:56 #1
du skal bare lægge den i røven af den nuværende med den nye sti adskilt af et semicolon.. stien skal være til bin hvor javac og java bla andet ligger. herefter kan du lave dit bibliotek som du har lyst til
Avatar billede magoo20000 Nybegynder
04. september 2002 - 18:02 #2
Helt fra begyndelsen!

JDK er Java Development Kit, JRE er Java Runtime Environment, dvs. den container, hvori den kode bliver eksekveret.
JDK består bla. af alle de klasser fra SUN, som du kan gøre brug af under den applikationsudvikling, f.eks. Vector-klassen.

Du skriver : "set path c:\din SDK\bin"
Så kan du bruge java og javac overalt på din(e) drev!

Først skriver du:

javac -classpath . xxxx.java (compilering til .class-fil)

efterfulgt af

java -cp . xxx (eksekvering)

Din classpath er "-cp.".

Du skal have downloaded SDK'en/JDK/J2SE (ver 1.4) fra http://www.javasoft.com - det er vist forskellige ord for en og samme 'ting'!

Håber det hjælper dig - og go' arbejdslyst!

Eller:

Hent Jcreator fra www.jcreator.com - så slipper du for at skrive alle de dumme paths! Det er et glimrende udviklingsmiljø!
Avatar billede walker Nybegynder
05. september 2002 - 10:50 #3
Det jeg har gjort for at installere JDK er følgende:
* installerede jdk1.4 i mappen c:\program files\java\jdk1.4\
* Rettede/Oprettede filen AUTOEXEC.BAT i roden: c:\
* Skrev i AUTOEXEC.BAT følgende:
PATH=gamle værdi;c:\program files\java\jdk1.4\bin;

De "gamle værdi" er værdien som PATH variablen havde før, som jeg skrev direkte af efter dos-promten. Der kan jeg se værdien for PATH ved at skrive >PATH

Til at skrive programmer i bruger jeg TextPad, som du kan downloade en trial version af. TextPad er et godt program til at skrive programmer og scripts i. Jeg bruger den til alt hvad jeg skriver af scripts & programmer :-)

MVH
Walker
Avatar billede walker Nybegynder
05. september 2002 - 10:50 #4
:-)
Avatar billede tuba Nybegynder
05. september 2002 - 13:24 #5
>> walker
>> Rettede/Oprettede filen AUTOEXEC.BAT i roden: c:\

gælder det også for XP ?
Avatar billede magoo20000 Nybegynder
05. september 2002 - 15:16 #6
Nej.. Gør som jeg beskrev ovenfor, så er der ingen problemer.
Eller: Hent JCreator - den ordner det for dig!
Avatar billede henryvest Nybegynder
05. september 2002 - 16:51 #7
Man kan også i TextPad kompilere og køre Java-programmer (altså uden at skulle ud på kommandoprompten).

Hvis man absolut vil bruge kommandoprompten, og ikke gider tilføje et "-cp ." hver gang, så kan man blot sætte en miljøvariabel der hedder CLASSPATH og indeholder "."
Avatar billede magoo20000 Nybegynder
05. september 2002 - 17:03 #8
Hvad er TextPad?
Avatar billede henryvest Nybegynder
05. september 2002 - 17:35 #9
En teksteditor. Walker nævner den lidt længere oppe. Et fremragende program, næsten lige så godt som emacs... ;-)
Avatar billede magoo20000 Nybegynder
05. september 2002 - 17:41 #10
henryvest >> Du skriver "Man kan også i TextPad kompilere og køre Java-programmer"... Er det et lille udviklingsmiljø? Altså som kan compile osv?
Avatar billede henryvest Nybegynder
05. september 2002 - 21:59 #11
TextPad er ikke specifik til Java, men man kan kompilere Java-programmer (vist nok med Control+F1) og køre dem (Control+F2). Måske også kalde appletviewer. Man skal nok lige fortælle den  hvor java.exe og javac.exe ligger. Derover er der også syntaksfarvning og automatisk indrykning.
Avatar billede walker Nybegynder
06. september 2002 - 17:28 #12
rubberglove<<
Jo, AUTOEXEC.BAT ligger også i XP... Den er så skjult man knapt kan se den :-) Men du kan åbne den...
TextPad kan kompilere og eksekvere java filer ret nemt med henholdsvis ctrl + 1 & ctrl + 2, hvis du har lavet AUTOEXEC.BAT som jeg beskrev ovenfor...
Avatar billede cybermazedk Nybegynder
03. oktober 2002 - 17:28 #13
Den rette måde at sætte path i NT/2000/Xp er gennem kontrolpanelet. I xp er det Kontrolpanel->System->Avanceret->Miljøvariable (med traditionel visning i kontrolpanelet). NT/2000 har nok et lignende sted.

Under systemvariable er der en linie, der hedder path. Rediger den.

I win9x/me er det autoexec.bat der skal ændres.

Det er forresten også muligt at angive path i en kommandoprompt i NT/2000/XP. Det gælder kun for den prompt. Brug set path= osv. man kan altså lave en batfil, der sætter path og derefter compiler, kører et javaprogram eller whatever. Nyttigt, da jeg er ved at lave hovedopgave. Og på skolens computere er der NT4. Og vi har ikke rettigheder til at ændre path, så eneste mulighed er denne.
Avatar billede tuba Nybegynder
27. juli 2003 - 15:09 #14
lukket